مدیر عامل چرم شهر استان آذربایجان شرقی گفت:390 عضو در شهرک چرم سازی تبریز در حال فعالیت بودند ، که در حال حاظر به دلیل نبودن پوست گاوی 50 واحد تولیدی تعطیل شده اند.

مهدی امینی درگفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، افزود: 50 درصد واحدهای تولیدی شهرک چرم تبریز به طور کامل تعطیل، 30 درصد واحدها تنها با ظرفیت 40 درصد فعالیت و 30 درصد فعال هستند.

وی با اشاره به تلاش های مستمر دامپزشکی استان آذربایجان شرقی و مدیر کل این سازمان دکتر زندیه در خصوص تهیه پوست خام تصریح کرد:ترحیم های داخلی بیش از تحریم های خارجی صنعت گران را تحت تاثیر قرار می دهد.

امینی در ادامه با بیان اینکه مقاوت اداره دامپزشکی کشور در مقابل واردات چرم نوعی تحریم داخلی است گفت: با توجه به کمبود شدید یوست خام که یکی از مشکلات اساسی صنعتگران چرم تبریز است با وجود تلاش مستمر دامپزشکی استان به دلیل مقاومت دامپزشکی کل کشور به دلایل نامعلوم همچنان روز به روز بر مشکلات این صنعت افزوده می شود.

وی با شاره به واردات پوست خام توسط کشورهای همسایه از جمله ترکیه از ارمنستان خاطر نشان کرد: با وجود سابقه تاریخی صنعت چرم تبریز و اهمیت و تاثیر آن در کشور برخی از مسئولین اداره کل دامپزشکی کشور نه تنها با وجود بروکراسی زمان بر پی گیری مشکلات از سوی صنعت گران چرم هنوز در جهت رفع این مشکلات اقدام تاثیر گذاری انجام نداده اند.

رئیس انجمن تخصصی چرم آذربایجان شرقی ادامه داد: 95 درصد چرم تولیدی در شهر تبریز از پوست گاو تهیه می شودکه اگر این روند ادامه یابد برتعداد واحدهای تولیدی تعطیل افزوده می شود.

وی با اعلام اینکه امسال قیمت پوست 4برابر سال قبل شده است گفت: پوست خام یکی ازمهم ترین مواد مورد نیز چرم می باشداما با افزایش قیمت بی رویه آن صدمات زیادی به این صنعت وارد شده است.

وی ادامه داد: پوست خام در بهمن ماه سال 91 که با قیمت 60 هزار تومان با کرایه به دست چرم ساز می رسید4 برابر شده است.این در حالی است امسال خرداداه ماه بدون هزینه کرایه 240 هزار تومان و در حال حاظر نیز 160 هزار تومان می باشد.

امینی یادآور شد: متاسفانه بخش وسیعی از پوست تولید شده در کشور در‌‌ همان مرحله نخست استحصال و به صورت سالامبور صادر می‌‌شود که این امر موجب شده بسیاری از واحدهای تولیدی در تامین پوست با مشکل روبه‌رو شوند.

وی تصریح کرد: صنعت چرم از صنایع قدیمی و مهم کشور است که اولین کارخانه چرم سازی در سال 1308 در تبریز آغاز به کار کرده، به همین دلیل این استان را می توان قطب چرم در کشور محسوب کرد.

مدیرعامل چرمشهر استان آذربایجان شرقی در ادامه با بیان اینکه تمامی صنعت گران این حوزه با تلاش های مستمر و سرمایه فعالان این حوزه اولین شهرک چرم ایران را در تبریز که جز اولین تولیدکنندگان چرم کشور بودند ، ایجاد کردند افزود: صنعت چرم از صنایع قدیمی و مهم کشور است که اولین کارخانه چرم سازی در سال 1308 در تبریز آغاز به کار کرده، به همین دلیل این استان را می توان قطب چرم در کشور محسوب کرد.

وی با اشاره به اینکه صنعت چرم تبریز یکی از صنایع تاثیر گذار کشور می باشد که از گذشته های دور تا کنون چرم عمده کشور و برخی کشورها در این شهر تولید می شد گفت: تامین پوست خام و تهیه مواد اولیه مناسب از جمله مشکلات فعالان این صنعت می باشد که باید مورد حمایت جدی مسئولین مربوطه قرار گیرد.
 
 
انتهای پیام/
برچسب ها: تولیدی ، شهرک ، چرم شهر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.