رییس سازمان توسعه تجارت ایران:

حجم تجارت ایران و کره جنوبی در سال 2013 نسبت به سال قبل از آن کاهش یافت

حجم مبادلات غیرنفتی ایران و کره جنوبی در سال 2013 به 4.1 میلیارد دلار رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، افخمی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت شب گذشته در همایش همکاری اقتصادی ایران و کره جنوبی که در سالن خلیج فارس محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شده گفت: حجم مبادلات غیرنفتی دو کشور در سال 2013 معادل 4.1 میلیارد دلار بوده که از این میزان 360 میلیون دلار صادرات ایران به جمهوری کره و 3.8 میلیارد دلار واردات ایران از این کشور بوده است.
 
وی افزود: با احتساب صادرات نفت خام، حجم تجارت دو کشور به 9.2 میلیارد دلار بالغ می‌شود که نسبت به سال قبل از آن کاهش داشته است.
 
وی با اشاره به قدرت اقتصادی ایران و کره اظهار داشت: این ارقام (حجم مبادلات) با ظرفیت‌های موجود دو کشور فاصله زیادی دارد و باید فاصله ارقام موجود تا سطح مطلوب از سوی فعالان اقتصادی و تجاری ارتقاء ‌یابد.
 
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مزیت‌های سرمایه گذاری در ایران از جمله موقعیت استراتژیک و قرار گرفتن در چهارراه ارتباطی شمال، جنوب و شرق- غرب ، جمعیت 77 میلیونی ایران و دسترسی آسان و سریع به بازارهای اطراف با جمعیتی بیش از 300 میلیون نفر و نیز نیروی کار ماهر و جوان اظهار داشت: هزینه‌های انرژی و تولید پایین به نسبت سایر کشورها، شبکه‌های زیرساختی و ارتباطی مناسب، منابع طبیعی وافر ، شرایط اقلیمی مناسب، مشوق‌ها و معافیت‌های مالیاتی از دیگر مزیت‌های سرمایه گذاری در ایران است.
 
رییس سازمان توسعه تجارت ایران همچنین تنوع در بخش‌های اقتصادی سرشار از منابع نفت و هیدروکربن، دارا بودن بیش از 40 صنعت مختلف ثبت شده در بورس چهارمین تولید کننده نفت، دومین تولید کننده بزرگ گاز و چهارمین تولید کننده زینک در جهان را از مزیت‌های بسیار مناسب ایران برای جذب سرمایه گذاری خارجی اعلام کرد و گفت: مهم‌ترین مزیت ایران دارا بودن جمعیت جوان و تحصیل کرده می‌باشد که به خوبی می‌توانند ظرفیت‌های ایجاد شده در بخش اقتصادی را فعال نمایند.
 
افخمی با بیان اینکه ایران دارای بیش از 20 منطقه آزاد و ویژه اقتصادی می‌باشد اظهار داشت: معافیت 15 ساله مالیاتی، ورود بدون گذرنامه برای اتباع خارجی، تسهیل در روند ثبت شرکت و نرخ‌های مناسب برای مصرف انرژی از تسهیلات خاصی است که ایران در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خود برای سرمایه گذاران خارجی قائل شده است.
 
وی از شرکت‌های کره‌ای خواست که برای سرمایه گذاری و گسترش تولید در بخش‌های مختلف ایران با طرف‌های ایرانی مذاکره کنند چرا که ایران کشوری است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.
 
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: کره جنوبی می‌تواند با توجه به تسهیلات بسیار خوبی که سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران از یک طرف نیز و قوانین تدوین شده مربوط به سرمایه گذاری خارجی در ایران از سوی دیگر همکاری‌های خود را با شرکای ایرانی به طور بنیانی گسترش داده و زمینه رفاه بیشتر  و شکوفایی اقتصادی دو کشور را فراهم کنند.
 
وی افزود: ما علاقه‌مندیم که شرکت‌های کره‌ای ایران را، نه فقط به عنوان یک بازار فروش محصولات خود بلکه به عنوان یک شریک راهبردی برای تولید و سرمایه گذاری و انجام همکاری‌های مشترک و به عنوان پلی برای دسترسی و تأمین نیازمندی‌های کشورهای منطقه پر جمعیت اطراف ایران نگاه کنند.
 
رییس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه ایران می‌تواند بخش مهمی از نیازمندی‌های معدنی کشور کره جنوبی را در بخش نفت خام فرآورده‌‌های نفتی و پتروشیمی گاز طبیعی و فرآورده‌های معدنی تأمین کند اظهار داشت: ما می‌دانیم شرکـت‌های بزرگ فنی مهندسی کره در سایر کشورها از جمله در استرالیا در بخش منابع معدنی مانند سنگ آهن، فرآوری گاز طبیعی و سایر پروژه‌ها سرمایه گذاری کرده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار