انواع سبزیجات زرد و نارنجی رنگ مانند کدو تنبل و هویج را که دارای "ویتامین A" هستند به غذای کودک اضافه کنید این مواد ویتامین‌ها و املاح غذا را که برای رشد و سلامت کودک حیاتی هستند افزایش می‌دهد.

دکتر احمدروان پارسا، متخصص کودکان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: یکی از راههای مقوی و مغذی کردن غذای کودک استفاده از موادی است که انرژی غذا را بیشتر می‌کند روغن‌ها دارای انرژی هستند و افزودن مقدار کمی نمک به غذای کودکی که آهسته رشد می‌کند توصیه می‌شود. 

وی ادامه داد: انرژی روغن نسبت به مواد غذایی دیگر بیشتر است (هر گرم روغن حدود 9 کالری و هر گرم قند و شکر 4 کالری انرژی دارد) روغن باعث نرم شدن غذا می‌شود و خوردن آن را برای کودک آسانتر می‌کند. 

روان پارسا تصریح کرد: قند و شکر انرژی‌زا هستند ولی مصرف آن برای کودکان زیر یک سال توصیه نمی‌شود زیرا ذائقه کودکان به طعم شیرین عادت می‌کند و زمینه بروز مشکلاتی چون چاقی در بزرگسالی فراهم می‌شود. 

وی اذعان داشت: پروتئین برای رشد کودک به ویژه کودکی که آهسته رشد می‌کند ضروری است بنابراین تا حد امکان کمی گوشت به غذای کودک اضافه کنید. انواع حبوبات را نیز بعد از 8 ماهگی، کاملا پخته شده به غذای کودک اضافه کنید. 

روان پارسا در پایان اظهار داشت: به غذای کودک تخم مرغ اضافه کنید مثلا تخم مرغ آبپز و سفت را داخل سوپ آماده شده رنده کنید و یا به صورت پوره به کودک بدهید (تا یک سالگی از دادن سفیده تخم مرغ به کودک خودداری کنید) انواع سبزی‌های برگ سبز مانند جعفری، گشنیز که دارای آهن و ویتامین ث هستند در برنامه غذایی کودک بگنجانید.

انتهای پیام/
برچسب ها: کودک ، غذا ، رشد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.