مرگ یکی از بانیان انگلیسی تأسیس رژیم غاصب صهیونیستی، تولد "ابوحامد امام محمد غزالی"، حرکت ستارخان و باقرخان به تهران و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 28 اسفند 1392 خورشیدی برابر با 17 جمادی الاول 1435 هجری و 19 مارس 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

اجتماع جمعیت زیادی از مردم تهران در موافقت و مخالفت با جمهوری "رضاخانی" (1302 ش)
پس از سفر احمدشاه قاجار به اروپا و به دست گرفتن قدرت توسط رضاخان، کم‌کم زمزمه‌های جمهوری توسط طرفداران وی بلند شد و آنان با تبلیغات خود مردم را به حمایت از جمهوری تشویق می‌کردند. در این حال رضاخان سردار سپه، برای تسهیل کار و رسیدن به مقام ریاست جمهوری درصدد برآمد از ولیعهد استعفا بگیرد و در این گیر و دار، در مجلس درگیری‌هایی نیز روی داد. در اثر این القائات، روز 28 اسفند 1302، عده‌ای از مردم تهران به جانبداری از رضاخان برخاسته و خواستار جمهوری شدند. این اجتماع در حالی بود که مردم طرفدار سید حسن مدرس به دلیل اهانتی که روز قبل به وی شده بود در مسجد شاه تهران تجمع کردند و علیه جمهوری دست به تظاهرات زدند.

در مقابل فشارهای جمهوری خواهان، مدرس به تنهایی در مقابل توطئه گران ایستاد و برای جلوگیری از رسمیت یافتن مجلس جهت طرح جمهوری، عده‌ای از نمایندگان اقلیت را به قم فرستاد تا مجلس در نبود ایشان به حد نصاب نرسد و توطئه جمهوری خنثی شود. اما پس از حلول سال جدید ورق برگشت و شهید سید حسن مدرس، سخت به تلاش و فعالیت افتاد تا اینکه عده زیادی را علیه جمهوریت بسیج نمود. چرا که قرار بود مجلس شورای ملی در دوم فروردین 1303 نسبت به جایگزینی جمهوریت به جای پادشاهی قاجاریه تصمیم‌گیری نماید. در این میان بر اثر برخوردی که بین مردم و سردار سپه روی داد، به دستور رضاخان عده‌ای از مردم توسط قوای قزاق به گلوله بسته شدند و اوضاع دگرگون شد. این عمل رضاخان عکس العمل شدید برخی نمایندگان مجلس و مردم را برانگیخت و در نهایت سردار سپه از جمهوری ساختگی‌اش، صرف‌نظر کرد.

رحلت فقیه و مورخ بزرگوار شیعه آیت اللَّه "ملامحمد هاشم خراسانی" (1312 ش)
ملامحمد هاشم خراسانی معروف به ثقةالاسلامی در سال 1242 ش در مشهد به دنیا آمد. پس از فرا گرفتن مقدمات علوم، رهسپار نجف اشرف گردید و در مدت دوازده سال از محضر عالمانی همچون آخوند خراسانی و سید اسماعیل صدر بهره‌مند شد. ملاهاشم خراسانی پس از بازگشت از نجف، راهی مشهد گردید و در حوزه درس آیت‌اللَّه سیدعلی حائری یزدی شرکت جُست و از آن پس به تحقیق و تالیف همت گمارد. آثار متعددی از ملامحمدهاشم خراسانی به جای مانده که مهم‌ترین آنها عبارتند از: مُنتَخَبُ التواریخ به فارسی در تاریخ معصومان و برخی از امامزادگانِ مدفون در ایران و نیز علمایی که در مشهد، هرات، اصفهان و شیراز به خاک سپرده شده‌اند؛ حُسنُ العاقبةُ فی سَعادَةِ الخاتَمه و نیز غایةُ الآمال فی حُسنِ خواتیم الاعمال. این عالم و مورخ گرانقدر سرانجام در بیست و هشتم اسفند 1312 ش برابر با سوم ذی‌حجه 1352 ق در هفتاد سالگی در مشهد به لقاءاللَّه پیوست و در همان شهر به خاک سپرده شد.

