محمد مهدی عسگر پور و فرهاد توحیدی از گزارشی‌ از اتفاقات "خانه سینما" و ایجاد تعاونی را مطرح کردند.

به گزارش خبرنگارحوزه سینما  باشگاه خبرنگاران حاضر در نشست رسانه‌ای خانه سینما محمدی مهدی عسگر پور مدیر عامل خانه سینما ضمن تسلیت به مناسبت آغاز ایام فاطمیه گفت: در این جلسه گزارشی از اتفاقات و حاشیه‌های محدوده "خانه سینما" ارائه خواهیم داد، همانطور که در پانزدهم مهرماه برای تصویب اساسنامه پیشنهادات خود را در مورد آئین نامه ارائه دادیم و تا بیست و هفتم مهرماه نیز با تنظیم این صورت‌جلسه اساسنامه مورد نظر را به ارشاد تحویل دادیم و مدارک اساسنامه در 29 مهر ماه نیز به تایید رسید. 


 
وی ادامه داد: اواخر مهر ماه و اوایل آبان‌ماه نیز صنوف مرتبط با خانه سینما مدارک خود را برای رسیدگی تحویل دادند و با بررسی کامل مجمع عمومی را در بیست اسفند ماه برگزار کردند که ابقاء هیئت مدیره تا یک سال دیگر نتیجه این جلسه بود.  
 
عسگر پور تصریح کرد: در مدتی که "خانه سینما" فعالیت نداشت تصمیم گرفتیم به غیر از انجام ثبت صنوف و پیگیری‌های اصلاح اساسنامه فعالیت‌های جاری خانه سینما را نیز انجام دهیم ،همان گونه که ارتباط با جشنواره فیلم فجر نیز با وجود دشواری دوباره شکل گرفت و علاوه بر آن نیز حضور جدی در طرح "روز سینما" انجام دادیم.  
 
همچنین در این دوره زمانی با توجه به اینکه اصناف در دولت قبلی نتوانستند مجامع عمومی خود را برگزار کنند تا زمان مقرر و با تشکیل مجامع عمومی اصناف در دولت جدید تغییراتی را انجام دادیم تا در زمان انتخابات همه اصناف با ترکیب جدید خود حاضر باشند.  
 
وی بیان کرد: اساسنامه جدید تفاوت و شباهت‌هایی با اساسنامه قبلی دارد به گونه‌ای که شکل برگزاری مجمع خانه سینما یکی از این تفاوت‌هاست و هر صنف 5 نفر نماینده از خود برای حضور در مجمع معرفی می‌کنند که بر خلاف پیشنهاداتی که دولت قبلی مطرح کرده بود مبنی بر اینکه همه اعضای اصناف باید حضور داشته باشند، عملی کردن این طرح بسیار مشکل بود به طوری که جمع کردن 5 هزار نفر اعضای خانه سینما نیاز به استودیوم ورزشی دارد، بنابراین مجمع باید به گونه‌ای برگزار می‌شد که هر صنف با افراد مشخص و برنامه مدون حضور داشته باشند.  
 
وی  در خصوص مراحل قانونی شدن اصناف اظهار داشت: ابقاء هیئت مدیره و مراحل قانونی اصناف نیاز به پروسه‌ زمانی داشت که در ابتدا باید به تکلیف حقوقی اصناف مشخص می‌شد چرا که تکلیف حقوقی خانه سینما مشخص بود و این مشخص بودن یکی از دلایلی بود که امکان انحلال خانه سینما وجود نداشت.  
 
عسگرپور همچنین در خصوص ردپای شمقدری در دولت جدید و خانه سینما عنوان کرد: شمقدری به عنوان معاونت ارشاد برنامه‌هایی را در دوره زمانی خود انجام داد به طور مثال جمع‌آوری پول‌هایی برای راه‌اندازی یک سایت سینمایی و از این جهت تنشی را در سینما ایجاد کند و با توجه به گفته ایوبی که سازمان سینمایی سایه هنوز وجود دارد ،درخواستی از کمیسیون فرهنگی کردیم اینکه نقش قانون گذاری‌را داشته باشند و با توجه به ماجرای ثبت قانونی صنف‌ها و اینکه تغییر ماهیت صنف‌ها به انجمن‌های فرهنگی بهتر بود که با قانون‌گذاری و اقدامات قانونی خود جلوی انحرافات و اختلاف‌ها را بگیرد چرا که هنوز سازمان سینمایی سایه دولت فعلی را و روند حرکت آن را رصد می‌کند. 

عسگر پور درخصوص اتفاقات سال گذشته خانه سینما و معاونت قبلی سینما اظهار داشت: در طول مدت 2 سال گذشته برخی از اصناف خانه سینما و برخی از صنف‌هایی که حاضر نبودند، تصور این را داشتند که همکاری بامعاونت قبلی با تبدیل کردن صنف‌ها به انجمن فرهنگی امکان ایجاد صنف را دارند.

وی ادامه داد: اما باید بدانند که وزارت ارشاد توان ایجاد صنف را ندارد و تنها بر اساس قوانین می‌تواند مجوز ایجاد انجمن فرهنگی صادر کنند. برخی‌ از دوستان اعتراض می‌کنند چرا خانه سینما قانون گریزی می‌کند؟ اما این رفتار ژورنالیستی برای یک مدیر بد است و در مسند قانون هم این موضوع جای تاسف دارد.  
 
عسگر پور تصریح کرد: از ما بپرسند چرا اصناف رغبتی به تبدیل شدن به انجمن ندارند و باید بدانند چه مشکلات و تبعاتی بر سر این راه است؟  
 
وی خاطر نشان کرد: اگر رابطه خانه سینما را از ابتدای فعالیت آن با دولت مقایسه کنیم و البته 4 سال گذشته را در آن لحاظ نکنیم می‌بینید که خانه سینما همواره درتعامل با دولت بوده‌است امروز هم تعامل با دولت شبیه آن چیزی است که در این سال‌ها بوده اما بهتر است بخش‌های بد این ارتباط را که به 4 سال گذشته مربوط می‌شود فراموش کنیم.  
 
عسگر پور افزود: نباید 4 سال گذشته را ملاک قرار دهیم چرا که همیشه گفتگو وجود داشته و اشتباه است که این تعامل به جنگ و یا چیز دیگری ختم شود به همین دلیل در مقاطعی ممکن است حرف ما با دولت یکی باشد گاهی ممکن است نباشد که درآن زمان باید ببینیم مصلحت چه چیزی را در نظر می‌گیرد.  
 
مدیر عامل خانه سینما خاطر نشان کرد: بر این اساس عقل جمعی مجمع عمومی در این بود که بر اساس آنچه دریافت می‌کنند هیئت مدیره خانه سینما که 4 ، 5 سال سختی را گذرانده و در پیگیری مسائل حقوقی اصناف آبدیده شده است کار را ادامه دهد تا به ثبات برسد.  
 
وی با اشاره به جشنواره فیلم فجر و اتفاقات رخ داده در آن دوران عنوان کرد: در جشنواره فیلم فجر اتفاقی افتاد که سینما حالت قطبی شدن را پیدا کرد و با توجه به اینکه سینما صنعت جذاب و مردمی تری است خیلی‌ها علاقمند به اظهار نظر به این حوزه هستند و همیشه نسبت به این موضوع که تریبونی را برای اظهار نظرهای خود ندارند ابراز گله‌مندی می‌کنند.  
 
عسگر پور تصریح کرد: خانه سینما در دوره تعطیلی خود فعالیت‌های مختلفی را انجام داد و با وجود اینکه حکم انحلال را ابطال کردیم اما تا زمان بازگشایی وظایف نگهداری و باز بودن خانه را به دوش کشیدیم و در طول این مدت با بدیهی‌هایی مواجه بودیم که در حال حاضر نیز درحال تصویه بخشی از این بدیهی‌ها هستیم. 

عسگرپور درخصوص اختلافات تهیه کنندگان نیز اظهار داشت: مشکل تهیه‌کنندگی و سرمایه‌گذاری در ایران وضعیت مشخصی ندارد و قصه سر دراز دارد  دولت با تمام اجزای خود هرجایی را که بخواهد دست به سرمایه‌گذاری و ساماندهی می‌زند. 

وی ادامه داد: اختلافات تهیه‌کنندگان در این چندساله به حدی بوده که در چهار سال گذشته به اوج خود رسیده به گونه‌ای که به جنگ و درگیری نیز کشیده می‌شود و با توجه به برخی از تهیه‌کنندگان با دولت کار می‌کنند و برخی دیگر به صورت مستقل فعالیت خود را انجام می‌دهند طبیعی است که دچار اختلافاتی شوند و حوزه هنری و شهرداری با عنوان کمپانی‌های بزرگ این عرصه دست به تولید بزنند. 

همچنين عسگرپور در پاسخ به 500 میلیونی که گفته می‌شود به خانه سینما برای پیگیری امورش پرداخت شده ‌، توضیح داد: در زمانی که خانه سینما توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعطیل اعلام شد،‌ فعالیت‌های خانه سینما پیگیری می‌شد اما به هر حال با قطع شدن بودجه با بدهی نسبتا سنگینی مواجه شدیم. البته مبالغی را برخی همکاری و به ما پرداخت کردند و الان به مرور در حال تسویه بدهی‌ها هستیم.

وي افزود: با توجه به اعلام انحلال خانه سینما و ابطال این رای و اتفاقات پیش آمده، بعد اگر به دادگاه می‌رفتیم می‌توانستیم ادعای ضرر و زیان کنیم. چون حداقل طبق آخرین تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت ارشاد داشتیم، بودجه‌ای را دریافت نکردیم. اما ترجیح دادیم تفاهم کنیم مخصوصا در شرایطی که به دولت یازدهم می‌رسیدیم.


در ادامه فرهاد توحیدی با ابراز تأسف از پرداختن به مسائل حاشیه‌ای خانه سینما گفت: جای تأسف دارد که به جای پرداختن به مسائل روزمره و اداری این تشکل با عنوان مأموریت اصلی به حاشیه آن بپردازیم. امروز باید گروه دیگری این‌جا برای سخنرانی حضور پیدا می‌کردند و ناچار هستیم یک سالی را در این سمت فعالیت کنیم.
 
وی ادامه داد: مهم‌‌ترین نکته‌ای که می‌تواند مأموریت ما را بازتاب دهد مأموریت صنفی خانه سینما است، چون فعالان این حرفه در یک صنف جمع می‌شوند و برای اهداف مشترک خود و بهبود شرایط تلاش کنند. 

وی با اشاره به مدت زمان کوتاهی از برگزاری جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: دوستان ما آمار تکان دهنده‌ای را از این جشنواره تهیه کرده‌اند، آماری که از حدود 120 فیلمی که توسط هیأت انتخاب دیده شده و در برخی حرفه‌ها 70 درصد افرادی که در این فیلم‌ها شاغل بودند خارج از صنف خانه سینما فعالیت می‌کردند یعنی عملا موضوعیت خود را از دست داده‌ایم و به جای اینکه به تأمین امنیت شغلی اعضای خانه سینما بپردازیم به مسائل دیگری مشغول شده‌ایم که ما را از مأموریت خود باز می‌دارد.
 
وی با اشاره به مشخص بودن چرخه کار خانه سینما عنوان کرد: ما برای قانونی شدن صنوف راه‌های مختلفی را در نظر داریم که هنوز در مرحله مطالعه به سر می‌بریم تا بهترین مسیر را برای رسیدن به هدف نهایی اتخاذ کنیم. 

وی همچنین درخصوص دعوای تهیه‌کنندگان نیز اظهار داشت: شفاف شدن توزیع اعتبارات یکی از ایده‌های ماست چرا که باید برای تولید منابع و اعتبارات به درستی تخصیص شود و شکل دیگری را پیدا کند و کسانی را که مایلند از اعتبارات دولتی بهره ببرند با ارائه فراخوان از سوی مدیران دولتی آنها را بسوی تولیدات سینمایی سوق دهند. 

در ادامه فرهاد توحیدی سخنگو و رئیس هیئت مدیره خانه سینما نیز گفت: ما در دوره جدید برنامه‌های خانه سینما به ایجاد تعاونی برای اهالی سینما را در نظر گرفته‌ایم و به صورت جدی آن را پیگیری خواهیم کرد به نوعی که مستقل از خانه سینما دست به تولید و یا سینما داری و یا حتی شهرک‌سازی داشته باشد.  
 
وی همچنین در خصوص جشن خانه سینما نیز عنوان کرد: هنوز دبیری برای جشن خانه سینما تعیین نشده اما بعد از تعطیلات با برنامه‌ریزی و معرفی دقیق برنامه‌های خود را برای برگزاری مشخص می‌کنیم چرا که برای برگزاری دو موضوع و نکته مطرح است یکی مد نظر گرفتن تولیدات در دوسالی که جشن برگزار نشده  و دیگری تولیدات امسال که با توجه به اینکه عملی کردن طرح اولی دشوار است باید دید دبیر جشن خانه سینما چه نظری خواهد داشت.
 
وی ادامه داد: همچنین تغییراتی را باید در آئین نامه اعمال کنیم که آن نیز منوط به معرفی دبیر است. 

توحیدی هم در این‌باره گفت: یکی از ایده‌هایی که در خانه سینما دنبال می‌کنیم شفاف شدن نظام اعتبارات است. چون وقتی پول نفت به حوزه سینما می‌آید به بودجه‌ای برای تولید فیلم تبدیل می‌شود و دعوا دقیقا سر همین است که چه کسی به کدام مدیر نزدیک‌تر است.

وی توضیح داد: در خانه سینما ایده‌ای که در قالب طرح‌های مختلف از جمله در قالب پیش‌نویس تشکیل سازمان نظام صنفی دنبال می‌شود‌، این است که تخصیص اعتبارات از شکل فعلی بیرون بیاید. یعنی هیاتی تشکیل شود تا با اطلاعات مشخص برای تخصیص اعتبارات تصمیم گیری شود.

رییس هیات مدیره‌ خانه سینما تاکید کرد: در این پروسه تمام اطلاعات و تصمیم گیری‌ها شفاف است چون اگر شکل تخصیص تغییر کند، بسیاری از این دعواها قابل حل خواهند بود. 

توحیدی با تاکید بر اینکه خانه سینما تمام راه‌های ممکن را برای ثبت اصناف پیگیری می‌کند، درباره تعاونی که قرار است در خانه سینما ایجاد شود،‌ بیان کرد: به طور جدی در حال پیگیری این تعاونی هستیم چون خانه سینما به دلیل محدودیت‌هایی که اساسنامه ایجاد می‌کند، نمی‌تواند سراغ انجام فعالیت‌های موازی با اصناف برود. به این ترتیب خانه سینما نمی‌تواند فیلم بسازد یا فیلمی پخش کند یا اینکه سینماداری کند.

او افزود: یکی از مشکلاتی که در چهار پنج سال اخیر با آن دست و پنجه نرم کردیم، مشکل مالی و استقلال مالی خانه سینما است.

وی با بیان اینکه به همت دولت دهم حامی مالی قبلی خانه سینما دو پا داشت و دوپا هم قرض کرد و رفت، افزود: برای تامین آینده بهتر به دنبال این هستیم که چرا راه‌های دراز مدتی را می‌توان پیش بینی کرد و تعاونی سهام عام یکی از این راه‌هاست.

توحیدی خاطرنشان كرد : سهام این تعاونی در بورس عرضه می‌شود و خانه سینما موسسه‌ای با مدیریت مستقل از این تشکل صنفی و اهداف جداگانه تشکیل می‌دهد تا به این ترتیب کارهایی را که می توانند ارزش افزوده ایجاد کنند بتوان دنبال کرد. براین اساس در سال آینده تلاش می‌کنیم اولین مجمع عمومی این تعاونی را برگزار کنیم تا سهام آن در بورس عرضه شود.

وي اشاره کرد :سازمان سینمایی در سایه اوضاع را رصد می‌کند تا ببیند سازمان سینمایی فعلی چه زمانی سقوط می‌کند که بعد بیاید «لاله» را تمام کند یا فیلم‌های فاخر خود را بسازد.


انتهای پیام/


برچسب ها: تولیدات ، دولت ، سینما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار