تعداد فزاینده ای از بانکها و شرکتهای روسی دارایی هایشان را از بانکهای غربی خارج می کنند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران ، به گزارش روزنامه فایننشال تایمز در اینترنت: بانکداران در مسکو می گویند، شرکتهای روسی از بیم مسدود شدن دارایی شان در صورت اعمال هرگونه تحریم آمریکا بر ضد این کشور بر سر بحران کریمه، در حال خارج کردن سرمایه های میلیاردی خود از بانکهای غربی اند.

اسبربانک و ئی تی بی از جمله بانکهای عظیم و نیمه دولتی روسیه و نیز شرکتهای صنعتی از قبیل گروه انرژی لوک اویل در زمره نهادهایی قرار دارند که در حال بیرون کشیدن سرمایه نقدی شان از آن دسته از بانکهای وام دهنده غربی اند که در آمریکا فعالیت دارند. وی تی بی همچنین یک اجلاس سرمایه گذاری در آمریکا را که قرار بود ماه آینده برگزار شود، لغو کرد.

این اقدام در حالی صورت می گیرد که گفتگوهای دیپلماتیک لحظه آخر بین وزرای خارجه روسیه و آمریکا برای رفع تنش در اوکراین بدون توافق خاتمه یافت.

استروب تالبوت رئیس موسسه بروکینگز که در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون از کارکنان وزارت خارجه آمریکا بود، گفت: بخش بانکداری روسیه در وارد شدن به نظام جهانی پیشرفت زیادی داشته است و این امر به معنای آسیب پذیری آن و اهرم خوبی برای اعمال فشار است.

ارقام بانک مرکزی آمریکا نیز گمانه زنی هایی را درباره اقدام بانک مرکزی روسیه برای کاهش آسیب پذیری اش در برابر تحریم هایی احتمالی مطرح ساخته است. این ارقام نشان دهنده کاهش صد و پنج میلیارد دلاری ذخایر ارزی نهادهای خارجی برای هفته منتهی به دوازده مارس بوده است.
یک بانکدار ارشد روسیه گفت‌، نود درصد سرمایه گذاران به نحوی رفتار می کنند که گویی تحریم ها اجرایی شده است. 

تجار و بانکداران خاطرنشان کردند، بانکهای آمریکا به ویژه از فروشندگان عمده اوراق بهادار روسیه بوده اند.

گرچه بانکهای خارجی هنوز قطع اعتبار جمعی به شرکتهای روسی را آغاز نکرده اند، بانکداران می گویند، حدود شش قرارداد زنده برای تامین مالی برخی شرکتهای بزرگ روسیه هنوز بلاتکلیف است و وام دهندگان منتظرند تا ببینند تحریم های غرب تا چه حد تنبیهی خواهد بود.

به گفته بانکداران، موسسه مالی بارکلیز انگلیس از یک طرح سرمایه گذاری مشترک با بی تی بی روسیه برای تامین بودجه یک قرارداد شرکت انرژی اِسار صرف نظر کرده است. بارکلیز از اظهارنظر در این خصوص خودداری کرد.

الکسی کوردین وزیر دارایی سابق روسیه و عضو شورای اقتصادی ولادیمیر پوتین روز پنجشنبه درباره خروج پنجاه میلیارد دلار دیگر از اقتصاد روسیه در هر سه ماه هشدار داد.

بانکهای مرکزی آمریکا و روسیه، اسبربانک، وی تی بی و لوک اویل نیز درباره این گزارش اظهارنظر نکردند.



انتهای پیام/
برچسب ها: بین الملل ، روسیه ، بانک ، تحریم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار