وسواس، فکر، احساس و اندیشه ای مزاحم است که پیله می کند به زندگی روزمره و تا اینکه هم خود فرد و هم اطرافیانش را کلافه می کند.

مهرنوش اشکانی زاده در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: وسواس نوعی بیماری اضطرابی است که از هر 100 بیمار مراجعه کننده به متخصصین بهداشت روان حدود 10 نفر به آن مبتلا هستند. این تعداد تقریبا در همه جوامع و فرهنگ ها یکسان است. وسواس چهارمین بیماری شایع در روانپزشکی است.
 
علت پزشکی وسواس را می توان در اختلال احتمالی دستگاه عصبی و به هم خوردن تنظیم ماده ای به نام سروتونین در مغز جستجو کرد. هرچند مطالعات جدید درصدد یافتن سایر موارد دخیل در این بیماری هستند.
 
وی در ادامه افزود: وسواس یک پدیده اجتماعی است که می تواند تحت تاثیر عوامل ژنتیکی، فرهنگی و تربیتی ایجاد شود و در تمام روابط اجتماعی، اقتصادی، تحصیلی و حتی همسرداری فرد تاثیر مستقیم بگذارد. البته این تاثیر در حد افراطی وسواس شدت می گیرد.
 
این روانشناس معتقد است، وسواس یک مکانیسم دفاعی است، همان طور که انسان ها مکانیسم های دفاعی مختلف مانند فرافکنی، دلیل تراشی و ... دارند، می توانند با پناه بردن به افکار و اعمال تکراری به نوعی استرس و اضطراب خود را کنترل کنند.
 
این روانشناس در پایان خاطرنشان کرد: اعضای خانواده و دگران به مردم تمام جامعه می توانند در کاهش یا افزایش عملکرد وسواسی فرد موثر باشند، به گونه ای که نباید با دادن صفت های وسواسی و یا گوشه و کنایه پراندن، فرد وسواسی را تحریک کنند، بلکه باید تلقین پذیری فرد را در جهت بهبود تقویت کرد، بنابراین وقتی به آنها که گرفتار وسواس شده اند سرکوفت نزنیم، تمسخرشان نکنیم و به آنها و خودمان بفهمانیم که تنها راه قطعی درمان مراجعه به روانشناس و حتی دارو درمانی توسط روانپزشک است.

انتهای‌پیام/

برچسب ها: وسواس ، زندگی ، اندیشه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار