نگاهی به اوضاع میدانی و نبردهای جاری در جبهه‌های مختلف سوریه نشان می‌دهد که ارتش سوریه موفق شده بر بسیاری از نقاط کشور تسلط یابد و در عین حال در بسیاری از جبهه‌ها گروه‌های مسلح را شکست دهد و آنها را وادار به عقب نشینی کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،هنوز 6 ماه از اعتراض‌های مردمی علیه نظام در مناطق جنوبی سوریه و به طور مشخص در «درعا» نگذشته بود که نشانه‌های تغییر در روند اعتراض‌ها آشکار شد و خیلی زود این اعتراض‌ها روند اقدامات نظامی و شرط بندی برای براندازی نظام در آن با قدرت و زور اسلحه را به خود گرفت.

به این ترتیب گروه تروریستی به نام «ارتش آزاد» پای به عرصه میدانی سوریه گذاشت تا پس از آن روند ورود انواع و اقسام گروه‌های مسلح به عرصه میدانی سوریه آغاز و جبهه‌های متعدد نبرد بین این گروه‌ها با ارتش و نیروهای مسلح سوریه آغاز شود تا پس از آن و با برملا شدن ماهیت واقعی و اهداف واقعی این گروه‌ها و اربابان‌شان، تروریست‌ها رو در روی یکدیگر قرار گیرند.

نقشه میدانی سوریه

پس از گذشت 3 سال از بحران سوریه، نگاهی به نقشه میدانی حاکم بر این کشور نشان می‌دهد که پراکندگی نیروهای نظامی به سود ارتش و نیروهای مسلح سوریه گرایش دارد و اگرچه معارضان سوری هنوز بر بخش‌هایی از کشور تسلط دارند، اما ارتش سوریه لحظه‌ای در مقابله با آنها و بیرون راندن آنها از کشور و دفاع از وطن تردید ندارد.

اگر بخواهیم به پراکندگی مناطق تحت تصرف گروه‌های مسلح اشاره کنیم، باید بگوییم که هم اکنون بخش اعظم دو استان «رقه»، در شمال سوریه و «ریف دیر الزور» در شرق و «ادلب» در شمال غربی و «حسکه» در شمال شرقی سوریه تحت تصرف گروه‌های مسلح است و این حضور به نسبتی کمتر در «ریف حلب»، شمال سوریه و «ریف دمشق»، جنوب و «لاذقیه»، غرب سوریه مشاهده می‌شود.

اما در مقابل نیروهای مسلح و ارتش سوریه بر مراکز شهرها در تمام استان‌های سوریه به جز شهر رقه در استان رقه و همچنین تمام فرودگاه‌های مسافربری و نظامی کشور به استثنای فرودگاه نظامی «منغ» تسلط کامل دارد و در این اواخر شاهد از سرگیری پروازهای مسافربری از دمشق به فرودگاه بین‌المللی «حلب» نیز بودیم. 

پیروزی‌های ارتش سوریه در شهر و استان حمص

همچنین ارتش سوریه موفق شد، ده‌ها نبرد را در استان حمص و ریف آن در مرکز سوریه به سود خود رقم بزند تا کنترل اوضاع به تدریج به دست دولت سوریه باز گردد. در این راستا ارتش سوریه موفق شد، مناطقی مانند «باب السباع» و «بابا عمرو» در حمص و پس از آن «تلکخ» در ریف غربی حمص و «القصیر» در جنوب آن را از تروریست‌ها پاکسازی کند تا تنها مناطق شمالی شهر حمص و بخش قدیمی آن در کنترل گروه‌های تروریستی باقی بماند که هم اکنون در محاصره ارتش سوریه است.

اما بدون تردید مهمترین پیروزی ارتش سوریه در مناطق مرکزی این کشور را باید در آزاد سازی شهرک استراتژیک «الزاره» ملاحظه کرد که حلقه ارتباط دمشق با مناطق بیابانی و صحرایی سوریه بود و به عنوان کانون و مرکز ارسال کمک‌های امدادی به دیگر گروه‌های تروریستی در شمال و جنوب عمل می‌کرد. با آزاد سازی الزاره ارتباط گروه‌های تروریستی در شمال و جنوب سوریه با یکدیگر قطع شده و هم اکنون ارتش سوریه در حال آمادگی برای تصرف دیگر شهرک استراتژیک این منطقه یعنی شهرک «الحصن» است. 

پیروزی‌های ارتش سوریه در جنوب دمشق

اما در دمشق و به طور مشخص در مناطق جنوبی آن، نیروهای ارتش سوریه با کمک نیروهای دفاع ملی موفق شدند، کنترل شهرک‌های «حجیره» و «بویضه» و «سبینه صغرى» و «سبینه کبرى» را پس از بیرون راندن گروه‌های تروریستی تکفیری از آن در دست گیرند.

این درحالی است که در مناطق «المعضمیه» و «ببیلا» و «بیت سحم» شاهد برقراری آتش بس و امضای توافقنامه‌های مصالحه و آشتی ملی بودیم که به موجب آن آرامش را به این مناطق باز گرداند. 

پیروزی‌های ارتش سوریه در شمال

اوضاع میدانی در شمال سوریه به نظر می‌رسد، بیش از هر منطقه دیگری در این کشور پیچیده است. با وجود تسلط گروه‌های مسلح بر نوار مرزی سوریه – ترکیه، اما پیشروی‌های گروه تروریستی «داعش» در این منطقه موجب شد تا این گروه با در دست گرفتن کنترل شهرهایی در ریف شرقی حلب مانند «الباب» و «منبج » و بخش‌هایی از کوی‌های شهر «الهلک» هم اکنون حرف اول را در میان گروه‌های تروریستی در این مناطق بزند.

در حالی که در سوی دیگر، ارتش سوریه موفق به بازگرداندن ریف جنوبی حلب شد که از جمله مناطق مناطق استراتژیک در شمال سوریه به شمار می‌آید، به این جهت که این منطقه راه‌های امداد و کمک رسانی گروه‌های تروریستی را فراهم می‌کند که مناطقی در شهر حلب را در دست دارند و با تسلط ارتش سوریه بر ریف حلب می‌توان گفت باید در انتظار تغییر معادله میدانی حاکم بر حلب به سود ارتش سوریه باشیم و اولین نشانه‌های این تغییر معادله را می‌توان در آزادسازی دو منطقه «السفیره» و «خناصر» مشاهده کرد تا پس از آن ارتش سوریه عزم خود را بر تصرف منطقه «الشیخ نجار» جزم کنند.

در ادلب نیز اوضاع کلی نشان می‌دهد که گروه‌های تروریستی تکفیری از بسیاری از مواضع خود به سود ارتش سوریه عقب نشینی کرده و ارتش موفق شده، بسیاری از مناطقی را که زمانی در تصرف گروه‌های تروریستی بود، هم اکنون به تصرف خود درآورد.

پیروزی‌های ارتش سوریه در مناطق غربی و ساحلی

اما در مناطق غربی و ساحلی، ارتش سوریه بر تمام مناطق این بخش از سوریه به جز منطقه «جبل الأکراد» و «الترکمان» تسلط دارد و تاکنون موفق شده تلاش‌های گروه‌های تروریستی برای گشودن جبهه‌های نبرد در این مناطق را ناکام کند.

پیروزی‌های ارتش سوریه در جنوب

اما جنوب سوریه و به طور مشخص در استان «درعا» ارتش و نیروهای مسلح سوریه بر راه‌های اصلی که دشت «حوران» و دمشق را به مرزهای اردن ارتباط می‌دهد، به همراه شهرها، شهرک‌ها و روستاهای قرار گرفته در مسیر مانند «الصنمین» و «نوى» و «ازرع» و «تل الجابیه» و همچنین «درعا المحطه» و «غربه غزال» و 50 نقطه نظامی تسلط دارد و از آنها عملیات‌هایی را علیه گروه‌های مسلح مستقر در «ریف الحورانی» و به موازات آن بلندی‌های جولان انجام می‌دهد که گروه‌های تروریستی مدعی هستند، بر 80 درصد ریف القنیطره تسلط دارند.

همچنین در این روزها شاهد عملیات‌های ارتش سوریه در ریف دمشق و به طور مشخص در شهر «یبرود» از توابع منطقه «القلمون» هستیم که ارتش سوریه از روز گذشته عملیات آزاد سازی شهر یبرود را با ورود از محور شرقی به داخل آن آغاز کرد تا طی روزهای آینده شاهد آزاد سازی این شهر به عنوان مهمترین مرکز تجمع و فعالیت‌ گروه‌های تروریستی در جنوب سوریه باشیم.

به این ترتیب و با توجه به آنچه گذشت می‌توان گفت که ارتش سوریه در آستانه ورود به چهارمین سال بحران این کشور بیش از هر زمان دیگری بر اوضاع و مناطق مختلف در سوریه تسلط دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.