معاون پژوهشی مرکز تحقیقات كشاورزی و منابع طبيعی آذربايجان ‌شرقی گفت: توليد محصولات ارگانيک و سالم داراي محدوديت‌ها و مشكلاتی است كه بزرگترين آنها نبود فرهنگ مصرف آن در جامعه است.

مصطفی نیکدل در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: فرصت‌های حياتی در ميان گونه‌های زنده موجود در محيط زيست با عدالت توزيع شود كه با رعايت اصل سلامت اين هدف محقق می‌شود.

وی با اشاره به مدیریت متعهدانه کشاورزی ارگانیک تشریح کرد: كشاورزی ارگانيک بايد به شكلی پيشگيرانه و متعهدانه مديريت شود تا سلامت و رفاه نسل فعلی،‌ نسل‌های آينده و محيط زيست صيانت شود.

نیکدل ادامه داد: كشاورزی ارگانيک بايد بر پايه سيستم‌ها و چرخه‌‌های اكولوژيک زنده بوده و موجب تقويت و تثبيت اين سيستم‌ها و چرخه‌ها شود.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات كشاورزی و منابع طبيعی آذربايجان ‌شرقی یادآور شد: بررسی‌های اخير نشان می دهد با توسعه تكنولوژی، مصرف جهانی آفتكش‌ها، آنتی‌بيوتيک ها، داروهای دامی و هورمون‌ها در توليد مواد غذايی به ويژه در كشورهای در حال توسعه رشد چشمگيری داشته است كه منجر به اثرات سوء انكارناپذيری بر سلامت انسان از جمله بروز انواع ناهنجاری‌ها در كودكان شده است.

وی ضمن بازگو نمودن تعداد مواد موثره آفتکش در دنیا اظهار داشت: بيش از 1180 ماده موثره آفتکش به عنوان قارچکش، حشره ‌كش و علفکش در دنيا مصرف مي‌شوند.

نیکدل افزود: براساس آمار موجود كمتر از یک درصد حجم آفتکش‌های مورد استفاده به بدن آفت هدف وارد يا توسط آن مصرف مي‌شود، بنابراين ورود بيش از 99 درصد آن به محيط زيست و محصولات غذايی اجتناب‌ناپذير است.

معاون پژوهشي مرکز تحقیقات كشاورزی و منابع طبيعی آذربايجان ‌شرقی گفت: به دليل نبود آموزش كافی كشاورزان و دامداران و مصرف بی‌رويه سموم، ‌كودهای شيميايی و داروها به ويژه در زمان نزديک به برداشت محصول يا كشتار دام به طور قطع مصرف كنندگان در معرض خطر جدی قرار دارند.

نیکدل از بروز آلودگی های شیمیایی مواد غذایی از مزرعه تا سفره گفت و تاکید کرد: اين خطرات زمينه‌ساز بسياری از بيماری‌های ناشی از غذا و بروز انواع سرطان‌ها به دليل آلودگی‌های شيميايی و بيولوژیک مواد غذايی در مراحل مختلف "از مزرعه تا سفره" است./س
 
انتهای پیام/
برچسب ها: تولید ، محصولات ، ارگانیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.