غار کیخسرو در 35 کيلومتري جنوب غربي اراک و در سمت غربي رودخانه شراء و در کوه شازند واقع شده است.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، غار کیخسرو بر خلاف غارهاي ديگر که در دل کوه قرار دارند در قله و در ارتفاع 2900 متري قرار دارد .

 
این غار که به شازنده ،کیخسرو و شاه کیخسرو معروف است سمت غربی رودخانه قره چای و نزدیک روستای خسبیجان در قله کوه مرتفع شاه زنده از رشته کوه راسوند واقع شده است، ارتفاع غار از سطح دریا حدود 2890 متر است.
 
دهانه ورودی غار به سوی غرب بوده و 90/1متر عرض و 3/1 متر ارتفاع دارد و درون آن دارای یک دهلیز باریک به طول 18 متر،عرض متوسط 6 متر و ارتفاع 3 متر می‌باشد.

غار کیخسرو جایگاه ویژه ای در اسطوره‌های ایران باستان داشته و در نزد زرتشتیان جهان به عنوان یکی از مکان‌های مقدس به‌شمار می‌رود. هر ساله تعداد زیادی از علاقمندان بویژه زرتشتیان ساکن ایران و همچنین کشور هندوستان جهت زیارت وادی نذر به این مکان می‌آیند.

بر روی دیواره‌های غار اسامی پهلوانان ایرانی از جمله پولاد تیرانداز و سیاوش شهریار حک شده است. ایرانیان باستان و پیروان آیین زرتشت معتقدند رابطه‌ای معنوی بین چشمه بلاغ حک و غار کیخسرو در استان مرکزی وجود دارد و حتی عده‌ای از آنان اعتقاد دارند که آتشکده آذرگشسب (بزرگترین آتشکده زرتشتیان جهان) در این استان بوده است.

بر اساس کتاب شاهنامه فردوسی،کیخسرو که پادشاهی او در ایران زمین به عدل و داد مشهور بوده است قبل از مرگ و پنهان شدن، بدن خود را در چشمه بلاغ شستشو داده و سپس به درون غار رفته و هرگز برنگشته است.
 
هم اکنون درنزدیکی غارو روستای الرج و گورزار در دامنه کوه،تعدادی سنگ قبر به ابعاد 25/2متر در 40 تا50 سانتیمتر وجود دارد که به علل فرسایش نبشته‌های روی سنگ‌ها قابل تشخیص نیست‌.
 
این قبرها مورد توجه و احترام زرتشتیان بوده و آنان معتقدند که این قبرها متعلق به پهلوانان نامی ایران که همراه کیخسرو شاه بوده‌اند، می‌باشد./ز
برچسب ها: غار ، کیخسرو ، شازند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.