آبشار نیاسر کاشان از جمله زیباترین آبشارهای ایران است که در شهر تاریخی نیاسر در محله سر کمر (شهید بهشتی) قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران اصفهان ، آب این آبشار از چشمه تالار (اسکندریه) واقع در کنار چارتاقی سرچشمه می‌گیرد به گونه‌ای که دو سوم آب چشمه به سمت آبشار و از آنجا به دشت‌های نیاسر و یک سوم آن به محله نوسرازیر می‌شود.

سنگی که آبراهه آبشار نیاسر در آن ایجاد شده و سنگ‌هایی که بدنه مزبور را تشکیل می‌دهد از نوع سنگ‌های آهکی و رسوبی است.

به دلیل پدیده های انحلال سنگ آهک توسط جریان‌های زیرزمینی و گذشت سالیان دراز بافت بسیار زیبا و چشم نوازی مانند استالاکتیت‌ها و استالاکمیت‌ها در بدنه آبشار نیاسر به وجود آمده است که موجب جذب‌ گردشگران برای دیدن این زیبایی است.

آنگونه که از از بقایای خزه‌های قدیمی و آبراهه‌های موجود و همچنین گفته‌های اهالی محل مشخص می‌شود مسیر آب در قدیم عوض شده است.

آبی که از آبشار پایین می ریزد در فصل پاییز کمترین و در فصل زمستان بیشترین مقدار را داراست.

این مجموعه از جمله مهمترین محله های تاریخی ـ فرهنگی شهر نیاسر و حتی کشور بوده و از چند عنصر اصلی از جمله آبشار، مسیر پله‌ها از پای آبشار تا پای کوشک، سنگ‌ها و بستر آبشار، درختان و گیاهان موجود در اطراف آن تشکیل شده است.

در کنار آبشار یکی از ورودی‌های غار رئیس نیاسر قرار دارد و ارتفاع از پای آبشار تا قسمتی که از آنجا آب پایین می‌ریزد 25 متر و از پای آبشار تا عمارت کوشک 53 متر می‌باشد.

در مسیرآب 13 آسیاب وجود داشت که سه و یا در برخی منابع به چهار آسیاب در کنار آبشار اشاره شده که تخریب شده‌اند، یکی از آسیاب ها که هم اکنون نیز فعال می‌باشد در پای آبشار قرار گرفته است و از آسیاب‌های دیگر جز بقایای کمی به جا نمانده است.

آبشار نیاسر و محیط آن برای علاقه‌مندان به گیاهان دارویی هم می‌تواند جذاب باشد از گیاهان دارویی این محل نیز می‌توان پر سیاوش‌ برای سینه درد و سردرد،علف شوره برای کمر درد و سردردوخیار بوته مار (هندونه مار) برای پا درد نام برد.

 
برچسب ها: اصفهان ، آبشار ، نیاسر ، کاشان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.