"مجید تخت روانچی" معاون آمریکا و اروپای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه‌ای با وال‌ استریت‌ ژورنال از لفاظی‌های مقامات آمریکایی انتقاد کرده و تصریح کرده است که این قبیل موضع‌گیری‌ها می‌تواند مذاکرات هسته‌ای را از مسیر اصلی خود خارج کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، مجید تخت روانچی معاون وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با وال‌ استریت‌ ژورنال اعلام کرده است که ایران همچنان متعهد است تا به تمامی نگرانی های غرب درباره برنامه هسته ای خود پاسخ دهد زیرا ایران موردی برای مخفی کردن و پنهان کاری ندارد. 

روانچی همچنین گفت دولت ایران قصد ندارد موضوع کارهای نظامی گذشته و پاسخ دادن به شک و تردیدها و سئوالات غربی ها را در اولویت مذاکرات قرار دهد و به این موارد باید در مراحل بعدی توجه شود. 

روانچی گفت ایران آماده است تا توافقنامه بدست آمده با آژانس بین المللی انرژی اتمی را تکمیل کند اما این کار مستلزم زمان است و زمان بر خواهد بود. 

روانچی گفت ما متوجه هستیم که موضوعات حساسی وجود دارد که باعث نگرانی طرف مقابل است اما نباید عجله کرد و باید گام به گام و مرحله به مرحله جلو رفت. 

معاون وزیر امور خارجه ایران تائید کرد که ایران موضوع تصویب پروتکل الحاقی آژانس بین المللی انرژی اتمی را درصورتیکه توافقنامه هسته ای نهایی با شش کشور قدرتمند جهان حاصل شود، بررسی خواهد کرد. 

روانچی همچنین تاکید کرد که در این باره، بستگی به تصمیم نهایی پارلمان ایران دارد. 

مجید روانچی معاون وزیر امور خارجه ایران گفت اگر مذاکرات هسته ای ایران و گروه پنج بعلاوه یک خیلی سریع پیش رود، آنگاه ایران با حفظ دقت و هوشیاری خود تا حدی به سرعت خود برای کار با آژانس بین المللی انرژی اتمی می افزاید. 

روانچی ضمن انتقاد از مقامات دولت آمریکا به سبب تکرار هشدارهایشان درباره استفاده احتمالی از گزینه نظامی علیه ایران و ممانعت از بهره مندی ایران از شرایط خاص تجاری به سبب امضای توافقنامه موقت هسته ای در ماه نوامبر گذشته که منجر به کاهش تحریم ها گردید گفت مقامات دولت ایران بطور ساده و شفاف بصورت عمومی و خصوصی به آمریکایی ها گفته اند که ممکن است کنترل اوضاع از دست خارج شود و در صورت ادامه تهدیدات آمریکایی ها و تغییر نیافتن نوع گویش آنها درباره ایران ، هیچ ضمانتی از سوی طرف ایرانی وجود نخواهد داشت. 

وی گفت ایران و گروه پنج بعلاوه یک در وضعیت خاص و حساسی از مذاکرات هسته ای قرار دارند. 

روانچی معاون وزیر امور خارجه ایران درباره سوریه گفت ایران آماده است تا مذاکرات را با اتحادیه اروپا با هدف ایجاد امکانات و تسهیلات ارسال کمک های بشر دوستانه به سوریه انجام دهد و آماده است تا در جهت بهبود اوضاع در سوریه هر آنچه نیاز است بکار گیرد. 

وی گفت تصمیم گیری درباره آینده سوریه به ایران مربوط نمی شود و مردم سوریه می بایست خود درباره آینده کشورشان تصمیم بگیرند. 

وی افزود: مردم سوریه باید خود تصمیم بگیرند که چه می خواهند انجام بدهند و چه کسی رئیس جمهور شان باشد. 

گفتنی است دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه پنج بعلاوه یک هیجدهم مارس در وین پایتخت اتریش برگزار خواهد شد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار