معاون محیط‌ طبیعی محیط زیست استان مرکزی با اشاره به اینکه سه گونه گیاهانی استان مرکزی در معرض انقراض است، تأکید کرد: باید حفاظت از گونه‌های گیاهی را به خود مردم بسپاریم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،مهرداد حاجی‌حسینی  اظهار کرد: استان مرکزی به جهت جغرافیای خاص خود طیف وسیعی از اکوسیستم و زیستگاه‌های متفاوت را در خود جای داده است.

وی با اشاره به آب و هوای متنوع موجود در استان گفت: این موقعیت و آب و هوای متنوع باعث رویش پوشش گیاهی متفاوتی در مناطق شده است.

حاجی‌حسینی تصریح کرد: 1336 گونه گیاهی در استان شناسایی شده است که شامل انواع گیاهان کوهستانی مانند لاله‌ واژگون، بادام‌کوهی، بلوط و گیاهان دشتی مثل بومادران و باریجه، گیاهان تالابی همچون نی‌نیز اویارسلام و گیاهان کویری چون قره‌داغ و آتریپلکس است.

وی در خصوص گونه‌های گیاهی در معرض خطر استان گفت:‌ در حال حاضر بر اساس مطالعات اتحادیه جهانی حفاظت IUCN ، سه گونه گیاهی در استان مرکزی در معرض انقراض قرار دارند که شامل موسیر، آنغوزه و بادرنجویه است.

معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست استان تدوین برنامه جامع مدیریتی برای حفاظت از گونه‌های گیاهی را از ضروریات حفظ گیاهان در معرض انقراض دانست و افزود: لازم است که در این حوزه از دخالت‌های انسانی در رویشگاه‌های این گیاهان جلوگیری شود. در برخی موارد افراد، گیاهان غیربومی مهاجم را وارد رویشگاه‌های گیاهان در معرض انقراض می‌کنند و این اقدام بسیار آسیب‌زننده است چراکه گیاه غیربومی به صورت گونه مهاجم عمل می‌کند و کاملاً گیاه بومی که ممکن است در معرض خطر نیز باشد را از بین می‌برد.

وی اضافه کرد: لاله ‌واژگون یکی از زیبایی‌هایی استان مرکزی است اما، در مواردی شاهد هستیم که افراد آنها را می‌چینند و این امر این نوع گل را برای سال‌های آینده در معرض آسیب و انقراض قرار داده است که باید در این مورد فرهنگ‌سازی شود تا مردم با دست خود عاملی برای از بین رفتن گیاهان نشوند.

حاجی‌حسینی با تأکید براینکه جلوگیری از چرای بی‌رویه در مناطقی که گیاهان در معرض انقراض وجود دارند بسیار مهم و لازم است که ممنوعیت چرا را لحاظ کنیم، اظهار کرد: رویکرد سازمان محیط زیست این است که حفاظت از گونه‌های گیاهی در معرض انقراض و حتی حفظ گونه‌های جانوری را به دست خود مردم بسپارد و مناطق را به واسطه خود مردم مدیریت کند. اقداماتی چون جلوگیری از چرای بی‌رویه و نچیدن گیاهان و گل‌های خاص را می‌توان با همکاری جوامع محلی و مردم به انجام رسانید که این امر نیاز به فرهنگ‌سازی در این عرصه دارد.

منبع: ایسنا
برچسب ها: دخالت ، انسانها ، تهدید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار