وقتی نامی از میوه های گرمسیری برده می شود آنچه اغلب به ذهن می رسد میوه هایی مانند موز ، انبه و خرما است در حالی که در سیستان و بلوچستان میوه هایی گرمسیری متنوعی تولید می شود که نه تنها خیلی از ما آنها را ندیده و طعم آنها را نچشیده ایم بلکه نام آنها را هم نشنیده ایم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران زاهدان.، 

در نواحی جنوبی سیستان و بلوچستان که شرایط آب و هوایی تقریبا استوایی و گرم و مرطوبی دارد میوه های گرمسیری تولید می شود که حتی مردم خود استان فقط نامشان را شنیده اند و حتی از نزدیک آنها را ندیده اند.

در حال حاضر در شهرستان سرباز میوه هایی به نام چیکو ، گواوا ( زیتون محلی ) ، پاپایا (خربزه درختی ) ، کنار ، پالسا و سیتاپُل تولید می شود که چندان شناخته شده نیستند .

چیکو میوه ای تقریبا شبیه کیوی اما کروی شکل است این میوه کاملا گوشتی و شیرین است و هسته ای در مرکز خود دارد.

گواوا شبیه گلابی و یا کروی شکل و میوه رسیده آن سبز متمایل به زرد است. این میوه دارای دانه هایی شبیه گلابی و دارای عطر و طعم خاصی است.

کنار هم همان میوه درخت سدر است اما درختان کنار شهرستان سرباز از نوع پیوندی آن است و میوه های این درختان درشت تر از میوه های معمولی درخت سدر و بسیار خوش طعم تر و شیرین تر است.

خربزه درختی هم میوه ای در حد و اندازه طالبی است و گوشتی نارنجی رنگ با دانه هایی سیاه رنگ و ساچمه ای شکل دارد که ماده ای ژلاتینی اطراف دانه ها را در بر گرفته است.

پالسا نیز مزه ای ترش و شیرین دارد و شبیه گیلاس اما ریزتر است. میوه سیتاپل هم مخروطی شکل و دور نمایی مانند میوه درخت کاج دارد و سبز رنگ است و به دلیل ظاهرش به آن بستنی درختی هم می گویند.

این درختان میوه در مجموع بیش از530 هکتار از زمین های زراعی شهرستان سرباز را به خود اختصاص داده اند که بیشترین آنها مربوط به گواوا با 200 هکتار و کُنار با 250 هکتار و کمترین آنها مربوط به سیتاپل با حدود پنج هکتار است. رئیس تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی سرباز می گوید : خاستگاه میوه های گرمسیری که در جنوب سیستان و بلوچستان به عمل می آید شبه قاره هند است و آب و هوای گرم و مرطوب و استوایی مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان به ویژه شهرستان سرباز که به هندوستان کوچک مشهور است امکان رشد و پرورش میوه های گرمسیری را می دهد. آذریان میوه های گرمسیری را سرشار از مواد مغذی بیان می کند و می گوید : اغلب این میوه ها دارای طعم و عطر خاصی است که در صنایع مختلف عطر سازی ، غذایی و حتی دارویی نیز کاربرد دارد اما هنوز در داخل کشور ناشناخته مانده است و حتی کار تحقیقاتی خاصی در این خصوص نشده است .

وی گفت تنها مورد مصرف این میوه ها به صورت تازه خوری است در حالی که قابلیت فرآوری زیادی دارند.

رئیس اداره تحقیقات کشاورزی سرباز هم گفت : هم اکنون پودر گواوا (زیتون محلی ) برای تهیه شربت و برخی لوازم آرایشی آن که اقلامی وارداتی است در منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار یافت می شود و این نشان می دهد که سایر کشورهای تولید کننده این میوه ها توانسته اند از چنین میوه هایی بهره ببرند و در صنایع مختلف از آنها استفاده کنند.

بامبری مدیر جهاد کشاورزی چابهار هم می گوید : میوه هایی مانند چیکو و گواوا و خربزه درختی از آنجا ناشناخته هستند که هنوز به تولید انبوه نرسیده اند و در سال های اخیرتا حدودی بر میزان کشت آنها افزوده شده است.

کمالی مدیر جهاد کشاورزی سرباز نیز می افزاید : با برپایی نمایشگاه هایی می توان میوه های گرمسیری و قابلیت های فرآوری آنها را به مردم و سرمایه گذاران بیشتر معرفی و زمینه افزایش تولید آنها را فراهم کرد.

سیستان و بلوچستان، مهد تولید میوه‌های گرمسیری

ايران خاستگاه تمدن كهن كشاورزي است و سيستان و بلوچستان به گواه تاريخ مهد اين تمدن و سرزمين ميوه‌هاي گرمسيري منحصر به فرد است.

استان سيستان و بلوچستان با داشتن شرايط آب و هوايي گرم و در نواحي جنوب استان مرطوب مستعد پرورش انواع ميوه‌هاي گرمسيري مي‌باشد كه كشت و پرورش اين محصولات در نقاط ديگر كشور امكان پذير نيست.

تنوع اقسام خرما از ديگر شگفتي‌هاي طبيعت اين استان است، حدود ۳۰نوع نوع خرما در منطقه بلوچستان كشت مي‌شود.

پاپايا" يا خربزه درختي كه موطن آن نواحي گرمسيري آمريكاي مركزي به اين استان راه يافته، خربزه بسيار شيرين با پوستي نازك است كه علاوه بر مصرف خوراكي، قابل استفاده در صنايع تبديلي نيز هست.

پسته" دشت گوهركوه شهرستان خاش نيز از انواع خاص پسته است كه در ساير نقاط ايران از اين نمونه ديده نمي‌شود.

علاوه بر ميوه‌هاي گرمسيري منحصر به فرد، مركبات اين استان شامل ترنج، پرتقال، گريپ فروت و نارنگي، انواع انار و ميوه‌هاي جاليزي نيز از ديگر محصولاتي هستند كه طعم آنها متفاوت از اقسامي است كه در ساير نقاط كشور كشت مي‌شود.

رییس سازمان جهادکشاورزی سیستان‌ و بلوچستان گفت: استان توانمندی‌ها و استعدادهای خاصی در تولید انواع محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و محصولات خارج از فصل و تولیدات دامی و شیلاتی دارد.

کیخا اظهار داشت: سیستان و بلوچستان استعدادهای فراوان در زمینه کشاورزی دارد.

وی بیان کرد: مهم‌ترین راه رونق کشاورزی استان،استفاده بهینه از آب و خاک، اجرای طرح‌های نوین آبیاری به ویژه انتقال آب با لوله، توسعه صنعت بیمه آب و خاک کشاورزی است.

وی تاکید کرد: سهم عمده ای از اشتغال استان وابسته به بخش کشاورزی است.

کیخا افزود: با بررسی استعدادهای کشاورزی ،توان تولید محصولات کشاورزی در استان افزایش می یابد.

رییس سازمان جهادکشاورزی سیستان‌ و بلوچستان كل اراضي قابل كشت استان را 409 هزار هكتار عنوان كرد و افزود: درحال حاضر 260 هزار هكتار زيركشت محصولات زراعي و باغي قرار دارد.

کیخا با اشاره به توانمنديها و استعدادهاي خاص استان در توليد انواع محصولات گرمسيري و نيمه گرمسيري و محصولات خارج از فصل و توليدات دامي و شيلاتي گفت كل توليدات بخش كشاورزي 3 ميليون و 400 هزار تن مي باشد كه از اين ميزان 2 ميليون و 243 هزار تن توليدات زراعي، 377 هزار تن توليدات باغي، 196 هزار تن توليدات دامي، 165 هزار تن توليدات شيلاتي و 400 هزار تن به توليدات فرعي اختصاص دارد وي افزود كل اراضي قابل كشت استان 409 هزار هكتار ارست كه هماكنون 260 هزار هكتار آن زيركشت محصولات زراعي و باغي است./س

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Austria
ناشناس
۲۱:۴۶ ۱۳ بهمن ۱۳۹۶
زیتون محلی فوق العاذه بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۸ ۰۱ بهمن ۱۳۹۶
من عاشق میده انبه هستم به به
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۰۴ مرداد ۱۳۹۶
زیتون محلی فوق العاذه بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۲۵ فروردين ۱۳۹۶
زیتون محلی فوق العاذه بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۷ ۱۲ بهمن ۱۳۹۴
عالی
Iran (Islamic Republic of)
شهریار موبد پور
۱۴:۰۹ ۲۳ دی ۱۳۹۳
در خواست بذر خربزه درختی یا پاپایا را جهت خریداری نیاز مندم خواهش میکنم برای خرید راهنما یی کنید

متشکرم
Iran (Islamic Republic of)
شهريار
۱۱:۵۶ ۱۹ دی ۱۳۹۳
سلام من اخيرا ميوه گواًوا وچيكو را خوردم فوالعا ده بود اميدوارم مردمان اين منطقه بتواند توليد اين ميوه را به حد انبوه برسانند وً وارد صنعت كشاورزي برسد فوق العادعالي بود