شهرستان سروستان داراي 1730 كيلومتر مربع گستردگي است و مركز آن، در فاصله 80 كيلومتري جنوب شرقي استان فارس واقع شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ این شهرستان با پيشينه تاريخي هزار ساله، يكي از قديميترين شهرستانهاي استان فارس  بشمار می رود و بناي آن را به دوران ساسانيان نسبت ميدهند.

شهرستان سروستان از شمال با شهرستان خرامه، از شرق با شهرستان فسا، از جنوب شرقي با شهرستان جهرم، از جنوب با شهرستان كوار و از غرب با شهرستان شيراز هم مرز است

این شهرستان علاوه برآثارتاریخی دارای طبیعتی زیبا است که شامل دشت های وسیع وباغات فراوان میوه بوده ودربهار جلوه خاصی دارد .آب وهوای گرم ومعتدل آن باعث رویش درختان مختلف ومحصولات فراوان به ویژه مرکبات می گردد.دشت های حاصلخیز ومزارع بزرگ کشاورزی آن از چشم اندازهای زیبای گردشگری این منطقه محسوب می شود.

جاذبه های تاریخی

کاخ سروستان

كاخ بهرام پنجم يا كاخ سروستان ین کاخ ازآثاردوره ساسانی می باشد ودر9 کیلومتری جنوب شرقی سروستان ودرمسیر روستای نظر آباد واقع گردیده است .قسمت اصلی بنا درضلع شرقی بوده که شامل یک ایوان بزرگ ودوایوان کوچکتراست . ایوان اصلی به تالار مرکزی وسپس حیاط مرتبط می شود .دردو طرف آن دوتالار بزرگ باسقف گنبدی مرتفع قراردارد. دردوتالار گنبد دار ، در حاشیه زیرسقف بقایای گچبری دیده می شود.

قلعه گبری

درشمال سروستان درمنطقه ای به نام کوه قدرت آثارقلعه ای وجوددارد که بامصالح گچ سنگ وساروج ساخته شده است .این قلعه دارای چهارموج درچهارگوشه وفضای اتاقی دراطراف ووسط بوده وظاهرا کاربرددفاعی داشته است.

قلعه برزو

درشرق سروستان بقایای یک قلعه قدیمی وجوددارد که دراطراف آن بقایای حصار وبرج دیده می شود .ظاهرا این مکان مربوط به اوایل دوره اسلامی می باشد.

بقعه شیخ یوسف سروستانی

این بنا درمرکز سروستان واقع گردیده است .بقعه شامل دوچهار طاقی باستون های سنگی می باشد که با ظرافت واستادی تراشیده شده است . برسنگ قبر که دروسط بقعه قراردارد نام شیخ یوسف بن یعقوب سروستانی وتاریخ680 هجری قمری نگاشته شده است ودرکنار آن برسنگ قبر دیگر نام محمدبن حسن علی البیضاوی وتاریخ710 هجری قمری نوشته شده است برحجاریهای

 سه درجنوبی درکتیبه ای نام استاد علی بن حسین علی الغاوی وتاریخ 680 هجری قمری آمده است.

 

جاذبه های طبیعی و گردشگری

  روستاي مهارلو

مهارلو يكي از روستاهاي شهرستان سروستان است و در 45كيلومتري شهر سروستان جاي دارد. اين روستا داراي جاذبههاي گردشگري و تاريخي چشمگيري است كه از اين ميان ميتوان به چشمه آبگرم و چشمه معدني مهارلو، آب چشمه چنار مهارلو، چشمه آبخوني، آب زنگي، آب محمد خالو، باغ حيدر، كوه زيره و آب بيدك اشاره كرد.

 

  درياچه مهارلو

درياچه مهارلو با گستردگي متوسط 230 كيلومتر مربع، در ارتفاع 1400 متري از سطح دريا قرار گرفته است. آب اين درياچه از طريق زهكشي دشتهاي شيراز و سروستان تأمين ميشود. ويژگيهاي درياچه مهارلو موجب شده است محيطي مطلوب براي گونههاي شاخص جانوري و گياهي كمياب و رويش گياهان مناسب و برقراري زيستگاههاي جانوري (پرندگان مختلف) فراهم شود.

روستاي كوهنجان

روستاي كوهنجان داراي پنج رشته قنات است كه مهمترين آن رشته قنات كوهنجان ميباشد. چشمه نباتي، چشمه آبريز جبل، آرامگاه امامزاده شاه صفيالدين(ع) و حمام و آسيابهاي قديمي كوهنجان از ديگر جاذبههاي گردشگري اين روستا به شمار ميرود. اين روستا در 25 كيلومتري شهر سروستان قرار گرفته است.

 از صنایع دستی و سوغات شهرستان سروستان میتوان به کلاه نمدی-نمد-قالیچه-گبه-ملکی و از غذاهای محلی نیز میتوان انواع آبگوشت ها-یخنی و کلم پلو را نام برد ./ش

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.