بنا بر ارزیابی رسمی "صندوق جمعیت سازمان ملل متحد"، تا سال ۲۰۲۰، بیش از ۱۴۲ میلیون دختر نوجوان که هنوزبه سن قانونی نرسیده‌اند، به اجبار از سوی خانواده‌های خود به عقد و ازدواج مردان میان‌سال در می‌آیند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از دویچه وله؛ "صندوق جمعیت سازمان ملل متحد"، تازه‌ترین گزارش خود را به مناسبت ۸ مارس، در زمینه‌ی افزایش فشار بر دختران نوجوان زیر ۱۸ سال، برای ازدواج با مردان سالمند منتشر کرد. بر پایه‌این گزارش، پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۰، هر سال ۱۴ میلیون دختر نوجوان ناگزیر به ازدواج با مردان میان‌سال می‌شوند. به نظر کارشناسان امور خانواده، فقر و ناآگاهی از عوامل اصلی گسترش این ازدواج‌هاست.

پیامدهای ویرانگر

سازمان‌های حقوق‌بشری جهانی، هم‌چنین نسبت به پیامدهای اسف‌بار این ازدواج‌ها هشدار دادند و اعلام کردند که دختران نوجوان، پس از ازدواج‌اجباری، "تمامی اختیاراتی که می‌توانند بر زندگی و سرنوشت خود داشته باشند، از دست می‌دهند و اغلب از سوی همسران خود مورد آزار و اذیت و بدرفتاری قرار می‌گیرند". یکی از پیامدهای منفی ازدواج‌های زودهنگام، محرومیت از ادامه‌ تحصیل برای دختران است.

ازدواج زودهنگام علی‌رغم ممنوعیت

بنا بر گزارش سازمان "تر دز ام"، اغلب ازدواج‌های زودهنگام در کشورهای هند، پاکستان، افغانستان، نپال و برخی از کشورهای آفریقایی صورت می‌گیرد.

به گفتۀ کارشناس حقوقی سازمان نامبرده، ازدواج دختران زیر ۱۸ سال، در اغلب کشورهای جهان ممنوع اعلام شده است. با این‌حال، خانواده‌های کم‌بضاعت در روستاها، دختران نوجوان خود را به دلیل نفع مادی و دریافت کمک‌های مالی به عقد و ازدواج مردان مسن در می‌آورند. به این ترتیب کودکان و نوجوانان، از رفتن به مدرسه و فراگیری فن‌آوری‌های دیگر که برای ساختن زندگی آینده‌ی آنان ضروری است، محروم می‌مانند.

چارۀ کار

بر اساس تجربیات کارشناسان امور خانوادۀ  قانون اجبار به تحصیل در دوره‌‌های ابتدایی و متوسطه، دختران نوجوان را از خطر ازدواج زودهنگام در امان نگاه می‌دارد. آگاه ساختن این دختران و هم‌چنین خانواده‌های آنان در باره‌ی پیآمدهای ناگوار این گونه ازدواج‌ها، از جمله‌برنامه‌‌هایی است که سبب شده درصد این ازدواج‌ها کاهش یابد. سال گذشته با پیاده کردن این برنامه در هندوستان توانست به بیش از ۱۰ هزار دختر نوجوان یاری رساند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار