از سال آینده قرار است با الکترونیکی شدن نسخ، میزان مصرف آنتی بیوتیک در کشور کاهش یابد.

دکتر سلیمانی دبیر کمیته مصرف و تجویز منطقی دارو در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: در حال حاضر تجویز و مصرف داروهای مسکن و آنتی بیوتیک‌ از میانگین جهانی در کشور ما بالا‌تر است و این امر اصلاح الگوی مصرف را می‌طلبد. 

وی با بیان اینکه برخی از افراد هنگام مراجعه به پزشک تجویز آنتی بیوتیک‌ به خصوص تزریقی را دارند، افزود: افراد باید بدانند که علاوه بر اینکه دارو عوارض خاص خود را دارد، فرم تزریقی هم عوارض دارد. در واقع فرم تزریقی دارو باید تنها برای کسانی باشد که قادر به فرم مصرف خوراکی آن نیستند و یا شرایط فردی به صورتی است که فرم تزریقی برای نجات جان بیمار حیاتی باشد. 

سلیمانی ادامه داد: کمیته تجویز مصرف و منطقی دارو در ۴۲ دانشگاه علوم پزشکی کشور فعال هستند که عملا نظم فعالیت آن‌ها بر مبنای بررسی علمی نسخ تجویزی پزشکان استوار است. نسخه‌ای که در داروخانه‌ها و سازمان‌های بیمه ثبت می‌شود، بازرسین ما در کمیته نسخ هر پزشک را مورد ارزیابی عملکرد قرار می‌دهند و یک نسخه از ارزیابی عملکرد برای پزشک ارسال می‌کنند. طبق آئین نامه کمیته مصرف و تجویز منطقی دارو، در صورتیکه پزشکی از میانگین منطقه مورد طبابت خود بیشتر آنتی بیوتیک تجویز کرده باشد و اختلاف معنی داری  وجود داشته باشد، فرم گزارش عملکرد برای پزشک به همراه یادداشتی از مشکلات او برایش ارسال می‌شود. 

سلیمانی عنوان کرد: در حال حاضر ارسال این مشکلات با وقفه زمانی همراه است که در نظر داریم که با فراهم شدن نسخ الکترونیکی دسترسی زود‌تر به نسخ ایجاد شود و گزارش عملکرد هر پزشک به صورت آنلاین برای او ارسال شود. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار