مطالعات نشان می‌دهند که علاوه بر چاقی واضافه وزن که موجب افزایش خطرتشکیل سنگ‌های صفراوی می‌شود، کاهش سریع و بدون برنامه وزن نیز می‌تواند خطر این بیماری را تا حد بسیار زیادی افزایش دهد.

ابوالفضل وفایی‌نژاد متخصص غدد ومتابولیسم در گفتگو با خبرنگاربهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: چاقی و اضافه وزن، یکی ازمهم‌ترین مشکلات جوامع امروزی است و درصد بالایی از افراد جامعه گرفتارآن هستند.

وی با بیان اینکه بیماری‌های زیادی با چاقی درارتباط هستند، تصریح کرد: "بیماری‌های کبدی" و صفراوی ازجمله بیماری‌هایی هستند که ابتلا به آنها با چاقی و اضافه وزن درارتباط است.

وفایی‌نژاد افزود: چاقی خطر تشکیل سنگ‌های صفراوی را احتمالا از طریق افزایش حجم کیسه صفرا در حالت ناشتا و غیرناشتا افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه کاهش تدریجی وزن در جهت وزن طبیعی بدن، خطر تشکیل سنگ‌ صفرا را کاهش می‌دهد، تأکید کرد: در مقابل کاهش سریع وزن می‌تواند اثرات کاملا متفاوتی به همراه داشته باشد.

وفایی‌نژاد تصریح کرد:‌ مطالعات نشان می‌دهند که علاوه بر چاقی و اضافه وزن که موجب افزایش خطر تشکیل سنگ‌های صفراوی می شود، کاهش سریع و بدون برنامه وزن نیزمی‌تواند خطراین بیماری را تا حد بسیارزیادی افزایش دهد.

وی یادآورشد: هر گونه کاهش وزن باید به صورت تدریجی و برنامه‌ریزی شده باشد و در این مورد باید از عجله و شتاب‌زدگی پرهیزکرد.

وفایی‌نژاد با بیان اینکه با چاقی باید مانند سایر بیماری‌های مزمن مانند فشارخون بالا و دیابت برخورد کرد، خاطرنشان کرد: برای درمان چاقی و اضافه وزن نباید مداخلات کوتاه‌مدت انجام گیرد، بلکه تلاش مداوم و درازمدت لازم است تا اینکه فرد بتواند این اختلال را کنترل کند.

انتهای پیام/
برچسب ها: وزن ، سنگ ، صفراوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار