به گزارش
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، دکتر محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، با حضور در برنامه تلویزیونی «سفر بخیر»، ضمن پاسخ به سوالات برنامه پیرامون ساماندهی وضعیت ترافیک در شهر تهران، به تشریح برنامه ها و سیاست های مدیریت شهری به منظور توسعه حمل و نقل عمومی پرداخت.
وی در پاسخ به سوالی درباره افزایش ترافیک در خیابان ها همزمان با بارش باران در شهر تهران، گفت: معمولا روزهای چهارشنبه شب ترافیک از بقیه شب های هفته بیشتر است، علاوه بر این هم اکنون در نزدیکی ایام عید هستیم، باران در حال بارش است و ترافیک شبانگاهی نیز وجود دارد. از این رو مجموعه این چهار مورد باعث شده است تا ترافیک مقداری سنگین تر باشد. البته باید در نظر داشت که رعایت قوانین و مقررات نیز حتما می تواند در روان سازی بار ترافیک موثر باشد. البته همانطور که بنده در طول مسیر کنترل می کردم، هیچ آبگرفتکی که باعث ایجاد ترافیک سنگین در شهر شده باشد وجود نداشته است.
دکتر قالیباف در ادامه پیرامون تدابیر اندیشیده شده برای کاهش ترافیک در زمان بارش باران، تاکید کرد: ترافیک موضوع مختص شهر تهران و یا کلانشهرهای ایران نیست، بلکه ترافیک چالشی است که همه شهرهای دنیا از جمله لندن، نیویورک، مسکو، توکیو، پکن، سئول و ... با آن روبرو هستند. واقعیت این است که ترافیک از مشکلات جدی به شمار می رود و یکی از راهکارهایی که می تواند ترافیک را حل و فصل کند، فراهم ساختن زیرساخت های لازم است. در این میان توسعه حمل و نقل عمومی و ایجاد زیرساخت هایی همچون توسعه بزرگراه ها می تواند در کاهش ترافیک اثرگذار باشد.
در تونل نیایش و مسیر بزرگراه شهید صدرترافیک بسیار سنگینی وجود ندارد شهردار تهران با تاکید بر ضرورت توجه به فرهنگ ترافیک و رعایت قوانین و مقررات، گفت: شاید رعایت قوانین و مقررات بیشتر از توسعه حمل و نقل عمومی و زیرساخت های بزرگراهی اثرگذار باشد اما در این بخش ما با ضعف جدی در کشورمان روبرو هستیم. حتما همانطور که شهروندان مشاهده کرده اند در نقاطی که ابزار و تجهیزاتی وجود دارد که ما را وادار می کند تا قانونمندتر حرکت کنیم، ترافیک کمتر است. به عنوان مثال در تونل نیایش و مسیر بزرگراه شهید صدر - به دلیل آنکه کنترل ها مقداری دقیق تر است - در طول مسیر ترافیک بسیار سنگینی وجود ندارد و متوسط سرعت از 40 تا 60 کیلومتر متغیر است. حتی در برخی ساعات خودرو ها به راحتی تردد می کنند چرا که در بین خطور عبور می کنند، سبقت بی مورد نمی گیرند و فاصله ها را رعایت می کنند بنابر این همه کاملا با یک آرامشی رانندگی می کند.
فرهنگ ترافیک به اندازه حمل و نقل عمومی و توسعه بزرگراه ها مهم است وی ادامه داد: در تونل نیایش خط های اضطراری و اورژانسی وجود دارد که در مواقع خاص و در زمان بروز حوادث از آن استفاده می شود. در این میان در برخی نقاط از تونل نیایش شرایطی است که عرض خطوط اضطراری زیاد است، به نحوی که دو خودرو به صورت همزمان اجازه عبور از خط اضطراری را دارند اما هیچ کس از این مسیر عبور نمی کند. با این حال وقتی همین ترافیک بیرون می آید، به دلیل سبقت بی جا، عدم عبور در بین خطوط و ... دوباره قفل می شود. بنابر این فرهنگ ترافیک هم موضوعی بسیار مهم به شمار می رود، به همان اندازه که حمل و نقل عمومی و توسعه بزرگراه ها مهم است. اگر به این مسئله دقت کنیم می توانیم وضعیتی خیلی بهتر از وضع موجود را داشته باشیم.
معضل ترافیک و آلودگی هوا قابل حل است دکتر قالیباف در پاسخ به سوالی درباره تدابیر در نظر گرفته شده به منظور حل مشکل ترافیک در پایتخت، گفت: بعضی موضوعات وجود دارد که در افکار عمومی و حتی در میان مسئولان از حل آن ها نا امید هستند و می گویند که این مسایل قابل حل نیست. از جمله این معقوله ها ترافیک و آلودگی هوا است. با تجربه و سابقه کاری که بنده دارم و بر اساس کار کارشناسی که به صورت مرتب با کارشناسان دنبال کرده ایم، معتقدیم این موضوعات قابل حل هستند. بنابر این ترافیک قابل حل است و دنیا هم برای این کار تلاش دارد. طبیعتا بخشی از اقدامات ایجابی است و بخشی نیز سلبی؛ بنده معتقدم حتما باید اقدامات ایجابی را در اولویت قرار دهیم و برخی اقدامات سلبی را هم در کنار آن اعمال کنیم.
اگر امکان اتوبوس های تندرو فراهم باشد بخش مهمی از ترددها با خودروی شخصی کاسته خواهد شد شهردار تهران با تاکید بر ضرورت توسعه حمل و نقل عمومی، اظهار کرد: باید در همین جا از مردم عزیز در شهر تهران تشکر کنم چرا که هر کجا امکان حمل و نقل عمومی را فراهم کرده ایم، مردم از این امکان بیش از توقع و انتظار استفاده کرده اند. به نحوی که هم اکنون این موضوع تقریبا به یک فرهنگ در تهران تبدیل شده است که بسیاری از افراد یک سفر را با ماشین شخصی خود انجام می دهند تا به ایستگاه مترویی که امکان پارک خودرو خود را داشته باشند، برسند و سپس ادامه سفر خود را با مترو انجام می دهند. طبیعتا اگر ایستگاه مترو در نزدیکی محل کار و یا منزل آن ها وجود داشته باشد، سفر اولی را نیز با خودروی شخصی خود انجام نمی دهند. همچنین اگر امکان اتوبوس های تندرو فراهم باشد و یا اتوبوسی که منظم، مرتب و سر وقت بیاید وجود داشته باشد، بخش مهمی از ترددها با خودروی شخصی کاسته خواهد شد.
وی افزود: البته نقطه مقابل حمل و نقل عمومی نیز وجود دارد؛ وقتی حمل و نقل عمومی در اولویت قرار دارد، این سوال پیش می آید که خیابان و بزرگراهی که با پول مردم و بیت المال ساخته شده است، آیا متعلق به عموم مردم است و یا افرادی که خودروی شخصی دارند؟ طبیعتا جمعیت افرادی که خودرو شخصی ندارند بیشتر است و طبیعی است که باید بخشی از خیابان را در اختیار حمل و نقل عمومی بگذاریم. این موضوع نیز یک سیاست و از نکات فرهنگی است که باید به آن توجه کنیم. چرا که خودروها در شهر تهران به صورت متوسط دو سرنشین دارند، اما انصاف نیست اجازه دهیم یک اتوبوس با 200 سرنشین و یک خوردو با دو سرنشین هر دو در ترافیک بایستند.
در دنیا دیگر سیاست توسعه پارکینگ وجود ندارد شهردار تهران با بیان اینکه «باید اجازه دهیم افراد راحت تر سفر کنند و اولویت را به حمل و نقل عمومی بدهیم»، ابراز داشت: هم اکنون در دنیا سیاست توسعه پارکینگ وجود ندارد اما امروز به ما فشار می آورند که پارکینگ عمومی را افزایش دهید. این در حالی است که ما باید حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم و اجازه ایجاد جاذبه سفر را ندهیم. به عنوان مثال در مرکز شهر، مترو وجود دارد اما چرا باید در مرکز شهر پارکینگ بسازیم و قدرت جذب سفر پیدا کنیم؟ یا اینکه چرا باید در کنار خیابان، یک لاین را به خودروهای شخصی بدهیم که از صبح تا غروب خودرو خود را در آنجا پارک کنند؟
طولانی ترین خط مترو تهران با 38 کیلومتر شهریور سال آینده به بهره برداری می رسد وی ضمن تاکید بر این نکته که «مردم از همه ظرفیت حمل و نقل عمومی استفاده می کنند و ما نیز مکلف هستیم که حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم»، ابراز داشت: روزی که بنده توفیق خدمت در شهرداری تهران را پیدا کردم، به صورت متوسط سالی 4 کیلومتر مترو - با احتساب خطوط روی زمین و تونل - ساخته می شد. اما امروز ساخت مترو به 15 کیلومتر در سال رسیده و ما در برنامه پیش رو برنامه ریزی کرده ایم تا این رقم را سالانه به بیش از 30 کیلومتر در بخش تونلی برسانیم. همچنین بخش غیر تونلی همچون فرودگاه حضرت امام(ره) و یا شهرهای اطراف تهران که مترو حومه ای است، این ماموریت به شهرداری تهران واگذار شده و به سمتی می رویم تا بتوانیم در 5 سال آینده، طول خطوط مترو را به 300 کیلومتر افزایش دهیم.
انتهای پیام/