207 طرح تحقیقاتی امسال در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران به اجرا در آمد که در پی آن 10 مقاله در سطح بین المللی ارائه شد.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران درگفتگو باخبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری گفت: در سی سال اخیر تعداد هزار و 450 طرح تحقیقاتی در این مرکز اجرا شد که سالانه بین 180 تا 230 طرح تحقیقاتی به مرحله اجرا در آمده و هر سال نیز 50 گزارش نهایی به بهره برداران ارائه می شود.

محمودی با بیان اینکه این مرکز از بزرگترین مراکز تحقیقاتی در سطح کشور است افزود: معرفی ارقام جدید گندم (آرتا، مغان، دریا، مروارید و گنبد) که متحمل به بیماری های رایج منطقه از جمله زنگ و فوزاریوم غلات هستند از جمله کارهای تحقیقاتی این مرکز است که منجر به افزایش عملکرد تا 1500 کیلوگرم در هکتار شده است.

وی از معرفی ارقام جدید ذرت (دهقان و فجر) برای کشت دوم خبر داد وگفت: ارقام کلزا شامل ساریگل، هیبرید هایولا 401 و ظفر از دستاوردهای تحقیقاتی این مرکز هستند که برای کشت در مناطق مختلف استان مورد آزمایش و بررسی قرار گرفته است.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران افزود: مازندران به عنوان اولین استان در تهیه و ارائه نقشه جامع خاکشناسی اقدام کرده است که در طی آن مناطق مختلف (از گلوگاه تا رامسر) مورد آزمایش خاکشناسی قرار گرفته و مشکلات کمبود عناصر غذایی در آن مشخص شده است که می تواند به عنوان یک منبع قوی و مستند در اختیار علاقمندان و مسؤولان امر قرار گیرد تا با تکیه بر نتایج آن در جهت توصیه های کودی برای مناطق مختلف استان مورد استفاده و بهره برداری قرار گیرد./س


برچسب ها: جهت ، رشد ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.