نماینده پارلمان سوریه، با انتقاد از سخنان مداخله جویانه اخضر ابراهیمی در امور داخلی سوریه، تاکید کرد: اخضر ابراهیمی با سخنان مداخله‌جویانه‌ای که درباره موضوع انتخابات ریاست جمهوری سوریه ایراد کرد پا را از حد و مسئولیت خود به عنوان میانجی بین‌المللی فراتر گذاشت.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛ شریف شحاده در گفتگو با شبکه تلویزیونی العالم، درباره اظهارات مداخله جویانه مسئولان برخی کشورها و سازمان ملل درخصوص نامزد شدن بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، در انتخابات آینده این کشور گفت: تصور می کنم اگر مواضع برخی کشورها و مسئولان سازمان ملل متحد از جمله اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه، غیر از این بود باید متعجب می شدیم. از زمان برگزاری نشست ژنو- یک مواضع اخضر ابراهیمی برای ما عیان شده است. ابراهیمی تلاش می کند از ماموریتی که برایش مشخص شده است تخطی کند. وظیفه و ماموریت او صرفا این است که میانجی بین المللی است.

وی گفت: نه اخضر ابراهیمی باید در امور داخلی سوریه دخالت کند و  نه دیگران. او و دیگران حق ندارند در مسائل داخلی سوریه و اینکه انتخابات ریاست جمهوری چه زمانی برگزار و اینکه چه کسی نامزد خواهد شد و تصمیم گیری ها در این خصوص چیست دخالت کنند. این مسائل مختص سوریه است و ما سوری ها هستیم که درباره آن تصمیم می گیریم.

شریف شحاده در ادامه درباره مواضع اخیر اخضر ابراهیمی درخصوص سوریه و انتخابات ریاست جمهوری آن افزود: بیانیه ژنو- یک مبتنی بر حضور دولت سوریه با مخالفان و گفتگو برای رسیدن به راه حل است. فرض کنیم که چنین حل و فصلی اکنون محقق نشود و پس از سه سال محقق شود. آیا باید کشور را در خلاء قانونی ، هرج و مرج، بدون رئیس جمهور، بدون فرماندهی کل ارتش رها کرد؟ بنابراین، تاکنون هیچ توافقی بین دولت سوریه با مخالفان تحقق نیافته است و نمی توان در این خصوص برای آینده دست بسته نشست. از این رو، زمانی که اخضر ابراهیمی درباره احتمال نامزد شدن رئیس جمهور بشار اسد در انتخابات آینده سوریه اظهار نظر کرد از مسئولیت هایش تخطی کرد. تصور می کنم انتخاب مجدد رئیس جمهور اسد مانع به وجود آمدن خلاء قانونی در سوریه می شود. علاوه بر این، دولت سوریه همچنان در مسیر نهادها حرکت می کند و این امری است که در بیانیه ژنو تاکید شده و در آن بر حفظ نهادهای دولتی تاکید کرده است.

نماینده پارلمان سوریه در ادامه تاکید کرد: باید پرسید چرا زمانی که در سوریه شروطی درباره انتخاب رئیس جمهور آینده سوریه مطرح می شود، جهان زیر و رو می شود. گویا آنها [مخالفان] خواهان انتخاب رئیس جمهوری همسو با خواسته های فرانسه یا آمریکا هستند. طرح چنین شروطی در همه کشورهای جهان مرسوم است.

در آمریکا، فرانسه، آلمان، بلژیک و دیگر کشورهای جهان نیز شروطی برای نامزدهای آینده ریاست جمهوری مطرح می شود؛ اما زمانی که در یکی از کشورهای جهان سوم یا در حال رشد مانند سوریه، لبنان، ایران یا دیگر کشورها چنین شروطی مطرح می شود جهان زیر و رو می شود. چنین شروطی برای نامزد ریاست جمهوری در آمریکا نیز مطرح است و باید نامزد انتخابات چهارده سال مقیم آمریکا بوده باشد و چرا باید در سوریه چنین نباشد که نامزد ریاست جمهوری ده سال در کشور مقیم بوده باشد؟

وی گفت: چگونه ممکن است فردی که ارتباطی با مردم کشور ندارد و با مشکلات و سختی های آنها آشنا نیست و در فرانسه زندگی می کند برای رئیس جمهور شدن در داخل سوریه نامزد شود؟ بنابراین، همه باید به وجود چنین شروط و قوانینی احترام قائل شویم.

اخضر ابراهیمی اخیرا مدعی شده بود نامزدی بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه برای انتخابات ریاست جمهوری آینده این کشور، تلاش‌ها برای حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه را به چالش می‌کشاند.


انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار