سفر رئیس جمهور ایران به عمان نشان دهنده آمادگی ایران برای بهبود روابط خود با سایرکشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین؛ حازم کلاس خبرنگار این شبکه گزارش داد : پس از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران پادشاه عمان اولین مهمان رئیس جمهور جدید ایران بود. پادشاه عمان امروز و بعد از گذشت هفت ماه بار دیگر در مسقط با روحانی دیدار کرد.

آگاهان می گویند این دیدار دارای دو پیام مهم است. پیام اول یک پیام منطقه ای است که به کشورهای خلیج فارس نشان می دهد ایران آماده است روابط خود را با این کشورها بهبود بخشد. پیام دوم یک پیام بین المللی است که غرب را تشویق می کند فرصتی که در پی انعقاد توافقنامه هسته ای ژنو پدید آمده است از دست ندهد.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: این دوستی میان ما می تواند تاثیر خود را در تقویت روابط منطقه ای و حل و فصل برخی مسائل و مشکلات مشترک نشان دهد و طرفین را به سوی انجام مذاکره با یکدیگر سوق دهد. در حقیقت هماهنگی موجود میان ایران و عمان می تواند نمونه خوبی از همکاری میان کشورهای منطقه باشد.

دو ماه دیگر ایران و عمان چهل و یکمین سال آغاز روابط دو جانبه میان دو کشور را جشن خواهند گرفت. روابط ایران و عمان همیشه با شفافیت و همکاری همراه بوده است. هرگاه میان ایران و غرب تنش بالا می گرفت عمان دروازه ای بوده است که برای از سرگیری تماس میان ایران و غرب فضا ایجاد می کرده است.
در زمانی که روابط دیپلماتیک ایران با کانادا و انگلیس قطع شد عمان به عنوان کشور حافظ منافع ایران در این دو کشور عمل می کرد.
عمان سال گذشته میزبان دیدارهای غیر رسمی میان کارشناسان ایرانی و آمریکایی در خصوص پرونده هسته ای ایران بود.
برخی از نقش مهم تر عمان در دستیابی به توافقنامه هسته ای سخن می گویند. جدای از همه این مسائل هم اینکه گفته شود تنها دو کشور ایران و عمان مشرف بر تنگه راهبردی هرمز هستند برای نشان دادن اهمیت روابط این دو کشور کفایت می کند.
امیر موسوی تحلیلگر سیاسی ایرانی گفت: از طریق دیدار رئیس جمهور ایران از عمان می توان وضعیت روابط ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس را بهبود بخشید و این دیدار می تواند عامل موثری در این راستا باشد. تصور می کنم آینده ترکیب شورای همکاری خلیج فارس به گونه ای دیگر باشد.

تهران و مسقط همکاری های متنوعی دارند. طرفین با یکدیگر توافقنامه های سیاسی، اقتصادی، نظامی، فرهنگی و رسانه ای دارند. مهمترین این توافقنامه ها، توافقنامه صادرات گاز ایران به عمان است که قیمت آن شصت میلیارد دلار برای بیست و پنج سال ارزیابی می شود. طرح کشیدن طولانی ترین خط لوله گاز جهان در اعماق دریا میان ایران، عمان و هند توافقنامه صادرات گاز ایران به عمان را مستحکم تر می کند. آغاز اجرای این توافقنامه هدف و چالش بزرگی تلقی می شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار