مدیر کل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به ظرفیتهای بالای تالابهای این استان گفت: ایام نوروز فرصت مناسبی برای بازید از تالابهای استان چهارمحال و بختیاری است.

استان چهارمحال و بختیاری با وجود داشتن مساحت کم نسبت به استانهای دیگر دارای  تالابهای زیبایی است که در فصل بهار زیبایی آنها چندین برابر می شود و ایام نوروز  فرصت مناسبی برای بازدید تالابها و مشاهده پرندگان مهاجر و بومی است که در حاشیه  تالابها زندگی می کنند.
سعید یوسف پور افزود: وجود تالابها در استان چهارمحال و بختیاری موجب شده است پرندگان مهاجر و بومی بسیاری در حاشیه تالابها زندگی کنند و مناظر طبیعی زیبایی را ایجاد کرده است .
وی تصریح کرد: از ظرفیت تالابها می توان برای ورود مسافر و گردشگر به استان چهارمحال و بختیاری بهره گرفت و این در حالی است که برای احیا تالابهای این استان با توجه به خشکسالیها تلاش کرد .
وی در ادامه اظهار داشت: استان چهارمحال و بختیاری سرچشمه رودخانه های پر آب کشور و یکی از مخازن مهم آب ایران محسوب می شود اما با این وجود تالاب های این استان با مشکل مواجه است .
سعید یوسف پور اظهار داشت: یکی از مهم ترین علت هایی که تالاب های این استان را با مشکل مواجه کرده است این است که ما نگاه زیست بومی و همه جانبه به تالاب های استان چهارمحال و بختیاری نداشته ایم .
وی تصریح کرد: تالاب ها زیستگاه هزاران جاندار است که این مسئله حفاظت از محیط زیست استان را در جایگاه ویژه ای قرار داده است .
یوسف پور ادامه داد: از بین رفتن تالاب ها در سالهای اخیر اثرات زیانباری همچون ورود ریز گردها، تهدید معیشت روزمره و شیوع بیماری ها را به دنبال داشته است .
وی با اشاره به اینکه برای رفع نقاط ضعف تالاب ها باید چاره ای اندیشیده شود؛ بیان داشت: لازم است انتقاد های سازنده در این خصوص صورت گیرد تا نقاط ضعف شناسایی شود .
مدیر کل محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری گفت: احیاء تالابهای این استان لازم است و باید مورد توجه قرار گیرد .
یوسف پور اظهار داشت: رعایت حق آبه زیست محیطی جزء ضرورت های تالاب به شمار می آید که تحقق و اجرای آن توسط سازمان محیط زیست ناممکن به نظر می رسد ولی با همکاری سایر مسئولان، مردم و تشکل های مردمی حامی محیط زیست این فرایند تسهیل خواهد شد .
وی با بیان اینکه، میزان بارندگی ها نسبت به سال گذشته 15 درصد کاهش داشته است؛ اذعان داشت: بارش غالب بارندگی های اخیر برف بوده است و نسبت به سال گذشته کاهش داشته است .
مدیر کا حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: تالاب چغاخور مشکل کم آبی کمتری دارد و با بارش های خوبی که در محدوده تالاب ها بوده است موجب شده که در حال حاضر وضعیت مناسبی در تالاب ها دیده شود .
وی گفت: هدف نهایی این است که تا پایان سال 93 تالاب های استان چهارمحال و بختیاری از وضعیت مطلوبی برخوردار باشند./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.