يکي از سوالات رايجي که از ما پرسيده مي‌شود اين است کدام کنسول را بخريم؟ Xbox 360 ،PS3 Xbox One ،PS4 ،Wii U يا PS Vita؟ حتي مي‌توان رايانه را به عنوان يک پلتفورم ثابت براي اجراي بازي در اين ميان گنجاند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  پاسخ‌هاي قانع‌کننده‌اي براي پيشنهاد هر يک از کنسول‌ها وجود دارد. پاسخ‌هايي که هر کس مي‌تواند درباره قانع‌کننده بودن يا نبودن آن‌ها قضاوت کند.چند روز پیش به دلايلي براي خريد کنسول Xbox 360 اشاره کرديم و چندی بعد به معرفی ps3 پرداختیم.

در اين هفته هم قصد داريم به ارائه دلايلي مبني بر خريد يک رايانه براي اجراي بازي بپردازيم.

بسياري از کاربران هستند که براي خريد يک رايانه به عنوان ابزار اجراي بازي مردد هستند و ترديد دارند که آيا يک رايانه مي‌تواند جاي يک کنسول را بگيرد؟ رايانه‌ها مانند کنسول‌ها، نسل خاصي ندارند و بنا بر سخت‌افزارشان، مي‌توانند با نسل هفتمي‌ها يا هشتمي‌ها مقايسه شوند؛ در حالي که يک رايانه به‌روز مي‌تواند بازي‌هايي از گذشته‌هاي دور، حال و احتمالا پنج سال آينده را به راحتي اجرا کند.

به همين دليل تعداد بازي‌هاي قابل اجرا در يک رايانه با هيچ کنسولي قابل مقايسه نيست و از اين منظر، رايانه‌ها يک سر و گردن از رقباي خود بالاترند. رايانه‌ها در بازي‌هاي آتي نيز بيشترين سهم را دارند. بيشتر بازي‌هاي يک سال آينده، علاوه بر اجرا در يکي از کنسول‌ها، در رايانه هم اجرا مي‌شوند. البته بحث در اين مورد، توضيح واضحات است، چرا که ساخت بازي براي رايانه موضوعي تضمين شده است.

يک کنسول نسل هشتمي در بازار ما بين يک و نيم تا دو ميليون تومان قيمت دارد و البته قطعات افزودني به آن، اين هزينه‌ها را افزايش خواهد داد. اجراي بازي در کنسول‌ها بسيار آسان است و از آن‌جا که کنسول‌ها براي بازي ساخته شده‌اند، بازي‌ها را کم ايراد و معمولا روان اجرا مي‌کنند.

در مقابل يک رايانه خوب امروزي حداقل نزديک به دو ميليون تومان هزينه خواهد داشت. رايانه‌ها لزوما اسباب‌بازي نيستند اما در ايران، بي‌شک يکي از بهترين انتخاب‌ها براي بازي هستند. بعد از خريد يک کنسول نسل هشتمي، بايد چشم انتظار بازي براي آن‌ها باشيد و بهاي قابل توجهي براي بازي‌ها پرداخت کنيد.

در مقابل بازي‌هاي رايانه در بازارهاي ايران بسيار ارزان و فراوان هستند و به همين دليل، هزينه‌هاي تهيه ده‌ها بازي براي رايانه، گاهي کم‌تر از هزينه خريد يک بازي براي يک کنسول نسل هشتمي است. منابع تهيه بازي براي رايانه بسيار است و بازي‌هاي رايگان فراواني نيز براي آن ساخته شده و مي‌شود، در حالي که کنسول‌ها تقريبا هيچ بازي مجاني ندارند.

 رايانه‌ها انعطاف‌پذيري بالايي دارند. رايانه شما نمي‌تواند يک بازي روز را اجرا کند؟ کارت گرافيک آن را تعويض کنيد، يا حافظه آن را ارتقا دهيد. يک ماوس خوب تهيه کنيد و يکي از صدها مدل جويستيک موجود را متناسب با توان مالي خود براي بازي انتخاب کنيد. انتخاب‌ها براي رايانه متنوع و هيجان‌انگيز هستند. تعمير و رفع ايراد رايانه‌ها نيز به مراتب آسان‌تر از رفع مشکلات کنسول‌هاست.

رايانه‌ها خيلي راحت، تحريم‌ها را دور مي‌زنند! متاسفانه برخي از شرکت‌ها بازي‌ها را نيز تحريم کرده‌اند و کنسول‌ها در ايران، پشت برخي از تحريم‌ها گير مي‌کنند اما در عمل تحريم براي يک رايانه معنايي ندارد. تقريبا همه بازي‌هاي رايانه را مي‌توان در ايران، همزمان با بازارهاي جهاني آن تهيه و بازي کرد.

دست آخر يک رايانه فقط يک اسباب بازي نيست. با رايانه کتاب بخوانيد، کارهاي بانکي خود را انجام دهيد، با فتوشاپ عکس‌ها را ويرايش کنيد، متن تايپ کنيد و يک کار مهندسي يا علمي انجام دهيد. اگر چه کنسول‌ها در حال پر کردن اين خلاء هستند و سعي دارند توانايي‌هاي کاربردي‌تري در خود بگنجانند اما فاصله‌اي چند ده ساله با رايانه دارند. به همين دليل لذت داشتن يک رايانه خوب، با داشتن يک کنسول خوب به هيچ وجه قابل مقايسه نيست./بایت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار