استاندار قزوين گفت:با پرهيز از سياست هاي ضد و نقيض و اتخاذ راهکارهاي مناسب، بايد مشکل کمبود آب در استان را به شکل مناسب مديريت کنيم.

 




به گزارش خبرنگار باشگاه خبرگاران قزوین؛

ˈمرتضي روزبهˈ عصر شنبه در جلسه شوراي برنامه ريزي و توسعه استان افزود: اگر در مسئله بحران آب دچار مشکل هستيم، نبايد دنبال اعمال سياست هاي ضد و نقيض باشيم و آب را به جايي که اولويت ندارد، تخصيص بدهيم.


وي با بيان اينکه مطالعات نشان مي دهد قزوين در گذشته نيز با مشکل کمبود آب روبرو بوده است، اظهار داشت: بايد در کنار توجه به کشاورزي، به دنبال استفاده بهينه از آب و پساب بوده و اين مهم را در دستور کار خود قرار دهيم.

مقام عالي اجرايي استان قزوين به اختصاص پساب فاضلاب به واحدهاي توليدي نيز انتقاد کرد و اظهار داشت: در حالي که بحث کمبود آب را مطرح مي کنيم ولي بخش زيادي از پساب تصفيه شده فاضلاب که بر اساس نظر کارشناسان مي تواند براي کشاورزي مورد استفاده قرار بگيرد به واحد صنعتي داده مي شود که اين نشان مي دهد استراتژي مناسبي براي مديريت منابع خود نداريم.


استاندار قزوين بر مديريت صحيح منابع آب و خاک تاکيد کرد و اظهار داشت: اين موضوع حول محور اقتصاد مقاومتي نيز قرار دارد چرا که يکي از محوري ترين موضوعات مربوط به اين نوع اقتصاد مساله کشاورزي و آب است.

وي با اشاره به مشکلات بوجود آمده در دشت قزوين از جمله کاهش سطح سفره هاي آب زيرزميني و آلودگي اين دشت، گفت: وضعيت بوجود آمده را نبايد تقصير ديگران دانست و حل مشکلات را پاس کاري کرد بلکه بايد براي حل اين معضل تدبير و راهکاري مناسب انديشيد.

روزبه با بيان اينکه يک جامعه پرمصرف هستيم، گفت: شايد مشکل کم آبي هشدار و نهيبي براي اصلاح الگوي مصرف و درست استفاده کردن از اين نعمت ارزشمند الهي باشد.

اين مسوول پيشنهاد داد براي مديريت صحيح منابع آب استان، اتاق فکري با حضور متخصصين اين حوزه تشکيل شود و با انجام مطالعات دقيق و جامع در اين حوزه مشکلات مربوط به آب استان بررسي و براي حل آنها راهکار ارايه گردد.

استاندار در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينکه دشت قزوين روبه نابودي است، بر برنامه ريزي مناسب به منظور احيا و نجات اين دشت تاکيد کرد و گفت: از کنار کشاورزي نمي توانيم به سادگي عبور کنيم چرا که اين بخش امنيت غذايي ما را تامين مي کند و يک اولويت به شمار مي رود.

وي با اشاره به پيشنهاد برگزاري همايش ملي-منطقه اي دشت قزوين با هدف معرفي توانمندي ها و راهکارهاي استفاده از ظرفيت هاي اين بخش در شوراي گفت وگوي دولت و بخش خصوصي استان، افزود: برگزاري اين همايش يک اقدام خوب و لازم به شمار مي رود./س
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.