نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از اختصاص 10میلیارد تومان به بخش تولید طی سال آینده توسط دولت خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان، دکتر محمدرضا پورابراهیمی در جمع خبرنگاران افزود: با این تدابیر چشم انداز آینده اقتصادی کشور بسیار مثبت است و سرافرازی نظام جمهوری اسلامی را در جنگ اقتصادی به دنبال دارد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شو رای اسلامی با اشاره به اینکه امروز کشور در شرایط خاص و ویژه ای قرار دارد ، خاطرنشان کرد: در مبحث مسائل اقتصادی نیازمند بازنگری جدی هستیم.

باید 80 درصد درآمدهای کشور مستمر و پایدار باشد.

پورابراهیمی با اعلام اینکه 20 درصد بودجه از فروش دارایی های مشمول اصل 44است ، گفت: تنها20 درصد درآمدهای کشور از محل درآمدهای مستمر و پایدار است در حالیکه این باید برعکس باشد.

وی افزود: درصورتیکه 80 درصد درآمدهای کشور مستمر شود ، آن وقت است که می توان در برابر تحریم ها ایستاد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: متأسفانه سال گذشته وابستگی شدید به درآمدهای نفتی سبب فشار به کشور شد که این امر باید اصلاح شود.

باید 80 درصد هزینه ها درکشور، هزینه های عمرانی باشد.

پورابراهیمی با بیان اینکه در بخش مصرف بودجه هم مشکل داریم ، تصریح کرد: حدود 80 درصد بودجه کشور هزینه های جاری و 20 درصد هزینه های عمرانی است ، در حالیکه در کشورهای توسعه یافته این رقم برعکس است.

وی با تأکید بر اینکه باید نگاه جدیدی به اقتصاد کشور داشت ، یادآور شد: دشمن همه تمرکز خود را روی فروپاشی اقتصاد کشور بکار برده است که باید با جهاد اقتصادی در برابر آن ایستاد.

با چه فاکتورهایی می توان در عرصه جهاد اقتصادی بر دشمن غلبه کرد؟

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز مقام معظم رهبری ، کلید واژه ای با عنوان " اقتصاد مقاومتی " مطرح کرده اند ، گفت: هم اکنون با وفاقی که همه قوا در این زمینه دارند، فضای جدیدی شکل گرفته است.

پورابراهیمی به تبیین پایه های اقتدار در عرصه جهاد اقتصادی پرداخت و افزود: نیروی انسانی بزرگترین ظرفیت کشور در عرصه ی جهاد اقتصادیست.

وی خاطرنشان کرد: مواهب طبیعی خدادادی از جمله: سنگ آهن ، نفت ، جنگل ، دریا ، کویر و... ، در کنار فضایی آرام همراه با همدلی که بتوان در یک آرامش و امنیت پایدار کار کرد ، از دیگر پایه های اقتدار به شمار می رود.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ، رکن اول اقتصاد مقاومتی را وجود نیروی انسانی شایسته و توانمند عنوان و تصریح کرد: رکن دوم منابع طبیعی و موهبت الهی و رکن سوم وجود امنیت است.

پورابراهیمی یادآور شد: نخستین موضوعی که مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی بیان فرمودند ، اقتصاد دانش بنیان بود.

وی گفت: اقتصاد دانش بنیان محور اساسی فعالیت های اساسی مبتنی بر اقتصاد مقاومتیست که در این راستا باید از علم برای ایجاد ثروت کمک گرفت.

پورابراهیمی دومین گام در بحث اقتصاد مقاومتی را کاهش تصدی گری دولت در اقتصاد دانست و افزود: دولت باید دخالت های خود را در بنگاههای اقتصادی کم و امور را به بخش خصوصی واگذار کند.

واگذاری به بخش خصوصی باید محتوایی باشد.

وی خاطرنشان کرد: واگذاری های کنونی به بخش خصوصی، واگذاری شکلی است در حالیکه باید محتوایی باشد و بر اساس آن دولت به مفهوم واقعی دخالت خود را در بنگاه های اقتصادی به حداقل برساند.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: 2هزار و 900 طرح در کشور وجود دارد که برای اتمام آنها به 400 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که تنها راه ممکن ، خصوصی سازیست.

از سیاست دولت فعلی در مورد خصوصی سازی انتقاد داریم.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه دولت فعلی در ابتدای روی کارآمدن ، یکی از شعارهایش خصوصی سازی بود ، یادآور شد: متأسفانه هم اکنون واگذاریهای این دولت به صفر رسیده است که نسبت به این سیاست انتقاد داریم.

سالهای آینده ، سالهای رونق اقتصادی کشورمان خواهد بود.

وی تولید ملی را از دیگر کلید واژه های اصلی اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و به مردم اطمینان داد: شیطنت های دشمن در بحث جهاد اقتصادی (همانند نتیجه ی جهاد نظامی) تبدیل به فرصت های بزرگ اقتصادی می شود.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: با این همدلی که در کشور وجود دارد ، به فضل الهی ، سالهای آینده ، سالهای رونق اقتصادی کشورمان خواهد بود.

سرانه مصرف انرژی در ایران در مقایسه با کشورهای توسعه یافته دو و نیم برابر است.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: سرانه مصرف انرژی در کشور در مقایسه با کشورهای توسعه یافته ی اروپایی دو و نیم برابر است که این باید با اطلاع رسانی رسانه ها ، توسط مردم اصلاح شود.

پورابراهیمی به اجرای فاز دوم طرح هدفمندی یارانه ها از سال آینده اشاره کرد و افزود: همه باید با ایجاد فضایی مثبت در کشور ، محیط را برای اجرای این طرح توسط دولت آماده کنیم ، چرا که دولت همه موارد قانونی طرح را در دستور کار قرار داده است.

در هدفمندی یارانه ها باید پرداخت بر اساس میزان درآمد افراد باشد.

وی با تأکید بر اینکه در هدفمندی یارانه ها باید پرداخت بر اساس میزان درآمد افراد باشد ، خاطرنشان کرد: این در حالیست که پیش از این بر اساس سرانه مساوی صورت می گرفت.

پورابراهیمی تصریح کرد: در 25 کشور جهان هدفمندی یارانه ها صورت گرفته است که در 18 کشور ، پرداخت آن بر اساس میزان درآمد افراد می باشد.

وی یادآور شد: با توجه به همکاری مجلس و دولت ، حاکم بودن فضایی مثبت بر کشور و حمایت های مقام معظم رهبری ، چشم انداز آینده اقتصاد را خیلی مثبت می بینیم که نتیجه ی آن پیروزی ایران در جهاد اقتصادیست.

پورابراهیمی یکی از مشکلات اقتصادی کشور را شفاف نبودن اطلاعات اقتصادی دانست و گفت: در کشورهای توسعه یافته، نظام جامع اطلاعاتی از خانوارها و بنگاه ها موجود است که یکی از دلایل رشد اقتصادی کشورها ، همین امر است .

اطلاعات اقتصادی خیریه های کشور مشخص نیست.

پورابراهیمی با بیان اینکه اطلاعات اقتصادی خیریه های کشور مشخص نیست ، افزود: این درحالیست که آنها میلیاردها تومان درآمد دارند اما یک بار هم صورت های مالیشان را منتشر نکرده اند.
چرا خیریه ها در کشور صورت های مالی خود را منتشر نمی کنند؟

وی با اعلام اینکه در دنیا هیچ نهاد خیریه ای نیست که صورت های مالی خود را منتشر نکند ، خاطرنشان کرد: جهاد اقتصادی یعنی تحول در حوزه هایی که در آن شفاف عمل نکرده ایم.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: خیریه ها در دنیا مانند بنگاههای اقتصادی سودآور هستند و اقداماتشان را اطلاع رسانی می کنند.

خیریه ها باید لیستی از اقداماتشان ارائه دهند.

وی افزود: نهاد های وقفی و بنگاههای وقفی نیز باید اطلاعات اقتصادیشان را شفاف کنند.

روش اظهار نامه بهترین روش برای کسب اطلاعات مالیست.

پورابراهیمی روش اظهار نامه را بهترین روش برای کسب اطلاعات مالی عنوان کرد.

سوء استفاده از قانون / افزایش طلاق های صوری

وی با اعلام اینکه اخیراً از قانون سوء استفاده هایی می شود ، افزود: به عنوان مثال: در قانون آمده است که کسی که طلاق گرفته باشد ، فرزند پسر وی می تواند از سربازی معاف شود که این باعث افزایش طلاق صوری در جامعه شده است.

پیش نویس اصلاح این قانون در حال انجام است.

پور ابراهیمی افزود: برای جلوگیری از این سوء استفاده ، هم اکنون پیش نویس اصلاح این قانون در حال انجام است.

شرکت مس باید برنامه جامعش را برای 10 سال آینده بیان کند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شوراي اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در شرکت مس نیازمند یک بازنگری هستیم ، خاطرنشان کرد: ظرفیت سرمایه گذاری در این شرکت بسیار بالاست که باید در این راستا تصمیم اساسی گرفته شود.

پورابراهیمی تصریح کرد: شرکت مس باید برنامه جامعش را برای 10 سال آینده بیان کند.

مدیریت مناسب و صرفه جویی در مصرف آب

وی با اشاره به اینکه استان کرمان ، یکی از استانهای کویری و خشک کشور محسوب می شود ، افزود: برای طرح انتقال آب در این استان نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی هستیم.

وی با اعلام اینکه متأسفانه 95 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می شود ، خاطرنشان کرد: قیمت آب سبب شده در مصرف آب بی توجهی شود که این نیازمند مدیریت و صرفه جویی بیشتر در مصرف آب است./س

مریم بهادری

برچسب ها: تولید ، اقتصادی ، بودجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.