رئيس قوه قضاييه با صدور بخشنامه‌ای شرايط بهره‌مندی محكومان از تسهيلات مرخصی را در ايام نوروز اعلام كرد.

به گزارش حوزه حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، "آیت‌الله آملی لاریجانی" رئيس قوه قضاييه با صدور بخشنامه‌ای شرايط بهره‌مندی محكومان از تسهيلات مرخصی را در ايام نوروز اعلام كرد.

 متن كامل اين بخشنامه به شرح زير است:

بخشنامه

به واحدهای قضايی و دادسراهای سراسر كشور

به مناسبت فرا رسيدن سال نو هجری شمسي و با توجه به آثار مثبت و سازنده حضور زندانيان در كنار خانواده و به منظور نيل به اهداف عالی در بازسازی اجتماعی و اخلاقی زندانيان و نيز برقراری روابط عاطفی بين زندانيان و اعضای خانواده آنها به ويژه در ايام نوروز مقتضی است به زندانيان محكوم با رعايت شرايط ذيل و اخذ تأمين مناسب 15 روز مرخصی داده شود:

الف) زندانيان محكوم به حبس:

1-   محكومين به حبس ابد به شرط تحمل حداقل 5 سال حبس.

2-   محكومين به حبس بيش از 10 سال به شرط تحمل حداقل 1 سال حبس.

3-   محكومين به حبس بيش از 5 سال تا 10 سال به شرط تحمل حداقل شش ماه حبس.

4-   محكومين به حبس بيش از يك سال تا 5 سال به شرط تحمل حداقل دو ماه حبس.

5-   محكومين به يكسال حبس و كمتر از آن به شرط تحمل حدقل يك ماه حبس.

تبصره: محكومين به حبس كه باقيمانده حبس آنها كمتر از دو ماه باشد، مرخصی منتهی به آزادی اعطاء می‌شود.

ب) زندانيانی كه صرفاً به دليل عجز از پرداخت جزای نقدی در حبس به سر می‌برند:

1- محكومين به جزای نقدی كه مقدار باقيمانده آن بيش از سی ميليون ريال باشد به شرط تحمل حداقل دو ماه حبس.

2- محكومين به جزای نقدی كه مقدار باقيمانده آن بيش از ده ميليون و حداكثر سی ميليون ريال باشد، به شرط تحمل حداقل يك ماه حبس.

تبصره: محكومين به جزای نقدی كه مقدار باقيمانده آن تا ده ميليون ريال باشد به شرط تحمل حداقل يك ماه حبس، مرخصی منتهی به آزادی اعطاء می‌شود.

 ج) محكومين جرايم غير عمدی و محكومين مالی:

زندانيانی كه به لحاظ عجز از پرداخت ديه در جرايم غيرعمد بازداشت هستند و همچنين دارندگان محكوميت‌های مالی، صرفنظر از مدت اقامت در زندان از مرخصی موضوع اين بخشنامه برخوردار خواهند بود، مرخصي اين افراد برای 15 روز ديگر قابل تمديد می‌باشد.

د) مرتكبين جرايم ذيل از شمول اين بخشنامه مستثنی خواهند بود:

محكومين جرايم سرقت( اعم از مسلحانه، عادی و يا كيف قاپی)، جاسوسی، اقدام عليه امنيت كشور، آدم ربايی، جرايم باندی و سازمان يافته، تجاوز به عنف، داير كردن مراكز فساد و فحشاء، اسيدپاشي، اخلال در نظام اقتصادی، ورود، توليد، توزيع و فروش مشروبات الكلی، محكومين به قصاص و اعدام و حدود شرعی، محكومين داراي سه سابقه محكوميت به ارتكاب همان جرم، محكومينی كه به شرارت مشهورند، قاچاق مسلحانه و يا عمده مواد مخدر و روانگردان‌ها و قاچاق اسلحه و انسان و ساير محكومينی كه اخلاق و رفتار آنها در زندان به گونه‌ای بوده كه بنا به نظر دادستان يا قاضی ناظر زندان يا رئيس زندان يا شورای طبقه بندی، شايستگی برخورداری از مرخصی‌ها را ندارند.

تبصره يك: سارقين عادی فاقد سابقه سرقت كه حداكثر محكوميت آنها دو سال حبس باشد، پس از تعطيلات نوروزی از اين مرخصی بهره‌مند می‌گردند.

تبصره دو: منظور از قاچاق عمده مواد مخدر و روانگردان‌ها عبارت است از:

1-  خريد، فروش و توزيع بيش از 20 كيلوگرم ترياك و ملحقات آن.(موضوع بند 4 ماده 4 قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر).

2-   حمل و نگهداری بيش از 100 كيلوگرم ترياك و ملحقات آن. (موضوع بند 6 ماده 5 قانون مذكور).

3-  خريد و فروش، توزيع، حمل و نگهداري بيش از 200 گرم هروئين و روانگردانها و ملحقات آنها. (موضوع بند 6 ماده 8 قانون مذكور).

تبصره سه: محكومان مشمول بند «د» در محكوميت‌های حبس ابد در صورت تحمل 10 سال حبس و در ساير محكوميت‌ها بجر محكومين به اعدام و قصاص در صورت تحمل يك دوم محكوميت برابر ماده 222 آيين‌نامه اجرايی سازمان زندان‌ها صرفاً با تأييد دادستان می‌توانند از اين مرخصی بهره‌مند شوند.

تبصره چهار: در مورد سارقين سابقه‌دار و محكومان مواد مخدری كه ميزان محكوميت آنها بيش از 5 سال مي‌باشد ترتيبی اتخاذ گردد تا هر چهل و هشت ساعت يكبار خود را به مراجع انتظامی محل سكونت خويش معرفی نمايند.

دادستان‌های سراسر كشور ملزم به اجرای اين بخشنامه بوده و بر حسن اجراي آن نظارت خواهند نمود.
 
صادق آملي لاريجانی

رئيس قوه قضاييه

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار