مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: خاک پوشیده از علف های هرز خطرات سرما و یخبندان را تشدید می کند، زیرا این نوع پوشش ها خواه زنده یا مرده لایه ای با قابلیت هدایت حرارت کم و ظرفیت حرارتی کمتر در بالای سطح خاک ایجاد و امکان ذخیره ی حرارتی در روز و آزاد نمودن حرارت تشعشعی را در شب مشکل تر می نماید.

کامران یوسفی راد در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: خاک هایی که به مرور زمان حرارت کمی را ذخیره نموده یا حرارت را به آهستگی به سطح زمین منتقل می نماید در طی شب سطح زمین زودتر و بیشتر سرد می شود.

وی تشریح کرد: عمق نوسانات حرارتی در خاک خوب بیشتر است این عمق معمولاً برای یک خاک مطلوب حدود نیم متر است.

یوسفی راد از ویژگی های خاک خوب گفت و ادامه داد: در مناطقی که خطر یخبندان وجود دارد، خاک هایی که بتوانند در طی روز حرارت زیادی را ذخیره کرده و در شب آن را پَس دهد برای رشد محصولات ایده آل است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: خاک بد مثل خاک های آلی یا کود دار شب ها خیلی سرد می شوند، زیرا این نوع خاک ها در اثر تشعشع حرارت خود را زود تر از دست داده و حرارت کمتری از اعماق زمین دریافت می کنند.

وی اظهار داشت: رنگ خاک عاملی برای افزایش یا کاهش خطر یخبندان محسوب می شود به شکلی که خاک های تیره می توانند حرارت بیشتری را در خود ذخیره کنند در نتیجه قادرند که در شب حرارت بیشتری را از دست بدهند، خاک های روشن تر بیشتر انرژی مفید خورشید را در طول روز منعکس و در شب خطر یخبندان را افزایش می دهند.

یوسفی راد تاکید کرد: خاک خوب اندوخته حرارت زیادتری را در لایه های ضخیم تر دارا بوده و بدین جهت درشبها می تواند انتقال حرارت بیشتری را به طرف سطح خاک ادامه دهد و سرعت اُفت درجه حرارت را کاهش دهد./س
 
انتهای پیام/
برچسب ها: تشدید ، خطرات ، سرما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.