یک کارشناس اقتصادی گفت: از دولت جدید دعوت می‌کنیم تا قبل از اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها به بازاندیشی در وضعیت صنایع ایران بپردازد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران حسین ادیب در اولین همایش بهره‌وری در صنایع کوچک و متوسط با شعار ارتقاء بهره‌وری تنها راهکار برون‌رفت از تنگناهای کسب و کار اظهار داشت: دامنه تغییر در محیط بیرونی شهرک‌های صنعتی بسیار سریع اتفاق افتاد ولی صنایع کوچک و متوسط از این پیشرفت عقب ماندند و شیوه تمرکز ثروت و نحوه کسب و کار در شهرک‌های صنعتی تغییر نکرد.

وی ادامه داد: تبدیل گاز به محصول میانی، پرداخت 100 هزار میلیارد تومان یارانه انرژی، صادرات میعانات گازی، پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی سه رویکردی است که می‌تواند در صنایع کوچک و متوسط می‌تواند تولید ثروت کند.

این اقتصاددان تأکید کرد: شهرک‌های صنعتی باید به دنبال تبدیل گاز به محصول میانی باشند و این می‌تواند محور توسعه صنایع کوچک باشد چرا که تا پنج سال آینده خام‌فروشی مواد اولیه بی‌ارزش می‌شود.

ادیب اظهار داشت: نقشه راهبردی باید تعیین شود تا الگوی فعالیت صنایع کوچک و متوسط قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه به اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها بحران در شهرک‌های صنعتی از اول مهر سال آینده آغاز می‌‍‌شود دولت می‍‌‌باید هر چه سریع‌تر به بازاندیشی در وضعیت صنایع تولیدی‌ بپردازد.

وی در بخش دیگر از سخنان خود به دست‌اندرکاران صنایع کوچک و متوسط توصیه کرد: تا تنوع تولیدی در کشور مورد ارزیابی قرار دهند چرا که در حال حاضر در دنیا 128 رشته صنعتی وجود دارد ولی پنج کشور به طور میانگین در بین 10 تا 20 رشته فعالند ولی در ایران 21 رشته در بورس قرار دارد.

وی گفت: نقشه راهبردی باید تعیین شود تا الگوی فعالیت صنایع کوچک و متوسط در تولید خوشه‌ای قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه در اوج تحریم 80 میلیارد دلار یارانه انرژی به مردم می‌دهیم و این معادل نصف صادرات چین است اما کشور برای صنایع کوچک دچار خطای راهبردی شد چرا که نحوه تولید ثروت در کشور عوض شد ولی شهرک‌ها تغییر نکردند.

ادیب به فعالان صنایع کوچک و متوسط توصیه کرد: با قطع یارانه و آزادسازی قیمت‌ها صنایع کوچک و متوسط باید به سمت تبدیل گاز به محصول میانی حرکت کند چرا که بالاترین مزیت اقتصادی را دارد و اگر به محصول میانی تبدیل شود قیمت هر متر آن معادل 80 درصد قیمت نفت کوره می‌باشد.

به گفته‌ی وی با آزادسازی قیمت‌ها تنوع تولیدی در صنایع ایران به حداکثر 10 رشته محدود می‌شود و این تنوع رشته‌ای فعلی تا سه سال دیگر دوام می‌آورد.

انتهای پیام/
برچسب ها: نقشه ، راهبردی ، صنایع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار