وی تصریح کرد: در مباحث آکادمیک دیپلماسی به دو بخش تقسیم میشود که یکی از آنها فعالیت از طریق رسانه جمعی بوده و بخش دیگر در تعامل با نخبگان است.
این کارشناس سیاست خارجی اظهار داشت: در حوزه فعالیتهای ارتباط با نخبگان باید به این نکته اشاره شود که بهترین روش برای تاثیرگذاری در مردم کشور دیگر ایجاد شبکه در کشورهاست به این معنا که در دیپلماسی عمومی فعالیتهای دولتی تاثیرگذار زیادی وجود ندارد چون زمانی که مخاطب متوجه میشود پیامی را در جهت منافع آن دولت دریافت میکند به سمت آن جذب نمیشود به همین خاطر پیامی که ارائه میشود نباید رنگ و بوی دولتی داشته باشد.
وی اضافه کرد: بودجه سال 2014 آمریکا در حوزه دیپلماسی عمومی که به آن ترویج دموکراسی میگویند فقط برای خاورمیانه بیش از دو میلیارد و 440 میلیون دلار بوده و بودجه فعالیتهای رسانهایشان 721 میلیون و 800 هزار دلار بوده است به همین خاطر اهمیت دیپلماسی عمومی باعث شده که دولتها متوجه شوند استفاده از روشهای سخت تاثیر خود را از دست داده و اقدامات آنها در عراق و افغانستان نتیجه نداشته است بنابراین در بین کشورها اجماعی وجود دارد که باید در روی دیپلماسی عمومی کار کنند.
این کارشناس سیاست خارجی افزود: قدرت نرم هماکنون جایگاه ویژهای دارد و کشورهای اسلامی مثل ایران مزیت نسبیشان در حوزه قدرت نرم در قدرت معنوی، اغنا و ایجاد جذابیت است چراکه در دنیای ما افکار عمومی اهمیت دارد البته زمانی بود که افکار عمومی تاثیرگذار نبود مثل دوران صدام در عراق اما هماکنون افکار عمومی در عراق اهمیت پیدا کرده است.
ایزدی اظهار داشت: اهمیت دیپلماسی عمومی نه تنها در تفکر دشمنان اسلام مهم است بلکه برای طرف انقلابی هم مهم بوده و اگر در حوزه دیپلماسی عمومی بخواهیم کار کنیم باید در قدم اول در محیطی که میخواهیم پیام را منتقل کنیم اشراف داشته باشیم چون اشراف نسبت به بیرون در کشور ما در سطح بالایی نیست.
وی ادامه داد: توجه به دیپلماسی عمومی بحث ایجاد اشراف نسبت به جهان بوده و بعد که این اشراف ایجاد شد باید به سمت شناسایی افرادی رفت که در این حوزه میتواند تاثیرگذار باشد.
ایزدی در پایان خاطرنشان کرد: باید افرادی در کنفرانسها حضور داشته باشند که بعد از حضورشان در ایران نگاهشان به کشورمان عوض شود و این نوع اقدامات فراتر از سمینارهای بزرگ است.
انتهای پیام/