صنایع دستی جزو کالاهای فرهنگی قلمداد می شود که علاوه بر عملکرد مادی، حامل پیام فرهنگی و ویژگی های قومی منطقه نیز هست.

 
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران سنندج، صنایع دستی برگرفته از ذوق و خلاقیت هنری، مهارت فنی و درک و باور انسان ها از جهان پیرامون آنهاست و صنایع دستی کردستان نیز با تکیه بر سابقه تاریخی، ویژگی های اقلیمی محیط زندگی، فرهنگ تولید کننده و مصرف کننده ساخته و پرداخته می شود به همین دلیل این گونه مصنوعات جزو کالاهای فرهنگی قلمداد می شوند و در چنین شرایطی حمایت از تولیدات به منظور حفظ و جذب بازارهای داخلی و خارجی ضروری است.

کلاش بافی و گیوه از جمله صنایع دستی مناطقی از ایران بویژه استان کردستان است، اما در استان های فارس، اصفهان، چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه و استان مرکزی نیز تولید گیوه رواج دارد.

تولید این پای افزار در روستاهای منطقه بیشتر به نوع خاصی از گیوه مربوط می شود که تخت آن کهنه ای است و به نام گیوه ˈزیره ایˈ یا ˈکلاشˈ شهرت دارد.

روستای ˈحجیجˈ و شهر ˈنودشهˈ در هورامان از مراکز قدیمی و مهم تولید این نوع گیوه بوده است، امروز صدها نفر از زنان منطقه اورامان در شهرهای پاوه، نودشه، نوسود و مریوان و تمام روستاهای اورامان به کار گیوه بافی و گیوه چنی مشغولند.

کارشناس و مربی گیوه بافی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان   با اشاره به اینکه هم اکنون 35 رشته صنایع دستی در استان فعال است گفت: هنر کلاش بافی یکی از این رشته هاست.محمد محمدی دارنده نشان ملی و یونسکو کشوری در سال 91 موفق به کسب مهر اصالت یونسکو شد/س
 
برچسب ها: گیوه ، اقلیم ، خلاقیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.