پايگاه اينترنتي آنتي وار در گزارشي با عنوان " تحرکات نظامي آمريکا در مرزهاي روسيه" نوشت: به نظر مي رسد فعاليت هاي نظامي آمريکا در برخي از کشورهاي عضو ناتو همچون لهستان و ليتواني نمي تواند واکنشي قاطع به اشغال نظامي شبه جزيره کريمه اوکراين از سوي روسيه باشد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ کارشناسان معتقدند اساسا هدف از نمايش قدرت آمريکا در ارسال  چند فروند هواپيماي جت جنگنده در حريم هوايي کشورهاي اروپاي شرقي و همچنين  اعزام کشتي جنگي به درياي سياه ، صرفا تلاشي براي آرام کردن نگراني هاي جمهورهاي سابق شوروي است. 

پال سندرس ، مدير اجرايي مرکز نشنال اينترست، پژوهشکده  بررسي مناسبات آمريکا- روسيه گفت:« بديهي است هدف از اقدامات نظامي آمريکا اين است که به متحدان خود اطمينان دهد  ویادآوري کند که کاخ سفيد  به حمايت از اعضاي ناتو پايبند است. 

هيتر کونلي، از پژوهشگران مرکز مطالعات بين المللي و راهبردي واشنگتن بر اين باور است که رهبران واشنگتن براي عمل به وظايف و تعهدات خود در قبال اعضاي ناتو از اصطلاح " اطمينان مجدد راهبردي" استفاده مي کنند.

 وي با بيان اينکه هيچ کس خواستار دامن زدن به بحران در شرايط کنوني نيست افزود بعيد است که در بحران اوکراين اينگونه تصور شود که بهترين راه حل برون رفت از اين بحران اقدام نظامي باشد. اما آمريکا تلاش مي کند که به متحدان خود در کشورهاي اروپاي شرقي اطمينان دهد  و تاکيد کند که هميشه در کنار آنان خواهد بود.

مقامات پنتاگون در هفته اخير به منظور تقويت عمليات گشت هوايي  در کشورهاي حوزه بالتيک و همچنين گسترش و تقويت عمليات مشترک هوايي با لهستان از اعزام شش فروند جنگنده اف - 15 به اروپاي شرقي خبر دادند.  مقامات نيروي دريايي آمريکا در راستاي تلاش براي حمايت از اعضاي ناتو، جمعه گذشته از اعزامیک فروند ناوشکن موشک انداز "یو.اس.اس تراکستون "به درياي سياه که کريمه در آن واقع شده است خبر دادند.

مقامات پنتاگون همچنين افزودند برنامه ريزي  مقامات نظامي آمريکا براي اعزام ناوشکن تراکستون به درياي سياه در حقيقت پيش از بروز بحران اوکراين تصميم گيري شده بود.در پي درخواست اخير رهبران لهستان جهت برگزاري نشست فوري با مقامات ناتو نگراني بيشتري در بين  " اعضاي جديد ناتو"یعني کشورهايي که پس از فروپاشي شوروي سابق به اين  سازمان پيوستند،  به وجود آمد.

مقامات لهستان تاکيد کردند براساس منشور ناتو، شرايط کنوني دفاع و حمايت آمريکا از اعضاي ناتو همچون شرايط حمايت اعضاي ناتو از آمريکا پس از حملات تروريستي 11 سپتامبر است.
ترکيه نيز براساس  شرايط و مقررات دفاع متقابل منشور ناتو توانست سال گذشته موشک هاي پاتريوت را در مرزهاي مشترک با سوريه مستقر کند.

ديپلمات هاي لهستاني در نشست مشترک با رهبران ناتو با ابراز نگراني از تجاوز روسيه به اوکراين گفتند:" دخالت روسيه در اوکراين در حقيقت لهستان را مورد تهديد قرار داده است به همين علت ورشو خواستار اقدام عملي و قاطعانه از سوي ناتو جهت حمايت از اين کشور شد."

رهبران ورشو اظهار داشتند اقدام نظامي روسيه تنها به تحريکات آشکار و مداخله غيرقانوني مسکو در کريمهیا تهديد به حملات گسترده عليه  حاکميت ارضي اوکراين محدود نمي شود.  رهبران لهستان افزودند مسکو تاکنون تمرينات نظامي زيادي در نزديکي مرزهاي  لهستان انجام داده است.

جان کري، وزير امور خارجه آمريکا در کنفرانس اخير پاريس،  اقدامات واشنگتن در درياي سياه و کشورهاي عضو ناتو را اقداماتي قاطعانه در حمايت از اعضاي ناتو توصيف کرد.به نظر مي رسد رهبران آمريکا تلاش مي کنند با جلب نظر افکار عمومي مداخله اين کشور در اوکراين را توجيه کنند.

ساندرس ، پژوهشگر مرکز نشنال اينترست گفت:« آمريکا در تمام دوران جنگ سرد از رويارويي نظامي مستقيم با اتحاد جماهير شوروي خودداري کرد و اکنون نيز بروز هرگونه اقدام نظامي بين آمريکا و روسيه بر سر بحران اوکراين بعيد به نظر مي رسد.

وي افزود از آنجا که روسيهیک قدرت نظامي هسته اي است ، چنين امري مانع از برخورد نظامي آمريکا با اين کشور خواهد شد. رهبران مسکو به خوبي مي دانند مقامات کاخ سفيد تصميم ندارند در اوکراين خود را درگير فاجعه هسته اي کنند.

به گفته ساندروس،یکي ديگر از پيام هاي مهم آمريکا در اقدامات نظامي اين کشور در حوزه درياي سياه و اروپاي شرقي، حمايت کاخ سفيد از اعضاي ناتو و همپيمانان آمريکا در اروپاي شرقي است.

از اين رو تقويت فعاليت هاي ناتو واکنشي صريح به اقدامات روسيه در اوکراين تعبير مي شود. اما به گفته تحليلگران آن چيزي که مردم و افکار عمومي جهان اين روزها بيشتر انتظار شنيدن آن را از دولت اوباما دارند واکنش عليه مسکو نيست بلکه توضيح سياست هاي امنيتي و خارجي دولت آمريکا خواهد بود.


انتهاي پيام / 
برچسب ها: آمریکا ، حمله ، اقدام ، مرز ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار