باغ گیاه‌شناسی ملی ایران در اتوبان تهران کرج، گنجینه‌ای از تنوع طبیعت ایران و جهان را برای گردشگران به نمایش می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران چهار فصل بودن طبیعت و آب و هوای ایران برای بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی جذاب و در عین حال عجیب است.   
 
مثلا وقتی پوشش گیاهی مناطقی از کشور هنوز سرسبز و تر و تازه بوده و آب و هوای بهاری دارد، طبیعت بخش دیگری از کشور پوشیده‌از برف و سرماست.   
 

با این حال کمتر کسی را می‌شود پیدا کرد که همزمان یا به فاصله اندکی بتواند خود را از مناطق سردسیر به مناطق گرمسیری یا برعکس برساند. اما در گوشه‌ای از تهران مکانی تعبیه شده که همزمان می‌توان تمامی تنوع طبیعت ایران وحتی جهان را یکجا در آن مشاهده کرد.
 
مجموعه باغ گیاه شناسی ملی ایران که در اصطلاح عموم" باغ ملل" لقب گرفته، کلکسیونی زیبا از گونه‌های درختی و گیاهی نواحی مختلف ایران و جهان است که در سال 1347 در 5 کیلومتری تهران- کرج دایر شده است.   
 
این مجموعه هرچند ابتدا برای انجام تحقیقات گیاه شناسی و باغبانی تعبیه شده بود اما امروزه گردشگران زیادی از کشورهای خارجی برای بازدید از آن عازم ایران می‌شوند و در واقع سیاستهای مدیران اجرایی این باغ موزه آنرا تبدیل به یک قطب گردشگری علمی برای منطقه کرده است، به طوریکه برنامه ریزی‌های صورت گرفته اخیرا به جذب گردشگران داخلی وخارجی به شدت افزوده است.   
 

در نگاه اول شاید این سوال برای یک بازدید کننده عادی پیش بیاید که این مکان چه تفاوتی با پارکها وبوستانهای سطح شهر دارد؟! در حالیکه باید به این نکته توجه داشت که گیاهانی که در این باغ کاشته شده‌اند یک الگوی ویژه دارند و آن این است که تمامی گونه‌های گیاهی که در این باغ به عمل آمده‌اند دقیقا دریک رویشگاه طبیعی وجود دارند یعنی وقتی گردشگر یا بازدید کننده به منطقه جنگهای واقعی زاگرس داشته باشد را حس ‌می‌کند ویا جنگلهای خزر را می‌توان از نزدیک دید و لمس کرد یا در بخش دیگر که تنوع طبیعت دیگر نقاط جهان را نشان‌ می‌دهد، پوشش گیاهی و طراحی فضای باغهای ژاپنی با سنگریز‌ه‌های زیبا و درختچه‌های کوتاه، به همان حس و حال گردش در باغهای واقعی چینی و ژاپنی را در گردشگر ایجاد می‌کند در این قسمت یادگاری‌ای از سیاستمداران و هنرمندان ایران و جهان را هم می‌توان دید.
 
"Alumina" درختچه‌ای زیبا و نایاب از طبیعت آسیای شرقی است که توسط سفیر وقت چین دراین باغ کاشته شده است.   
 

در گوشه‌ای از این فضا، حتی آلاچیق‌هایی مسقف و زیبا به سبک ژاپنی برای آن دسته از گردشگرانی که نیاز به استراحت یا اقامت کوتاه مدت داشته باشند نیز تعبیه شده است.   
 
به گفته رئیس مرکز گیاه شناسی ملی ایران تا قبل از این به دلیل حساسیت در حفاظت از گونه‌های گیاهی و نصب برخی تجهیزات امنیتی وحفاظتی، بازدید برای عموم محدود بود اما با آماده سازی کامل مجموعه، از اوایل فروردین و اردیبهشت بازدید از آن برای عموم آزاد خواهد بود.   
 
با اینکه وجود سنجابهای استوایی و پرندگان زیبای مهاجر چهره‌ این باغ را بسیار زیبا و مفرح کرده‌اند اما به گفته کارشناس و راهنمای این مجموعه حیوانات دیگری از جمله مارهای سمی، روباه، شغال و گرگ نیز در این مجموعه دیده شده‌اند.   
 
بنابراین بهتر است بازدید از این مجموعه حتما به همراه یک کارشناس و راهنمای باغ باشد.   
 

رضا شوکتی/

انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.