ورلد سوسياليست/

تلاش دولت جديد اوکراين برای تشکيل ارتش جديد و اعمال طرح های رياضتی در این کشور

پایگاه اینترنتی ورلد سوسیالیست در گزارشی نوشت جناح راست اوکراین که 22 فوریه گذشته قدرت را در دست گرفت از برنامه های خود برای تشکیل ارتش جدید در بحبوحه افزایش تنش ها با روسیه و در آستانه برگزاری همه پرسی 16 مارس شبه جزیره کریمه خبر داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ پایگاه اینترنتی ورلد سوسیالیست در گزارشی به قلم الکس لانتیر با عنوان " تلاش کیف برای تشکیل ارتش جدید و اعمال طرح های ریاضتی در بحبوحه تهدید جنگ داخلی " می نویسد:جناح راست اوکراین که 22 فوریه گذشته قدرت را در دست گرفت از برنامه های خود برای تشکیل ارتش جدید در بحبوحه افزایش تنش ها با روسیه و در آستانه برگزاری همه پرسی 16 مارس شبه جزیره کریمه خبر داد.

"الکساندر تورچینوف" رئیس جمهور غیرمنتخب دولت کیف اخیرا خواستار بسیج نظامی و تشکیل گارد ملی جدید این کشور شد و بر ضرورت حمایت از کشور و شهروندان آن علیه هر گونه تجاوز داخلی و خارجی تاکید کرد.

وی گفت اوکراین تنها 6 هزار نیروی عملیاتی دارد و این در حالی است نیروهای روسیه در مرز شرقی اوکراین بالغ بر 200 هزار نفر هستند. 

تورچینوف در ادامه تاکید کرد که از امریکا و متحدان آن می خواهد به تشکیل ارتش جدید اوکراین کمک کنند. این اظهارات در بحبوحه مذاکرات در کیف با صندوق بین المللی پول برای کاهش قابل توجه شمار کارگران اوکراینی به منظور کاهش کسری بودجه پنج میلیارد و 400 میلیون دلاری آن مطرح شده است.

ارسنی یاتسنیوک نخست وزیر اوکراین قرار است امروز با باراک اوباما رئیس جمهور امریکا در کاخ سفید دیدار و درباره تحولات در اوکراین با وی گفتگو کند. 

این تحولات در اوکراین در حالی صورت می گیرد که پارلمان شبه جزیره کریمه روز گذشته با 78 رای موافق در برابر سه رای مخالف در آستانه همه پرسی این کشور به جدایی این کشور از اوکراین در آستانه برگزاری همه پرسی 16 مارس آن رای داد. در این همه پرسی همچنین درباره پیوستن شبه جزیره کریمه به روسیه تصمیم گیری خواهد شد. 

پارلمان شبه جزیره کریمه همچنین فعالیت احزاب فاشیستی و هوادار نازی که درگیرهای خیابانی را در جریان توطئه 22 فوریه مورد حمایت غرب در کیف رهبری کردند ، ممنوع کرد و آن ها را تهدیدی برای امنیت شبه جزیره کریمه دانست.

دولت اوکراین اعلام کرده است مقامات شبه جزیره کریمه تا امشب فرصت دارند برنامه برگزاری همه پرسی را لغو کنند و این در حالی است که جفری پیات سفیر امریکا در اوکراین اعلام کرده است واشنگتن نتیجه همه پرسی را به رسمیت نخواهد شناخت.

بسیاری از ساکنان کریمه که اکثریت آن ها روس زبان و میزبان یکی از پایگاه های بزرگ نیروی دریایی روسیه هستند ، نگران اقدامات دولت جدید اوکراین هستند. طی هفته های اخیر نیروهای روسیه و گروه های دفاع از خود کنترل کریمه را در دست گرفتند و نیروهای وفادار به کیف را در پایگاه هایشان در انزوا قرار دادند. 

منابع هوادار کیف و مسکو نیز یکدیگر را به اعمال خشونت علیه حامیانشان در مناطق اکثریت روس زبان اوکراین متهم کرده اند. وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد بی قانونی اکنون در مناطق شرقی اوکراین در نتیجه اقدامات شبه نظامیان تندرو که با چشم پوشی کامل دولت جدید اوکراین صورت می گیرد ، حکمفرماست.  مناطق جنوبی و شرقی اوکراین از یک سو به کانون تنش های فزاینده کیف و قدرت های غربی و از سوی دیگر کریمه و مسکو تبدیل شده است.

مقامات اروپایی روز گذشته در لندن دیدار و بار دیگر روسیه را با اعمال تحریم های بیشتر بر سر بحران اوکراین تهدید کردند. لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه در مصاحبه با رادیو بین المللی فرانسه گفت اگر مسکو تقاضاهای غرب را درباره اوکراین نادیده انگارد ،  تحریم ها علیه روسیه این هفته آغاز خواهد شد.

پس از دیدارهای لندن نیز دونالد توسک نخست وزیر لهستان اعلام کرد اتحادیه اروپا در روز پس از همه پرسی شبه جزیره کریمه ، صرف نظر از نتایج آن تحریم ها علیه روسیه را اعمال خواهد کرد.

تلاش ها برای در انزوا قرار دادن روسیه از لحاظ اقتصادی از بازارهای غربی ، عواقب سیاسی و اقتصادی قابل توجهی به همراه خواهد داشت. صادرات روسیه به اروپا حدود 15 درصد تولید ناخالص داخلی آن را تشکیل می دهد  این در حالی است که صادرات اروپا به روسیه بسیار ناچیز است و اروپا برای تامین تقریبا یک سوم گاز طبیعی خود به روسیه نیازمند است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار