سامانتا پاور سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد پس از نشست شورای امنیت در مصاحبه با خبرنگاران گفت هدف از ارائه این قطعنامه تغییر محاسبات روسیه پیش از از دست رفتن جان بیگناهان است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، نماینده انگلیس در سازمان ملل گفت:روسیه باید از اقدامات یکجانبه درباره اوکراین و انجام همه پرسی در کریمه دوری کند.

"مارک لیال گرانت" نماینده انگلیس در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت گفت:روسیه کریمه را اشغال کرده است.در حالیکه نیروهای اوکراین در پادگانها به محاصره درآمده اند صدها نفر از تاتارها کریمه در بیم و وحشت به سر می برند و آواره شده اند. ناظران بین المللی و سازمان امنیت و همکاری اروپا که اجازه بازدید از کریمه را به دست آورده اند هیچ تهدیدی نسبت به حقوق اقلیت روس تبارها مشاهد نکرده اند بلکه مواردی از افزایش تنش بین گروههای قومیتی که ناشی از حمله روسیه است، دریافت کرده اند.

وی افزود:ما عمیقا نسبت به تصمیم دولت محلی کریمه درباره برگزاری همه پرسی با پشتیبانی روسیه نگرانیم.ما از گام هایی که روسیه برای تسهیل این همه پرسی برداشته نگرانیم.واضح است که این همه پرسی نقض کننده قانون اساسی اوکراین است.بند هفتم قانون اساسی این کشور می گوید که هرگونه تغییر در قلمرو اوکراین باید از راه همه پرسی در تمام این کشور بررسی شود.در حال حاضر این یک همه پرسی با حضور تمامی مردم این کشور نیست.

نماینده انگلیس در ادامه گفت: همه پرسی عادلانه در حالیکه نیروهای روسیه بر این منطقه مستولی شده اند امکان پذیر نیست.هیچ ثبت نام انتخاباتی انجام نشده است.محدودیت هایی بر مطبوعات اعمال شده است و رای دهندگان با حضور لوله های تفنگ رای خود را به صندوق می اندازند.با وجود این شرایط واضح است که هر همه پرسی در کریمه بی معناست.بدتر از همه این موضوع سبب افزایش اختلافات قومی و افزایش تنش خواهد شد جامعه بین المللی این همه پرسی را به رسمیت نمی شناسد.

وی درادامه گفت:پنجره فرصت تنها به یافتن راه حلی صلح آمیز برای این منازعه مربوط می شود.فرصت کم است اما وجود دارد.یافتن راه حل بستگی به این دارد که روسیه گام های مهمی بردارد.نیروهایش باید به پایگاهها در کریمه و دریای سیاه بازگردند.اجازه ورود ناظران بین المللی به کریمه باید داده شود.حقوق تمامی اقلیت ها باید محترم شمرد و تضمین شود.روسیه باید خود را از همه پرسی پیشنهادی دور کند و به طور شفاف نشان دهد که از نتایج آن به عنوان بهانه ای برای جداسازی کریمه استفاده نکند و تعهد خود را به تمامیت ارضی،حاکمیت اوکراین نشان دهد.روسیه باید با مذاکره با دولت اوکراین موافقت کند.این مذاکره می تواند به طور مستقیم و یا با میانجیگری بین المللی باشد. 

نماینده انگلیس در سازمان ملل در پایان گفت:قرار است که همه پرسی در روز یکشنبه برگزار شود که بر اساس قانون اساسی اوکراین غیرقانونی است و عواقب آن سبب بی ثباتی شدید می شود و تهدیدی برای قوانین بین المللی و چارچوب سازمان ملل است.نیازی به این موضوع نیست.همانطور که نخست وزیر اوکراین و ما بارها به آن اشاره کرده ایم که میل و اراده ای شفاف از طرف دولت اوکراین برای رفع نگرانی های روسیه وجود دارد.زمانی که آمادگی لازم برای مذاکره وجود دارد اینکه روسیه اقداماتی یک جانبه از طرف مقامات کریمه نشان بی تعهدی خواهد بود که عواقب خطرناکی به همراه دارد.انگلیس از روسیه می خواهد که از اقدامات یکجانبه دوری کند و خود را از همه پرسی روز یکشنبه دور کند.انگلیس از سازمان ملل می خواهد که تمامیت ارضی و حاکمیت محترم شمرده شود و هرگونه تلاش غیرقانونی برای تغییر مرزهای این کشور تحمل نشود. 

نماینده آمریکا در سازمان ملل هم گفت:روسیه باید به تمامیت ارضی ، حاکمیت و استقلال اوکراین احترام گذاشته، نامشروع بودن همه پرسی کریمه را تایید کند.

"سامانتا پاور" نماینده آمریکا در سازمان ملل در نشست خبری گفت: آرسنی یاتسنیوک نخست وزیر اوکراین به نمایندگی از مردم کشورش و درباره خواست ها ی آنها سخن گفت و بر موضوع حل و فصل داخلی تاکید کرده و برنامه هایی برای انتخاباتی آزاد و منصفانه دارد.

وی افزود: این موارد نشان دهنده تعهد دولت اوکراین به حاکمیت قانون و یافتن راهی صلح آمیز است.اگر انتخابات بیست و پنجم ماه مه انتخاباتی قانونی و فرصتی برابر برای تمامی اوکراینی ها محسوب می شود، در برابر همه پرسی یکشنبه آتی در کریمه غیرقانونی،غیر مشروع و تفرقه برانگیز است. این همه پرسی تحت فشار تفنگ طرح ریزی شده تا زیر نظر ناظران بین المللی نباشد و انتخابی اشتباه بین پیوستن به روسیه کنونی و یا پیوستن به روسیه آینده است.

سامانتا پاور گفت: هرگونه همه پرسی در کریمه باید تحت قانون اساسی اوکراین برگزار شود و آمریکا همانند دیگر کشورها خواهان لغو آن است.ما از دولت روسیه می خواهیم که دخالت نظامی خود را متوقف کند و از هرگونه حرکتی در حمایت از این اقدامات غیرقانونی خودداری کند. ما در برهه زمانی حساسی قرار داریم . راه پیش رو شفاف است و نیروهای روسیه باید به پایگاه های خود بازگردند.اجازه ورود ناظران بین المللی به کریمه داده شود و تمامی کشورها باید به تمامیت ارضی اوکراین احترام بگذارند.اما زمان در حال پایان است.

وی افزود:این همه پرسی غیر مشروع قرار است روز یکشنبه برگزار شود .جان کری وزیر امور خارجه آمریکا قرار است با سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه دیدار کند. امیدوارم که روسیه صدای چهارده عضو شورای امنیت را بشنودو به سخنان نخست وزیر اوکراین در حفاظت از حقوق اقلیت ها توجه کند.

نماینده آمریکا در سازمان ملل در پایان گفت: این قطعنامه بندهایی کلیدی دارد که می تواند یش از آنکه جان افراد بیگناه به خطر بیفتد، محاسبات روسیه را تحت تاثیر قرار دهد. بر اساس این بندها روسیه باید به تمامیت ارضی ، حاکمیت و استقلال اوکراین احترام بگذارد،نامشروع بودن همه پرسی کریمه را تایید کند. این قطعنامه از تمام جامعه بین المللی می خواهد که نتایج این همه پرسی را به رسمیت نشناسند.

نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل هم با هشدار درباره برگزاری همه پرسی در کریمه و پذیرفته شدن نتایج آن توسط روسیه اعلام کرد بازی شطرنج روسیه در این جزیره،برازنده شطرنج بازان حرفه ای روسی نیست که با استعداد ترین بازیگران شطرنج جهان هستند.

وی گفت اگر بحرانی که ما در اوکراین شاهد آن هستیم تا این اندازه جدی و خطرناک نبود،می توانستیم اظهارات اخیر دستگاه دیپلماسی روسیه در خصوص الحاق کریمه به خاک این کشور را به تمسخر بگیریم. این اظهارات مسخره آمیز بود زیرا روسیه در توجیه الحاق کریمه به خاک همیشه به توافقنامه بیست و یکم ماه فوریه استناد می کند که با مذاکرات وزیران امور خارجه فرانسه، لهستان و آلمان به دست آمد.این درحالی است که در همان زمان روسیه حاضر نشد از این توافقنامه حمایت کند. اما از زمان فرار خجالت آور ویکتور یانوکوویچ ، مدافع سرسخت آن شده است. توضیحات دستگاه دیپلماسی روسیه درباره کریمه همچنین آنچنان مسخره آمیز است که شدت آن در وهم و خیال هم نمی گنجد.روسیه استدلال می کند چطور زمانی که کوزوو به طور یکجانبه اعلام استقلال کرد کسی با آن مخالفت نکرد و حتی دیوان بین المللی دادگستری آن را قانونی دانست. این درحالی است که روسیه هنوز هم نه رای دادگاه و نه استقلال کوزوو را به رسمیت نشناخته است. از همین رو، انتظار می رود اکنون روسیه که می خواهد کریمه را به استقلال برساند تغییر رویه دهد و استقلال کوزوو را نیز به رسمیت بشناسد.

حال آنکه در آن زمان دیوان بین المللی دادگستری برای قانونی دانستن استقلال کوزوو دو دلیل را مطرح کرده بود:یکی مورد اعتراض بودن جایگاه حقوقی -سیاسی کوزوو بود که باعث شد نظام حقوقی خاصی بر آن ناظر شود. دوم آنکه ،توسل نجستن به زور بود. اما هیچ کدام از این دو شرط در کریمه وجود ندارد:یعنی نه جایگاه سیاسی -حقوقی کریمه حتی از سوی روسیه و از سوی مجلس این جزیره مورد اعتراض بوده است و نه اقدام نظامی در آن صورت گرفته است.

نماینده دائم فرانسه در شورای امنیت سازمان ملل افزود همانطور که لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کردحق انتخاب در همه پرسی که قرار است روز یکشنبه هفته آینده در کریمه برگزار شود بین آری و آری خواهد بود.

البته برای روسیه در اینجا استدلال و انسجام فکری مطرح نیست. بلکه می خواهد از هر وسیله ای برای توجیه ،اقدام توجیه ناپذیر خود که همان نقض آشکار منشور سازمان ملل است استفاده کند.منشوری که رعایت تمامیت ارضی کشورها و دخالت نکردن در امور داخلی دیگر کشورها از اصول اصلی آن است.

ژرار آرو افزود روشن است هدف روسیه ضمیمه کردن کریمه به خاک خود است و ادا و اصولی نیز که در این باره ارائه می کند هیچ کس را فریب نمی دهد .البته مطبوعات کشورهای غربی در این ماجرا از همین حالا،پیروزی بازیگران شطرنج روسیه را می بینند که از قرار معلوم جامعه بین المللی را کیش مات کرده اند. اما به عنوان فردی که بازی شطرنج تا حدودی بلد هستم باید بگویم بازیگران روسیه در این بازی شطرنج کاملا آماتور هستند و بازی را خواهند باخت.

روسیه ممکن است در بازی کریمه برنده شود اما اعتبار خود را برای همیشه از دست خواهد داد.
وی در همین راستا حمایت کشورش را از پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای اوکراین اعلام کرد و خواستار به رای گذاشته شدن آن قبل از برگزاری همه پرسی در کریمه شد.

وی هشدار داد اگر همه پرسی در کریمه برگزار شود و روسیه نیز نتایج آن را بپذیرد باید منتظر پیامدهای سیاسی و اقتصادی آن باشد.

نماینده فرانسه در سازمان ملل در آخر گفت: بازی شطرنجی که روسیه در کریمه آغاز کرده است برازنده بازیگران شطرنج روسی نیست که با استعداد ترین بازیگران شطرنج جهان هستند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار