کرمان/معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزیر امور خارجه خبر داد:

تلاش برای آزادی مرزبانان ایرانی/ با تلاش وزارت امور خارجه 800 ایرانی زندانی آزاد شدند

معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزیر امور خارجه با اشاره به ربوده شدن مرزبانان ایرانی در خاک پاکستان گفت: تلاش برای رهایی این عزیزان همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان ، حسن قشقاوی در سفر به کرمان ، در جمع خبرنگاران افزود: ربوده شدن مرزبانان ایرانی در خاک پاکستان ، قلب همه ایرانیان را جریحه دار کرده است.

قلب افکار عمومی برای مرزبانان می‌تپد.

وی با اشاره به اینکه مرزبانان افتخار و حافظان ملی ما هستند که دور از خانواده حریم امنیت ما را حفظ می‌کنند ، خاطرنشان کرد: قلب افکار عمومی برای این قشر می‌تپد و همه خواستار این هستند که آنها سالم به آغوش گرم خانواده شان برگردند.

قشقاوی تصریح کرد: تاکنون وزارت امور خارجه، وزارت کشور و سایر دستگاههای دست ‌اندرکار ، فعالیت های هماهنگی را تشکیل داده اند و هم اکنون در حال رایزنی مستمر هستیم که حساسیت این موضوع را به طرف پاکستانی هم اعلام کرده‌ایم.

با تلاش وزارت امور خارجه 800 ایرانی زندانی آزاد شدند.

معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزیر امور خارجه یادآور شد: سال گذشته 800 ایرانی زندانی با تلاش وزارت امور خارجه به ایران بازگشتند.

اصل مذاکرات، حفظ خط قرمزها و باز کردن فضای اقتصادی ، سه ضلع مثلث مذاکرات

قشقاوی با اشاره به مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 ، اصل مذاکرات، حفظ خط قرمزها و باز کردن فضای اقتصادی را سه ضلع مثلث مذاکرات عنوان کرد.

وی با اعلام اینکه اصل مذاکرات را مسئولان نظام اجازه دادند ، یادآور شد: باید با حفظ خطوط قرمز اصلی و پیشرفت رو به جلو ، فضای اقتصادی را باز کنیم و تحریم ها را بشکنیم.

دستاورد مشخص مذاکرات ایران

قشقاوی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه "دستاورد مشخص مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 تاکنون چه بوده است؟ گفت: میزان انتظار از دستاوردهای مذاکرات باید متناسب با فرآنید زمانی از آغاز مذاکرات باشد نه نتیجه نهایی.

وی دستاوردهای سیاسی ، تقویت دیپلماسی، کاهش فضای ایران هراسی و غیره را از جمله ی دستاوردهای فعلی مذاکرات برشمرد.

  حضور 70 هزار دانشجوی ایرانی در خارج از کشور

قشقاوی به حضور حدود 70 هزار دانشجوی ایرانی در خارج از کشور اشاره و خاطرنشان کرد: خوشبختانه این دانشجویان ارتباط تنگاتنگی با سرکنسولگری ‌ها و سفارتخانه‌ها دارند.

جوانان ایرانی خارج از کشور می توانند سالی یکی، دو بار ، سری به سرزمین مادریشان بزنند.

وی با اعلام اینکه هدف ما این است که جوانان آن سوی مرز بتوانند با سرزمین مادریشان ارتباط داشته باشند ، گفت: مشمولان خارج از کشور در قالب مکانیسم خرید خدمت مشکل خاصی ندارندکه این باید استمرار پیدا کند.

قشقاوی افزود: ما مکانیزم دیگری را برای جوانان ایرانی خارج از کشور تدارک دیده ایم تا سالی یکی، دو بار بتوانند، سری به سرزمین مادریشان بزنند و برگردند.

ما سیراب انتقادیم ، تشنه ی پیشنهادیم.

وی با اعلام اینکه انتقاد در کشور آزاد است ، تصریح کرد: به همه ی انتقاداتی که به دستگاه سیاست خارجی در مجلس و رسانه‌ها می‌شود ، به دیده احترام می‌نگریم.

قشقاوی یادآور شد: همواره گفته ام ، اکنون هم می گویم: ما سیراب انتقادیم و تشنه ی پیشنهادیم.

رسانه ها درباره ی اقتصاد مقاومتی راهکار ارائه دهند.

وی گفت: رسانه‌های مختلف به جای اینکه توانشان را برای انتقاد از سیاست خارجی بگذارند ، برای رهنمود مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی راهکار ارائه دهند.

باید فضای انتقاد به پیشنهاد تبدیل شود

قشقاوی با تأکید بر اینکه باید فضای انتقاد به پیشنهاد تبدیل شود ، افزود: انتقاد ، روشنگری فکری ایجاد نمی‌کند مگر اینکه با پیشنهاد همراه باشد.

وی با اعلام اینکه کشور به ذهن انتقادی خیلی نیاز ندارد ، خاطرنشان کرد: کشور بیشتر به ذهن پیشنهادگر نیاز دارد و هر کسی پیشنهاد بیشتری دارد، دلسوز است.

کرمان جزو کشورهای امن با جاذبه‌های گردشگری فراوان است.

قشقاوی تصریح کرد: در گذشته طی یک حرکت غیرمنطقی و غیرمعقول بعضی از سفارتخانه ‌های خارجی ، برخلاف نظر وزارت امور خارجه ، استان کرمان جزو استان‌های ناامن معرفی شد ، این درحالیست که کرمان جزو کشورهای امن با جاذبه‌های گردشگری فراوان است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر آمار مربوط به سرمایه‌گذاران کرمانی خارج از کشور ، یادآور شد: برای بیان تعداد ایرانیان، زندانیان و یا کرمانی ‌های خارج از کشور هیچ مکانیزم ریاضی و منطقی برای أخذ آمار دقیق وجود ندارد ، چرا که مبنای این آمارها بر اساس خوداظهاری افراد است.

وجود 5 میلیون ایرانی در خارج از کشور

قشقاوی گفت: حدود 5 میلیون ایرانی خارج از کشور بر مبنای پرونده‌ هایی که در بخش کنسولی تشکیل می‌شود، وجود دارند.

"همایش کرمانی ها برای کرمان" برگزار شود

وی خواستار برگزاری همایش کرمانی‌ها برای کرمان طی سال آینده شد.

قشقاوی با اشاره به اینکه استان کرمان 10 میلیارد دلار ظرفیت سرمایه‌گذاری بالقوه دارد ، گفت: برگزاری این همایش به منظور سرمایه گذاری بیشتر به توسعه ی استان کرمان کمک می کند.

ایران نخستین کشور مهاجر پذیر است.

وی به حضور افاغنه در کشور و به ویژه استان کرمان اشاره کرد و افزود: در سالهای گذشته شرایط خاص افغانستان اقتضا می کرد مردم کل کشور ، به خصوص کرمانیها به دلیل انجام وظیفه اخلاقی ، انسانی و دینی پذیرای آنها باشند.

قشقاوی ایران را نخستین کشور مهاجر پذیر عنوان و خاطرنشان کرد: هم اکنون بهترین راه ، طرح ساماندهی افاغنه است که برای اجرای این طرح ، احتیاج به زمان داریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آغاز به کار دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان کرمان ، تصریح کرد: این دفتر هجدهمین دفتر استانی در ایران است که راه اندازی می شود.

قشقاوی ابراز امیدواری کرد: با آغاز بکار این دفتر ، شاهد افزایش صادرات و معرفی ظرفیت های استان کرمان به دنیا باشیم./س

مریم بهادری

برچسب ها: تلاش ، رهایی ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.