اعلامیه ای با امضای عده ای از روحانیون در بازار شمیران نصب شد. در این اعلامیه ضمن اشاره به حوادث شهرهای قم و تبریز، برگزاری مراسم عید نوروز تحریم گردید. (1356 ش)

میرزا علی آقا ثقة الاسلام طی تلگرافی از محمدعلی شاه درخواست نمود برای جلوگیری از کشت و کشتار آذربایجان به مشروطیت تن در دهد (1287 ش)

ستارخان سردار ملی و باقرخان سالار ملی تبریز را به قصد تهران ترک گفتند. (1288 ش)
در مسیر سردار و سالار در تمام شهرها طاق نصرت برپا شد و مردم مقدم آن دو مبارز را گرامی داشتند. قزوین بیش از هر شهری مقدم ستارخان و باقرخان را گرامی داشت و در خیابانهای مسیر مجموعاً 12 طاق نصرت برپا کردند. ستارخان پس از تشکر از مردم مشروطه خواه قزوین در قبرستان شهر حضور و بر مزار مشروطه خواهان فاتحه خواند.

سیل عظیمی شهر زاهدان را فرا گرفت در این حادثه دو هزار گوسفند و سیصد خانه در کام سیل فرو رفتند. (1291 ش)

درگذشت "ثَعْلَب" نحوی و لغت شناس شهیر عرب (291 ق)
ابوالعباس احمد بن یحیی معروف به ثَعلَب، نحوی و لغوی، ادیبی پرهیزکار و از مشاهیر اهل لغت می‌باشد. وی در پایان تحصیلات متداولِ عصرِ خود، با جدیّت بسیار به تحصیل ادبیات عرب اهتمام ورزید و پس از سال‌ها مطالعه‌ی پی‌گیر، در این رشته، به مقامی شامخ دست یافت. اَخْفَشِ اَصغر، مُطَرَّز و ابنُ‌الحائِک از شاگردان برجسته‌ی ثَعلَب می‌باشند. او دارای حافظه‌ای قوی و معلومات بسیار بوده است. ثعلب دارای تالیفات فراوانی از جمله: الفَصیح، اِعرابُ القرآن، اَمالی و الْاَلفاظ می‌باشد.

تولد "ابوحامد امام محمد غزالی"، دانشمند شهیر و فیلسوف نامی ایران (450 ق)
ابوحامد امام محمد غزالی، در سال 450 هجری قمری در طوس به دنیا آمد. در مدت کمی بر اثر ذکاوت فطری، مقدمات را فرا گرفت و سپس عازم نیشابور شد و در حوزه‌ی درس امام الحَرَمین جُوِینی مراتب کمال را پیمود. ابوحامد در سال 480 ق و در 30 سالگی به مدرسه‌ی نظامیه‌ی بغداد که از پر اهمیت‌ترین حوزه‌های درسی آن زمان بود، رفت و به صدها تن از افاضل درس گفت.

پس از مدتی که آوازه‌اش همه جا را فرا گرفته بود، بر اثر تحول عظیم روحی درس و بحث و مقام را رها کرد و عُزلت گزید و پس از مدتی از بغداد هجرت کرد. امام محمد غَزّالی سپس راهی حجاز، شام و بیت المقدس گردید و دیگر به بغداد نرفت. وی سرانجام به طوس رفت و در آن جا به تدریس پرداخت و طریقت صوفیه را برگزید. امام محمد غزالی دارای تالیفات فراوانی می‌باشد از جمله: احیاءُ علوم الدین، کیمیای سعادت، تفسیرُ القرآن، الاقتِصاد و المُسْتَصْغی. غزالی سرانجام در سال 505 ق در 55 سالگی در طوس درگذشت.

تولد "سیدمحمدعلی شاه عبدالعظیمی" فقیه، نویسنده و عالم مسلمان (1258 ق)
سیدمحمدعلی شاه عبدالعظیمی معروف به هدایت حسینی برای تحصیل به نجف رفت و در پی سال‌ها تحقیق و مطالعه در محضرِ شیخ مرتضی انصاری، به مقام والای علمی و اجتهاد دست یافت. هدایت حسینی که در علوم حدیث و رجال از دانش بسیاری بهره‌مند بود، تالیفاتی دارد که از آن میان می‌توان به کتاب "وسیلة الرضوان" اشاره کرد. شاه عبدالعظیمی در سال 1343 ق در 85 سالگی در نجف اشرف، بدرود حیات گفت.

درگذشت "لویی دوبروی" فیزیک‌دان برجسته فرانسوی (1987 م)
پرنس لویی ویکتور پیِر رمون دوبروی، فیزیک‌دان معروف فرانسوی، در سال 1894 م در این کشور به دنیا آمد. وی پس از طی تحصیلات خود به فیزیک روی آورد و بر اثر تحقیقات و مطالعات در فیزیک کوانتوم، تئوری ذره‌ای و موجی بودن نور را در سال 1923 م ارائه داد. براساس این نظریه، نور دارای ماهیت دوگانه‌ای به نام ذره و موج می‌باشد. مطالعات دوبروی در علم فیزیک و کشف ماهیت موجی الکترون‌ها، باعث شد تا در 35 سالگی، جایزه فیزیک نوبل سال 1929 م را دریافت نماید. طرح دوبروی، راهگشای بسیاری از پیشرفت‌های نوین در علم فیزیک گردید و او را به عنوان فیزیک‌دان‌ی برجسته مطرح ساخت. لویی دوبروی به عنوان آخرین بازمانده از نسل بنیان‌گذاران فیزیک نوین، سرانجام در 19 مارس 1987 م در 93 سالگی درگذشت.

تولد "فردریک ژولیو" شیمی دان و فیزیک‌دان معروف فرانسوی (1900 م)
ژان فردریک ژولیو، در نوزدهم مارس 1900 م در پاریس به دنیا آمد. ژولیو در سال 1923، فارغ‌التحصیل شد و از 25 سالگی به عنوان دستیار مخصوص ماری کوری، فیزیک‌دان شهیر فرانسوی و کاشف رادیوم، در آزمایشگاه فیزیک در انیستیتو رادیوم، مشغول به کار گردید. او در کنار این همکاری با ایرِن کوری، دختر مادام کوری ازدواج کرد و از آن پس، با هم به مطالعه پرداختند تا این‌که وجود نوترون‌ها را در اتم ثابت کردند. این تحقیقات پیگیر، سرانجام به ساخت ماده مصنوعی رادیو اکتیو در سال 1934 م انجامید که به همین دلیل، جایزه شیمی نوبل، در سال 1935 م به ژولیو و همسرش اعطا شد. ژولیو در سال 1946 م به ریاست مرکز ملی پژوهش‌های علمی و نیز ریاست سازمان انرژی هسته‌ای فرانسه انتخاب شد. وی در راه صلح جهانی و استفاده صلح‌آمیز از یافته‌های هسته‌ای تلاش وسیعی از خود نشان داد و در سال 1948 م ساخت نخستین نیروگاه هسته‌ای فرانسه را رهبری کرد. ژولیو سرانجام دو سال پس از مرگ همسرش، در 14 اوت 1958 م بر اثر تماس مستقیم و دائمی با مواد رادیواکتیو در 58 سالگی جان سپرد.

مرگ "آرتور بالفور" یکی از بانیان انگلیسی تأسیس رژیم غاصب صهیونیستی (1930 م)
آرتورجِیمز بالْفور یکی از بانیان تأسیس رژیم صهیونیستی در 25 ژوئیه 1848 م در لندن به دنیا آمد. بالفور در پایان درجنگ‌های استعماری با بومیان افریقای جنوبی در سال 1902 م به نخست وزیری انگلستان رسید. وی پس از آن از سال 1916 تا 1919 م، وزیر امور خارجه انگلیس نیز بود و به عنوان مؤثرترین عامل برای پیشبرد سیاست خارجی انگلیس در سال‌های قبل و بعد از جنگ جهانی اول عمل می‌کرد. مشخص‌ترین نقطه در زندگی بالفور، تلاشی بود که وی با صدور اعلامیه معروف خود برای تشکیل دولت صهیونیستی در سرزمین اسلامی فلسطین به عمل آورد. در این اعلامیه که در دوم نوامبر 1917 م انتشار یافت، بالفور به ضرورت تشکیل دولت یهود در فلسطین و حمایت دولت انگلستان از این دولت غصبی تأکید کرده بود.

 هفت ماه پس از صدور این اعلامیه، سرزمین فلسطین طی نبرد نیروهای انگلیسی و عثمانی به تصرف بریتانیا درآمد. این عملیات نظامی در فلسطین، در چهارچوب اجرای اعلامیه بالفور به وقوع پیوست و عملاً حکومت نظامی انگلیس بر سرزمین فلسطین حکم‌فرما گردید. این رویدادْ زمینه‌ساز انتقال تدریجی یهودیان جهان، با کمک و مساعدت انگلیسی‌ها و سرمایه‌داران یهودی، به فلسطینِ تحت اشغال بریتانیا شد. اعلامیه بالفور در سال 1924 م با حذف ماده ایجاد دولت یهود، در جامعه ملل به تصویب رسید. وی سرانجام در 19 مارس 1930 م و در بحبوحه انتقال یهودیان جهان به فلسطین اشغالی، در 82 سالگی جان سپرد.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار