اگر برای درمان یک عفونت ساده آنتی بیوتیک مناسب تجویز نشود، در این پروسه باکتری‌های مقاوم باعث طولانی شدن بیماری و بالا رفتن هزینه ‌ی درمان می شوند.

دکتر عبد العزیز رستگار لاری رئیس انجمن باکتری شناسی پزشکی ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: متاسفانه سرانه‌ی مصرف آنتی بیوتیک در ایران بالاتر از استاندارد جهانی است و این مسئله به معضل بزرگی تبدیل شده و باعث بالا رفتن "مقاومت باکتریایی" می‌شود.

به طور مثال پنی سیلین که در ابتدای درمان 99 درصد به آنتی بیوتیک‌ها حساس بود امروزه به علت تجویز بی رویه تقریباً 100 درصد مقاوم شده است.

دکتر رستگار لاری اظهار کرد: معضل مصرف بی‌رویه‌ی آنتی بیوتیک‌ها فقط در ایران و جهان سوم مطرح نیست و متاسفانه در کشور‌های پیشرفته هم شاهد این مسئله هستیم مثلاً در پاریس از هر 14میلیون آنتی بیوتیک‌های تجویزی هفت میلیون بیهوده تجویز می شوند.

وی با بیان اینکه هر علامت مشابه از بیماری نشان دهنده‌ی یک نوع درمان نیست و لزوماً درمان یکسانی ندارد تأکید کرد: باید خوددرمانی کنار گذاشته شود و تجویز بر اساس داده‌ی آزمایشگاه صورت گیرد.

دکتر رستگار لاری در پایان توصیه کرد: برای جلوگیری از مقاومت باکتریایی باید از خود درمانی پرهیز شود و آنتی بیوتیک‌ها مصرف بهینه در جامعه پزشکی، داروسازی و پیرا پزشکی داشته باشند و اگر باکتری نسبت به یک نوع آنتی بیوتیک مقاومت پیدا کرد باید شش ماه تا یک سال مصرف آنتی بیوتیک کنار گذاشته شود تا باکتری به حساسیت بازگردد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار