طرح ملي "طراحي و اجراي طرح ميكروالگ توليد بيوديزل، مواد دارويي، بهداشتي و افزودني‌هاي غذايي در اتحاديه اروپا به ثبت رسيد.

نسرين معظمي عضو هيئت علمي پژوهشكده زيست‌فناوري سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي ايران مجري طرح در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران گفت: اين طرح كه يكي از 37 طرح‌ ملي مصوب سال 90  شورای عالی علوم  وزارت علوم توانسته به صورت پتنت در اتحاديه اروپا به ثبت برسد    

وي افزود: اين پروژه به علت بالاتر بودن ميزان توليد ميكروالگ و ويژگي‌هاي منحصر به فرد آن و ميزان 52 درصد استخراج روغن كه بالاترين ميزان استحصال در دنياست در سال 2011 عنوان نوآوري جهاني را به خود اختصاص داد.
 
معظمي درخصوص ضرورت اجراي اين طرح اظهار داشت: تغييرات گسترده اقليمي و آب و هوايي به دليل مصرف سوخت‌هاي فسيلي و تراكم گازهاي گلخانه‌اي سبب گرم شدن زمين، ايجاد طوفان‌هاي مخبر، سيل و ذوب شدن يخ‌هاي قطبي و افزايش سطح آب درياها شده‌ است و درصورت افزايش 2 تا 3 درجه به حرارت زمين توليد جهاني 3 درصد كاهش خواهد يافت و اگر اين افزايش گرما به 5 درجه سانتيگراد برسد توليد جهان 10 درصد كاهش مي‌يابد.
 
وي اظهار داشت: تكنولوژي به دليل مشكلات ناشي از گرم شدن زمين و تغييرات آب و هوا در جهان محسوب مي‌شود و تلاش كليه كشورها براي كاهش تراكم آن و استفاده از سوخت‌هاي سازگار با محيط زيست است.
 
معظمي تصريح کرد: بر اساس گزارش سال 2011 آژانس بين‌المللي انرژي، ايران در سال 2009 رتبه هفتم از ده كشور توليد كننده دوسوم گازهاي گلخانه‌اي جهان است كه ساليانه 19 گيگاتن دي اكسيد كربن توليد مي‌كنند و در همين سال توليد جهاني دي اكسيد كربن 29 گيگاتن گزارش شده است و از اين مقدار سهم ايران 5332 ميليون تن دي اكسيد كربن و به ازاي هر كيلو وات ساعت توليد برق توليد 3355 گرم دي اكسيد كربن است.
 
مجري طرح "توليد بيوديزل و مواد ديگر از ميكروالگ" اظهار داشت:  وي با توجه به آمار و ارقام ذكر شده و براساس تصويب قانون اتحاديه اروپا در سال 2012 مبني بر پرداخت 15 درصد ماليات براي پرواز هواپيماهاي ساير كشورها بر فراز كشورهاي عضو اتحاديه اروپا به دليل توليد دي اكسيد كربن و همچنين وجود بازار 4 ميليارد يورويي در سال براي فروش اين محصول در ميان كشورهاي عضو، جاي خالي طراحي و اجراي اين پروژه سبز به شدت احساس و با رايزني‌ها و جلب حمايت دولت ايران مورد تصويب و اجرا درآمد.
 
 معظمي در پاسخ به اين سوال كه انگيزه شروع اجراي پروژه با چه عامل يا عواملي به وجود آمد اظهار داشت: بعد از اجراي پروژه كنترل بيولوژيك مالاريا كه منجر به ايجاد كارخانه توليد موارد بيولوژيك براي كنترل پشه مالاريا توجه سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي قرار گرفت،  1374.

وي در ادامه گفت : 1374 در حوزه خليج‌فارس آبي كه وجود دارد از اقيانوس هند و از تنگه هرمز به سمت خليج‌فارس مي‌آيد و داراي ميكروالگ فراوان، بكر و عاري از هرگونه آلودگي فاضلاب‌ها و پساب‌هاي صنعتي است و اين يكي از شانس‌هاي بزرگ ايران نسبت به كشورهاي همجوار جنوبي آن براي اجراي چنين پروژه اقتصادي است.
 
معظمي اظهار داشت: سابقه پژوهش براي توليد محصولات ميكروالگ در قالب قرارداد با سازمان پژوهش‌هاي علمي و با ايجاد اولين پايلوت پلنت سيستم بسته در جزيره قشم آغاز شد.

توليد بيو ماس نقش موثري در کاهش گازهاي گلخانه‌ايي دارد
 
وي افزود: در سال 86 با حمايت مالي وزارت صنايع و معادن توليد بيوديزل و ساير فرآورده‌هاي با ارزش اقتصادي، ميكروالگ‌ها در مقياس پايلوت در 11 بيوراكتور با ظرفيت 200 ليتر تا 25000 ليتر اجرايي شد و نتايج پايلوت حاكي از توان كشت ميكروالگ جدا شده از خليج فارس در سيستم‌هاي باز با استفاده از آب دريا، تثبيت 400 تن دي‌اكسيد‌كربن در هر هكتار كشت توليد حدود 200 تن بيوماس و 100 هزار ليتر بيوديزل و با استفاده از نشاسته سلولي 1035 هزار ليتر اتانل بود.
 
معظمي در خصوص اهميت طرح در توليد بيوانرژي در ايران تصريح کرد : در مقايسه با ساير منابع توليد بيوانرژي به دليل گستردگي درياها و اقيانوس‌ها كه 70 درصد سطح كره زمين را تشكيل مي‌دهند و سازگاري با شرايط اقليمي متفاوت، ميكروالگ‌ها مهمترين منبع پايدار توليد انرژي هستند. همچنين به دليل رشد در آب‌هاي شور و شيرين و زمين‌هاي غيركشاوري هيچگونه تقابلي با كشاورزي و توليد غذا و آب شيرين ندارند.
 
وي افزود: استفاده مستقيم از خروجي نيروگاه‌ها براي تامين دي‌اكسيد‌كربن مورد نياز كشت ميكروالگ و توان تثبيت دي‌اكسيد‌كربن معادل دو برابر توليد بيوماس سلولي ميكروالگ‌ها را در جايگاه مهمترين كاهش‌دهنده گازهاي گلخانه‌اي قرار مي‌دهند. استفاده از روغن خام ميكروالگ به جاي نفت در زير ساخت‌هاي موجود پالايشگاه‌ها و توليد سوخت‌هاي باارزش افزوده ديزل با كيفيت عالي، بنزين عاري از هرگونه آلاينده و سوخت هواپيما، آينده صنعتي‌شدن و گستره توليد و كاربرد سوخت ميكروالگ را تضمين مي‌كند.
 
معظمي خاطرنشان کرد: براساس نتايج كشت ميكروالگ جدا شده در خليج فارس در راكتورهاي 25000 ليتري پايلوت، با توسعه طرح در مقياس هزار هكتار توليد 120 ميليون ليتر (30 ميليون گالن) در سال و معادل 1500 بشكه ميكروالگ در روز را قابل دستيابي دانست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار