تدوین طرح برنامه ملی جنگل های ایران با همکاری اساتید با هدف مدیریت و کنترل بهره برداری جنگل ها در سال93، فعالیت بر روی بحث معیشت مردم در راستای حفاظت از منابع طبیعی، استفاده از انرژی های نو و کاهش فشار دام بر روی مراتع با شناسایی مناطق دارای گیاهان دارویی، در دستور کار سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، قرار دارد.

  به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره کل روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، مهندس خداکرم جلالی، رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، در مراسم گرامیداشت هفته منابع طبیعی در این واحد ، ضمن ابراز امیدواری در مورد تاثیر مثبت این مراسم در پیشبرد اهداف این سازمان در سرسبزی کشور، گفت: براساس فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد ایجاد نهضتی فراگیر برای سرسبزی کشور، حفاظت از محیط زیست وظیفه ای عمومی و برعهده ی آحاد جامعه است.

وی با بیان اینکه سطح جنگل ها در کره زمین از8میلیارد هکتار به کمتر از4میلیارد هکتار رسیده است، گفت: گسترش بیابان ها، افزایش آلاینده ها، کاهش تنوع زیستی، سیل، سونامی، خشکسالی و چالش ها و مشکلاتی که امروزه انسان ها با آن ها درگیر هستند، ناشی از بهره برداری های بی رویه از محیط زیست و منابع طبیعی است.

مهندس جلالی، منابع طبیعی تجدید پذیر شامل آب،خاک، هوا و پوشش گیاهی را زنجیره ای بهم پیوسته دانست و ادامه داد: موضوع پوشش گیاهی را نمی توان به عنوان بحثی انتزاعی بررسی کرد زیراکه ذخیره ی آب و خاک، نیازمند پوشش گیاهی مناسب است و از سویی دیگر، پوشش گیاهی، منبع تولید اکسیژن و جاذب کربن دی اکسید موجود در هوا است. 

 وی با اشاره به اینکه سوزاندن هر گرم بنزین نیازمند15گرم اکسیژن بوده و بیش از2.2گرم کربن دی اکسید تولید می کند، گفت: سازمان های فعال در زمینه ی محیط زیست و منابع طبیعی نتوانستند در پیشگیری از تخریب اکوسیستم ها و منابع طبیعی نقشی داشته باشند. 

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، با بیان اینکه بیلان منفی دشت های کشاورزی، فرونشست زمین، پایین رفتن سطح آب های زیرزمینی و... ناشی از بهره برداری نامتوازن از منابع طبیعی و عدم توجه به اصول توسعه پایدار است، گفت: امروزه، مسئله مهم  توسعه ی کشور، بهره برداری متعادل و متوازن از منابع طبیعی است که در صورت عدم مدیریت صحیح، پیامدهایی مضر بر امنیت جهانی دارد زیراکه قطع یک درخت در ایران، سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی با اشاره به اینکه ایران به عنوان یکی از پنج کشور اول جهان از نظر تنوع ژنتیکی گیاهی و جانوری، از میان 13اقلیم شناخته شده در سراسر جهان، دارای 11اقلیم است، گفت: سهم بارش باران به میزان یک سوم میانگین جهانی ، تبخیر سه برابری نسبت به میانگین جهانی، تاثیر 20درصدی فرسایش بادی بر اراضی کشور، سهم یک درصدی از خشکی های جهان و2.2درصدی از بیابان های دنیا، نشان دهنده ی ضرورت مدیریت های زیستی و محیطی پیشرفته در کشور است. 

مهندس جلالی ضمن بیان این مطلب که همکاری اساتید، دانشمندان و صاحبنظران دانشگاهی و نیز مشارکت مردم در بررسی و آسیب شناسی منابع طبیعی کشور با توجه به نقش کلیدی آن ها در احیا، توسعه، حفاظت و بهره برداری پایدار از منابع طبیعی، لازمه ی دستیابی به اصول توسعه پایدار و حیات اقتصادی، اجتماعی و زیستی است، تصریح کرد: بستر ایجاد اقتصاد مقاومتی، وجود منابع طبیعی پایدار، شاداب و بدون تخریب به منظور ارائه ی آب، خاک و هوای سالم به سایر بخش ها است.

وی از نبود درختان جوان در بین درختان40تا50 ساله ی جنگل های زاگرس ابراز نگرانی کرد و گفت: وجود درختان در سنین مختلف برای سلامت جنگل ها، همانند لزوم حضور سنین مختلف افراد در جامعه ضروری است.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، به 12شهید و450مجروح جنگلبانی کشور اشاره کرد و اظهار داشت: تقویت شورای عالی سازمان منابع طبیعی و گسترش ارتباط و تعامل با دانشگاه ها از سیاست های سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور است.

مهندس جلالی، وجود بیش از 7 هزار گیاه دارویی در کشور را ارزشمند ارزیابی کرد و افزود: گیاهان دارویی از ابزارهای موثر در مشارکت مردم بوده که نیازمند شناخت و بهره برداری براساس اصول علمی است. 

وی افزایش 60درصدی مصرف سوخت چوبی و100درصدی سوخت بوته ای را به دنبال افزایش قیمت سوخت، نشان دهنده ی از بین رفتن حجم عظیمی از ذخایر منابع طبیعی کشور دانست و گفت: در پروژه های در حال اجرا با همکاری FAOو  UNDPاساس بر تامین معیشت مردم و مبارزه با فقر است.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور ، درختکاری را با توجه به نیاز امروز، عملی نیکوکارانه دانست و گفت: قانون آیینه ی تمام نمای نگرش مردم، دولت و غیره به مسئله ی منابع طبیعی است و با گسترش رویکرد توجه به منابع طبیعی دستگاه هایی مانند بسیج، هلال احمر، سازمان دانش آموزی، دانشگاه ها و سازمان زندان ها می توانند به عنوان همیاران منابع طبیعی فعالیت کنند.
وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورها براساس فرهنگ سازی های انجام گرفته، قطع درختان وجود ندارد، گفت: رشته ی منابع طبیعی با توجه به روند فرهنگی و علمی جامعه، از کارآمدترین و موثرترین رشته های دانشگاهی کشور به شمار می رود.

ناصر مقدسی رئیس شورای عالی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز در این همایش گفت:  همراه و همزمان کردن آموزش دانشجویان با تجارب علمی ، از اهداف اصلی انعقاد تفاهم نامه همکاری میان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور، است. 

وی افزود: سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری ، سازمانی دیرپا است که بیش از نیم قرن از تأسیس آن می گذرد و با توجه به دارا بودن 33 واحد در سراسر کشور از تجربه عملی خوبی برخوردار است. 
مقدسی ادامه داد: یکی از چالش هایی که ما در بخش کشاورزی و منابع طبیعی با آن روبرو هستیم ناکافی بودن دانش علمی و تکنولوژی روز دربهره برداری از منابع طبیعی است که امیداست دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی بتوانند با تامین نیروی انسانی در رفع این چالش ها موثر باشند.

 وی به ظرفیت بسیار بالای منابع طبیعی در ایران اشاره کرد و افزود: هم اکنون 135 میلیون هکتار از اراضی ما را منابع طبیعی تشکیل می دهد و در هدف گذاری و برنامه ریزی افق 1414 و بعد از آن بهره برداری و مدیرت این منابع تنها باید توسط افراد باسواد و آموزش دیده در این زمینه صورت گیرد
وی افزود: ظرفیت علمی اساتید در تحقیق و پژوهش نیز در زمینه های گوناگون می تواند کمک قابل توجهی برای حفاظت و حراست از منابع طبیعی کشور را داشته باشد و باید بصورت مستمر در دانشگاه ها نشست های تخصصی برای  شناسایی  راهکار ها و تکنولوژی ها و فناوری های نوین و یافته های تحقیقاتی به روز در زمینه کمک به بهره وری بخش منابع طبیعی کشور ارائه شود.

دکتر هادی کیادلیری رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی واحد علوم و تحقیقات در همایش منابع طبیعی گفت: رسالت مشترکی بین دو نهاد سازمان جنگلها، منابع طبیعی و آبخیزداری و دانشگاه ها برای زیبایی ، سرسبزی و آبادانی کشور وجود دارد.

وی به وجود مشکلات عدیده ای در سطح کشور در حوزه منابع طبیعی اشاره کرد و افزود: رفع مشکلات مابع طیعی کشور ، تنها وظیفه سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزدای نیست بلکه تمام ارگانها در این خصوص باید همکاری داشته باشند.

دکتر کیادلیری به ظرفیت های منحصربه فرد ناشی از همکاری متقابل سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری و دانشگاه ها به خصوص واحد علوم و تحیقات اشاره کرد و ادامه داد: دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی واحد علوم و تحقیقات از ظرفیت های علمی و تخصصی بسیار بالایی برخوردار است و در حال حاضر 70 استاد تمام وقت و 15 استاد نیمه وقت با تخصص های متنوع مربوط به کشاورزی و منابع طبیعی با این دانشکده همکاری می کنند. 

وی یاد دکتر عادلی و دکتر جوانشیر، پایه گذاران رشته منابع طبیعی در واحد علوم و تحقیقات را گرامی دانست و گفت:احترام به منابع طبیعی مفهومی اجتماعی و دینی داشته و بر محیط زیست گیاهی، جانوری، شهری، توسعه ی اقتصادی، کشاورزی و حافظت و پشتیبانی از تامین غذا تاثیرگذار است.

رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی واحد علوم و تحقیقات، با اشاره به اینکه بدون منابع طبیعی نمی توان به تولید مطمئن در کشاورزی رسید، گفت: منابع موجود در طبیعت ماهیت فرصت دارند که با کمترین تعلل به تهدید تبدیل می شوند.

دکتر کیادلیری به چرای 3برابر ظرفیتی دام ها در منابع طبیعی و افزایش2.5برابری آتش سوزی اشاره کرد و گفت: زیر آب بودن 30درصدی 70درصد از سدهای کشور، بیانگر سدسازی بی قاعده و بدون برنامه ریزی است.

وی با بیان این مطلب که جنگل های کشور نباید به بهانه ی توسعه نابود شوند، به سهم0.01درصدی سازمان منابع طبیعی از اعتبارات کشور ابراز تاسف کرد وگفت: اراده ی جدی مجلس در وضع قوانین و اختصاص اعتبارات بروز پیدا می کند و نمایندگان مجلس نماینده ی آب، خاک، ببر و پلنگ ایرانی نیز هستند. 

رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی واحد علوم و تحقیقات، مدیریت اکوسیستم ها به منظور رسیدن به شرایط مطلوب دچار چالش جدی دانست و افزود: لازمه ی دستیابی به توسعه ی پایدار، گسترش فرهنگ زیست محیطی در جامعه توسط دانشجویان، انجمن های علمی و دانشگاه هاست.

وی از کسب عنوان نشریه برتر توسط نشریه ی جنگلبانی کشور خبر داد و گفت:دانشکده منابع طبیعی واحد علوم و تحقیقات دارای اساتید مجرب، آزمایشگاه های مجهز و دانشجویان مستعد است.   

لازم به ذکر است، در حاشیه ی این همایش، از بیش از60سال فعالیت های پژوهشی و آموزشی دکتر محمد حسین جزیره ای چهره ماندگار منابع طبیعی ایران ، تقدیر به عمل آمد.
در حاشیه این مراسم،  3 هزار اصله نهال در محوطه ی کوهستانی واحد علوم و تحقیقات، به بهانه ی گرامی داشت هفته منابع طبیعی کاشته شد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار