وجود مطالعات آبخیزداری به عنوان یکی از ظرفیتهای مهم بوده که در صورت تامین اعتبار و تحقق عملیات اجرایی شاهد رشد چشمگیر در مدیریت منابع آبی و کنترل فرسایش در حوزه های آبخیز و توسعه اقتصادی خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ؛مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در همایش منابع طبیعی با مردم برای مردم ؛با تاکید بر اینکه باید ارزش اقتصادی مراتع استان معرفی شود، گفت: در کنار این موضوع باید ارزش زیست محیطی مراتع و بهره برداری از آن نیز بین عموم تبیین شود.

اسکندری، با اعلام اینکه اکنون ‌28 هزار خانوار‌ وابسته به منابع طبیعی و بیش از‌یک میلیون و 350 هزار واحد دامی در استان وجود دارد، افزود:در مجموع بیش از 400 هزار میلیارد تومان ارزش کل مراتع استان است که باید برای حفظ و نگهداری آن تلاش کنیم.

وی از اجرای سه طرح آبخیز شهری از سوی منابع طبیعی استان خبر داد و تصریح کرد :اجرای پروژه پخش سیلاب در جلوگیری و کنترل 13 میلیون مترمکعب آب تاثیر داشته که برای توسعه این مهم باید به سمت اجرای طرح های آبخیز گام برداریم.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ؛ساخت 30 دستگاه سد خاکی در استان را یادآور شد و ادامه  داد : وجود مطالعات آبخیزداری به عنوان یکی از ظرفیتهای مهم بوده و برای اجرایی نمودن مطالعات انجام شده به 450 میلیارد ریال اعتبار نیاز است که در صورت تامین اعتبار و تحقق عملیات اجرایی شاهد رشد چشمگیر در مدیریت آب و کنترل فرسایش در حوزه های آبخیز استان خواهیم بود.

اسکندری با اعلام اینکه طی 10 سال گذشته بیش از 7میلیون اصله نهال در سطح استان کاشته شده، اظهار کرد: بیش از 17 هزار هکتار جنگل دست کاشت در سطح استان وجود دارد و امسال نیز بیش از 300 هزار اصله نهال نیز توزیع می شود.

 وی با اشاره به اینکه فرهنگسازی برای حفظ و صیانت از منابع طبیعی جزو سیاستهای اصلی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور است، تاکید کرد: در استان زنجان نیز با جذب همیاران طبیعت و سفیران انفال تلاش می شود تا فرهنگ منابع طبیعی به معارف عمومی تبدیل گردد.

مدیر کل منابع طبیعی استان، حضور در روستاها و بخش ها و نیز ترویج چهره به چهره را از دیگر برنامه های فرهنگ محور عنوان کرد.

اسکندری ، افزایش مشارکت مردمی برای اجرای طرحها و توسعه و برگزاری دوره های آموزشی از سوی مجریان می تواند در ارتقاء فرهنگ منابع طبیعی اثرگذار باشد.

وی با اعلام اینکه اکنون تثبت مالکیت دولت بر عرصه ها بیش از 98 درصد است، خاطر نشان کرد: همین امر می تواند بستر لازم برای توسعه بخش کشاورزی، صنعتی و حتی گردشگری را نیز رقم بزند./س

 

برچسب ها: طرح ، آبخیزداری ، منابع ، آبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.