عضو هیئت علمی گروه علوم و فنون دانشگاه علوم پزشکی مشهد از تولید نانو ذرات یکنواخت اکسید روی در این دانشگاه خبر داد .

دکتر درودی در گفتگو با خبرنگار خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد گفت : در این تحقیق با استفاده از تکنیک سل- ژل و مواد طبیعی مخصوص اقلیم و جغرافیای ایران نانو ذرات اکسید روی در اندازه های مختلف سنتز شده اند که برای دستیابی به این هدف از نیترات روی شش آبه و کتیرای بومی مناطق شمال خراسان رضوی به ترتیب به عنوان منبع تأمین کننده عنصر روی و عامل کنترل کننده اندازه ذرات در محیط آبی استفاده شده است .

وی افزود : پس از تهیه ژل اولیه ، فرآیند خشک شدن و سپس کلسیناسیون در دماهای 400 تا 700 درجه سانتی گراد بر روی نمونه انجام شد.

درودی در ادامه تشریح کرد : نمونه های سنتزی با دستگاه های مختلف شناسایی و مورد مشخصه یابی قرار گرفت که در نهایت شرایط بهینه دمایی که برابر است با 600 درجه سانتی گراد ، نانو ذرات اکسید روی با شکل یکنواخت با میانگین اندازه ذرات حدود 33 نانومتر به دست آمد .

عضو هیئت علمی گروه علوم و فنون دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود : در ادامه این پروژه تحقیقاتی ، میزان سمیت سلولی نانو ذرات سنتزی بر روی رده سلولی عصبی Neuro2A بررسی و در این روش نانو ذرات اکسید روی با استفاده از کتیرا تولید شد.

دکتر درودی به موارد استفاده این نانو ذرات ها اشاره کرد و گفت : از این نانو ذرات می توان در محل های زخم با توجه به خاصیت آنتی باکتریال و ضد میکروبی آن ، همچنین در زمینه حامل های دارو در بحث دارو رسانی هدفمند و به ویژه مواد آرایشی و بهداشتی از جمله کرم های ضد آفتاب استفاده کرد .

عضو هیئت علمی گروه و علوم و فنون دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، سادگی ، استفاده از موارد ارزان قیمت ، رعایت اصول شیمی سبز که منجر به استفاده نکردن از موارد و معرفات خطرناک برای سلامتی انسان و محیط زیست است ، تهیه نانو ذرات با اندازه یک نواخت و راندمان بالا و از همه مهم تر استفاده از مواد بومی مخصوص قلیم ایران اقلیم ایران را از بارزترین ویژگی های این روش سنتز ارزیابی کرد .


گفتنی است این کار تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از پژوهش‌های برتر شناخته شده و در مجله
Ceramics International منتشر شده است ./س

برچسب ها: نانو ، ذرات ، اکسید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.