سافت استارتر جديد جهت فن هاي كولينگ تاور،با کوشش مهندس احمد كرماني،رئيس اداره تعميرات الكتريك نيروگاه اصفهان، طراحي و ساخته شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران اصفهان و بنابر اعلام روابط عمومي شركت مديريت توليد برق اصفهان، موتورهاي القايي بزرگAC هنگام راه اندازي به روش استارت مستقيم جرياني بين 6 تا 10 برابر جريان نامي موتور از باسبار تغذيه کننده خود مي کشد. در شرايطي که ظرفيت جريان خروجي خط محدود باشد راه اندازي اين موتورها موجب افت ولتاژ روي خط و بعضاً عمل کردن رله اندرولتاژ باس ميگردد. درنتيجه ي اين افت ولتاژ، ساير بارهاي متصل به باسبار نيز دچار مشکل مي شود. همچنين اين جريان راه اندازي مي تواند موجب بروز حادثه براي موتور،کابل و يا کليد وصل مدار شود.

علاوه بر اين،گشتاور الکترومکانيکي بالاي ايجاد شده با اين روش استارت، ضربات شديد مکانيکي و اعمال تنش به محور ومتعلقات موتور از قبيل جعبه دنده را به دنبال خواهد داشت از اين رو يک سامانه ميکروپروسسوري جديد طراحي و ساخته شدتا بتوان حتي المقدور اثرات تخريبي الکتريکي و مکانيکي حين استارت را به حداقل ممکن رساند. دستگاه سافت استارتر ساخته شده با الگوريتم راه اندازي ويژه جايگزين مناسبي براي روش استارت مستقيم مي باشد. اين الگوريتم در جهت کاهش جريان راه اندازي،کاهش نوسانات گشتاور خروجي موتور وکاهش توان مصرفي موتور هنگام راه اندازي برنامه ريزي شده است.

مکانيزم راه اندازي نرم توسط سافت استارتر به نحوي است كه با افزايش تدريجي ولتاژ و تزريق جريان از صفر تا حدود مقدار نامي موتور، ابتدا فن در صورت داشتن دور عکس بصورت نرم متوقف شده ودر جهت صحيح وبه آرامي شروع به گردش مي نمايد. در اين زمان با توجه به فيدبکهاي جريان تزريقي به موتور و کنترل آن ، ولتاژ به تشخيص پروسسور به صورت شيب يا پله افزايش مي يابد. به اين ترتيب دور فن با در نظر گرفتن مشخصه متفاوت هر موتور،طي گذشت زماني بين30 تا 40 ثانيه به مقدار نامي خود رسيده وتحويل خط مي گردد. بدين صورت ضمن برطرف شدن جريان هجومي راه اندازي، ضربات مکانيکي حين استارت نيز حذف مي شود./ش


انتهای پیام

برچسب ها: اصفهان ، ساخت ، سافت ، استارتر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.