رییس مرکز تحقیقات كشاورزی و منابع طبيعی آذربايجان ‌شرقی گفت: كشاورزي ارگانيک يک سيستم مديريتی كُل‌گرايانه است كه موجب حفظ و بهبود سلامت اكوسيستم كشاورزی و چرخه‌های زيستی و منابع آب و خاک می‌شود.

حسن منیری فر در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: كشاورزی ارگانيک بايد سلامت خاک، گياه، حيوان، ‌انسان و كره زمين را به عنوان يک مجموعه زنده حفظ كرده و شرايط زيستی آن را بهبود بخشد.

وی تشریح کرد: بسياري بر اين باورند كه كشاورزي سنتی كه در آن از كودها و آفتكش‌های مصنوعی شيميايی استفاده نمی‌شود، مترادف با ارگانيک است.

منیری فر ادامه داد: اين نوع كشاورزی بر استفاده از عمليات مديريتی به جاي استفاده از نهاده‌های خارج از مزرعه تاكيد دارد.

رییس مرکز تحقیقات كشاورزی و منابع طبيعی آذربايجان ‌شرقی با اشاره ای به هدف اصلی در کشاورزی رایج یادآور شد: در كشاورزی رايج با توجه به افزايش نيازها و محدوديت منابع، هدف اصلی افزايش حداكثری توليد است و در آن به پيامد‌های ميان مدت و درازمدت مديريت اكوسيستم كشاورزی بر پايداری منابع، سلامت محيط و انسان و ديگر ابعاد اقتصادی-اجتماعی كشاورزی توجه نمی‌شود.

وی از نگرش تک بُعدی انسان با استفاده ابزاری از گیاهان گفت و اظهار داشت: اين استفاده ابزاری از گياهان، جانوران و محيط زيست ريشه در نگرش تک بُعدی انسان محور دارد و بشر با اين نگرش موجب تخريب محيط زيست و درنهایت تهديد سلامت خود شده است.

منیری فر تاکید کرد: در اين رهيافت به جاي كاربرد نهاده‌هاي مصنوعي از روش‌ها، نهاده‌ها و عمليات زراعی، زيستی و مكانيكی براي تامين نيازهای اكوسيستم كشاورزی بهره مي‌گيريم و همين روند است كه منجر به توليد غذای سالم مي شود./س
 
 
انتهای پیام/
برچسب ها: کشاورزی ، ارگانیک ، بهبود
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.