رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: مسئولان آمریکایی حرفی نزنند که بعدا بخواهند آن را پس بگیرند مثل حرفی که درباره غنی‌سازی زدند و پس از آن همگی در سطوح مختلف گفتند که برنامه مشترک غنی‌سازی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "محمدجواد ظریف" وزیر خارجه در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه یونان که ظهر امروز در وزارت امور خارجه برگزار شد گفت: ایران و یونان روابط بسیار تاریخی دارند که هزاره‌ها را در بر گرفته و دو کشور رابطه طولانی ارتباطات را داشته‌اند.

وی تصریح کرد: در فراز و نشیب سالیان گذشته رابطه با یونان مثبت و مناسب بوده اگرچه فشارها و تصمیماتی از جانب اتحادیه اروپا گرفته شده که روابط را قدری کاهش داده است اما زمینه برای توسعه روابط در ابعاد مختلف وجود دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: امروز بحث‌های خوبی درباره مذاکرات هسته‌ای و موضوعات بین‌المللی مثل بحران سوریه و مسائل دو جانبه در مورد روابط اقتصادی و همکاری کنونی و آینده دو کشور داشتیم البته همکاری در زمینه‌های متفاوتی از جمله انرژی، گاز، پتروشیمی و ترانزیت مطرح شد.

وی ادامه داد: ایران و یونان نه فقط در روابط دو جانبه بلکه می‌توانند دروازه‌ای برای ورود به اروپا برای همکاری و ارتباطات گسترده باشند و این گفتگوها می‌تواند زمینه فعالیت‌های خوب دو کشور را بیان کند.

ظریف بیان داشت: گفتگوهای امروز وارد رشته‌ پیشنهادات عملی هم شد تا روابط را گسترش دهیم و موانع ایجاد شده را برطرف کنیم البته امروز شروع بسیار خوبی برای گسترش روابط دو دولت و دو ملت است که می‌تواند به نفع صلح و ثبات در منطقه و جهان باشد.

ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اخضر ابراهیمی به ایران سفر می‌کند یا خیر اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید داشته که بحران سوریه از مسیر سیاسی حل می‌شود و در این زمینه به تلاش معقول و منطقی برای راه‌حل سیاسی که باید توسط مردم سوریه انجام شود تاکید دارد.

وی افزود: اخضر ابراهیمی برای سفر به ایران و مشورت با سران کشورمان ابراز علاقه کرد و ما مثل بار قبل پذیرای وی هستیم البته برخی از همسایگان از پذیرش ابراهیمی خودداری کردند اما درهای ما باز است به همین خاطر این بار که ابراز علاقه کردند ما با روی گشاده پذیرفتیم و وی فردا به ایران می‌آید و قبل از روز دوشنبه که برای مذاکره با 1+5 به وین سفر می‌کند با اخضرابراهیمی دیدار خواهم داشت.

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا مبنی براینکه ایران باید تصمیم‌های سختی بگیرد تصریح کرد: احساس می‌کنم دولت آمریکا برای حل مشکلات داخلی خود مبتنی بر پیش‌داوری بوده که خود در آن نقش دارد.

وی اظهار داشت: آنها گفته‌اند ایران دنبال سلاح هسته‌ای بوده و الان باید تصمیم بگیرد که دنبال سلاح نیست البته هم آنها می‌دانند هم ما که هیچ وقت دنبال سلاح نبوده‌ایم و هیچ وقت تصمیم سختی نباید بگیریم چراکه اعلام کرده‌ایم صلح‌آمیز می‌ماند و هیچ برنامه‌ای تعطیل نمی‌شود و این را طرف مقابل خوب می‌داند به همین خاطر این رویکرد مثبت‌تر و سازنده تر است.

ظریف بیان کرد: مسئولان آمریکایی حرفی نزنند که بعدا تغییر دهند مثل حرفی که درباره غنی‌سازی زدند و بعدا همگی در سطوح مختلف گفتند که برنامه مشترک غنی‌سازی وجود دارد به همین خاطر آمریکایی‌ها حرفی نزنند که بعدا حرفشان را پس بگیرند.

وی ادامه داد: ایران هیچ گاه دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و این تصمیمی است که از قبل گرفته شده و این تصمیم براساس مبانی دینی و دکترین دفاعی ما بوده و آن را ادامه می‌دهیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: آمریکا باید تصمیم بسیار سختی بگیرد و آن این است که یک بار برای همیشه واقعیت را با دید واقع‌گری نگاه کند و دست از خیال بافی بردارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: وزیر ، یونان ، امروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار