رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروی هوایی گفت: سیاستمداران غربی و آمريکایی با استراتژی ممانعت از ظهور يک رقيب جديد؛ تلاش می کنند تا سازماندهي مديريت نظم خودساخته قدیمی را برعهده گيرد تا از یک طرف هر زمان که لازم باشد بتوانند خواست خويش را بر نظام بين‌الملل تحميل کنند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران همایش بین‌المللی نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی، دومین روز از همایش نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی با برگزاری ۶ نشست تخصصی پیرامون تحول هندسه قدرت جهانی آغاز به کار کرد.

­نشست تخصصی شناخت ظرفیت‌های راهبردی دنیای اسلام در تحول هندسه قدرت جهانی باز جمله این نشست‌های تخصصی بوده که به همت همت مرکز مطالعات اندیشه سازان نور، مرکز پژو هش‌های مجلس شورای اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جامعه المصطفی العالمیه بوده که هم اکنون در مرکز همایش‌های صدا و سیما در حال برگزاری است.

مقالات ارائه شده در این نشست تخصصی در قالب بررسی شناخت مولفه‌ها و مقوله‌های قدرت ساز تمدن اسلامی ایرانی، ایران و بیداری اسلامی در خاورمیانه و چالش‌ها و راهبرد‌ها است.

نیک بخش حبیبی استادیار دانشگاه هوایی و رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروی هوایی مقاله خود را با عنوان «بررسی شناخت مولفه‌ها و مقوله‌های قدرت ساز تمدن اسلامی ایرانی» ارائه داد.

وی در ارائه مقاله خود در این نشست در بیان اهمیت ارائه مقاله خود اظهار کرد: اهمیت ردیابی و شناسایی این مولفه‌ها و مقوله‌های قدرت ساز می‌تواند در ضمن ارائه، راهنمایی برای تدوین الگوی جامع تمدن اسلامی ایرانی کشور، نظریه‌پردازی را در این حوزه بر اساس روش داده بنیاد نیز نشان دهد.

حبیبی خاطرنشان کرد: از طرفی نیز دستاوردهای حاصل از نتایج آن، می‌تواند با فراهم آوردن زمینه‌های مشخص، مساعدت لازم را برای تصمیم گیری و سیاستگذاری در این زمینه برای توجه به مولفه‌های قدرت ساز ایجاد نماید، تحقیق با استفاده از روش تحقیق کیفی نظریه‌پردازی داده بنیاد (Grounded Theory) انجام شده که به روش اسنادی، از طریق بررسی منابع کتابخانه‌ای صورت گرفته است.

استادیار دانشگاه هوایی و رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروی هوایی گفت: سیاستمداران غربی و آمریکایی با استراتژی ممانعت از ظهور یک رقیب جدید؛ تلاش می‌کنند تا سازماندهی مدیریت نظم خودساخته قدیمی را برعهده گیرد تا از یک طرف هر زمان که لازم باشد بتوانند خواست خویش را بر نظام بین‌الملل تحمیل نمایند، از طرف دیگر رقبای بالقوه خود را متقاعد سازند که سیاست رقابت با‌ غرب و آمریکا را تعقیب ننمایند. می‌-کوشند تا اثبات کنند که استقرار و استمرار نظم جهانی می‌بایست متکی به اراده تحمیل شده از سوی آن‌ها و به ویژه آمریکا باشد.

وی تاکید کرد: نظام‌های سیاسی تمدن ساز جهان چه در شکل غربی (اروپایی و امریکایی) و چه در فرم آسیای آن (چین یا هند) به شدت وابسته به مولفه‌های اقتصادی فارغ از مولفه‌های معنویت، عدالت و آزادی هستند. این نکته به ظاهر ساده ظرفیت‌های آن‌ها را برای پیشگام شدن در خیزش نوع جدیدی از تمدن جامعه انسانی کاهش داده است

حبیبی ادامه داد: الگوی تمدن اسلامی ایرانی با ظرفیت‌های تاریخی و مثبت خود قادر است ضمن توجه به مولفه‌های اقتصادی و رفاه عمومی، انسان تشنه معنویت، عدالت و آزادی را از سر چشمه وحی سیراب سازد. این نکته در یک بررسی اجمالی در قالب کلی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز مشهود و نمودار است.

استادیار دانشگاه هوایی و رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروی هوایی گفت: مقوله‌ها و مولفه‌های اثرگذار در شکل گیری قدرت تمدن اسلامی ایرانی بر مبنای قانون اساسی عبارت از کرامت انسانی (پیامد‌ها)، عدالت محوری (پدیده محوری)، توحید و حاکمیت (پدیده محوری)، امنیت (پیامد‌ها)، عدالت (پیامد‌ها)، رفاه (پیامد‌ها)، آزادی (پیامد‌ها)، علم محوری (مداخله‎ ‎گر)، استقلال همه جانبه (زمینه‌ای)، مردم سالاری (علّی)، سرمایه (مداخله‎ ‎گر)، وحدت (مداخله‎ ‎گر)، تعامل بین المللی (زمینه)، هویت اسلامی و ایرانی (علّی)، دین محوری حاکمیت (علّی) است.

 «الگو‌ها و نظریه‌های تحول هندسه قدرت جهانی»، «شناخت ظرفیت‌های راهبردی دنیای اسلام در تحول هندسه قدرت جهانی»، «چالش‌ها و آسیب‌های دنیای اسلام در تحول هندسه قدرت جهانی»، «دستاوردهای جهاد علمی در شکل گیری هندسه قدرت»، «آینده پژوهی انگاره‌های اجتماعی تحول هندسه قدرت جهانی در سطح (ملی، منطقه‌ای و بین المللی)»، «مدیریت راهبردی تحولات دوره گذار و پیچ تاریخی»؛ عنوان نشست‌های تخصصی صبح امروز همایش بین المللی نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی هستند.

گفتنی است همایش بین المللی نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی با حضور جمعی از نخبگان اندیشمندان، رهبران و متفکران جهان اسلام از ۳۲ کشور جهان به مدت ۲ روز در مرکز همایش‌های صدا و سیما در حال برگزاری است.

انتهای پیام/
برچسب ها: سازمان ، مجمع ، بیداری ، اسلامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار