دیناروند گفت: ۴۰ درصد ارز دارو برای صنعت داروسازی هزینه می‌شود که ۶۰ درصد برای واردات و ۵۰ درصد از آن ۶۰ درصد صرف تولید داروهای مشابه خارجی شده است و وزارت بهداشت اعتقاد دارد که می‌توانیم آن را محدود کنیم.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو در حاشیه اختتامیه چهارمین جایزه ملی کیفیت غذا و دارو گفت: سهم صنعت داروسازی از تولید ناخالص 1.2 درصد بیشتر نیست و بازار محدودی است اما آن چیزی که مهم است جایگاه استراتژیک آن است. 

وی ادامه داد: آرامش مردم در این حوزه جزو ضروریات است، بازار دارویی در سال ۹۲ حدود 3.6 دهم میلیارد دلار است یعنی سرانه دارویی مردم ما ۴۶ میلیارد دلار بود که اگر با کشورهای همسایه مقایسه کنیم سرانه دارویی آن‌ها سه برابر سرانه دارویی ما است. 

وی ادامه داد: بازار دارویی در کشور ما بازار کنترل شده و محدود است ولی آنچه نگران کننده است واردات داروهای مشابه داروهای داخلی است که در این ۱۸ سال بین ۹۴ تا ۹۷ درصد سهم بازار تولید داخل به صورت ثابت باقی مانده. 

وی اظهار داشت: از نظر سهم ریالی تولید داروی داخل کشور حدودا یک سوم و دو سوم است که ۶۴ درصد ریالی در داخل و واردات ۳۵ درصد است و این ناشی از ۲ اتفاق است، یک سخت‌گیری در قیمت گذاری داروهای تولید داخل و دوم نوع داروهای وارداتی که مربوط به داروهای صعب‌العلاج و سرطانی بوده است. 

دیناروند گفت: ۴۰ درصد ارز دارو برای صنعت داروسازی هزینه می‌شود که ۶۰ درصد برای واردات و ۵۰ درصد از آن ۶۰ درصد صرف تولید داروهای مشابه خارجی شده است و وزارت بهداشت اعتقاد دارد که می‌توانیم آن را محدود کنیم. 

وی تصریح کرد: آنچه مورد توجه باید باشد نگرانی از واردات دارو است که سهم آن ۵۰۰ تا ۶۰۰ دلار است و ما می‌توانیم بخشی از آن حذف و یا کنترل کنیم به محض اینکه دارو وارداتی تبدیل به داروی داخلی شود صرفه‌جویی صورت می‌گیرد و صرفه جویی ارزی ۸۰ درصد است. 

وی گفت: سیاست ما در سال ۹۳ حمایت از صنعت به ویژه محدود کردن واردات داروهای تولید مشابه داخلی است واردات ۶۰۰ میلیون دلاری در سال ۹۱ و ۹۲ به راحتی می‌تواند ۵۰ درصد کاهش پیدا کند. 

دیناروند افزود: طبق آماری که گمرک در هفته گذشته اعلام کرد بالا‌ترین واردات استامینوفن بوده به میزان ۶۰ تن که تولید آن در ایران حدود هزار و ۷۰۰ تن است ولی این موضوع تهدید کننده‌ای است برای تولید داخل محسوب نمی‌شود. 

وی گفت: صنعت داخلی ما هدف نهایی‌اش این است که به تراز مثبت در بازار دارویی برسیم، ارتقای کیفیت یکی از شاخص‌هایش میزان صادرات است، هر چه صادرات کمتر باشد یعنی کیفیت ما کمتر بوده است. 

دیناروند خاطر نشان کرد: در حوزه غذا و آرایشی و بهداشتی که متولیان آن وزارت بهداشت، سازمان استاندارد و سازمان دامپزشکی هستند، وظیفه‌شان هم تامین امنیت فرآورده‌های غذایی است و هم تضمین ایمنی و سلامت، سلامت محوری را باید چاشنی ایمنی کالا‌ها کنیم و ما امیدواریم در اعطای نشان‌ها به این نکته توجه داشته باشیم که کالاهایی را حمایت کنیم که توسعه مصرفش برای مردم مفید باشد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار