با اشاره به 70 آلبوم منتشرشده از خود؛

افتخاري: مي‌خواهم 100 آلبوم بخوانم

علیرضا افتخاری "حسین پیرنیا" و "صدرالدین حسین خانی" در نشست آلبوم "پادشاه فصل‌ها به حکم پاییز" درباره‌ی این اثر گفتند.


به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی باشگاه خبرنگاران صبح امروز نشست خبری کنسرت و آلبوم جدید "علیرضا افتخاری" با حضور وی، "حسین پرنیا" آهنگساز و "صدرالدین حسین خانی" برگزار شد.  

علیرضا افتخاری در ابتدا گفت: خیلی خوشحالم که در این روز بسیار خوب از ما دعوت به عمل آمد. هر روز، روز خدا است امروز هم به دعوت صدرالدین حسین خانی در خدمت شما هستم.  

وی ادامه داد: اشعار این آلبوم از شعر نو انتخاب شده و آوازها به صورت اجرایی نو پدید آمده که برای اولین بار این اسلوب ارائه می‌شود البته نه مانند بعضی از آثار مثل فیلم "قیصر" که بارها در نوع خود تکرار شده. کار هرچقدر نو باشد مردم بیشتر به آن توجه دارند. فضا و اشعار تازه است، اشعاری از نیما یوشیج، مهدی اخوان ثالث، احمد شاملو، حضرت حافظ، محمد سلمانی و علیرضا اخلاقی می‌باشد.  

افتخاری افزود: حسین پیرنیا بسیار زحمت کشیدند، جمله به جمله ادوات را به صورت نگین گونه روی انگشتری کار نشاندند. معتقدم آلبوم کاری است که مورد توجه مردم قرار می‌گیرد.  

وی اظهار کرد: بنده شاگردی بزرگانی چون "حسن کسایی" و"جلیل شهناز" را کرده‌ام.  

اسلوب‌هایی که از قدیم مانده مثل "سید حسین طاهرزاده" و"علی خوانساری" و سبک و اسلوب‌های قدیم به خصوص استاد بنا و موسیقی‌های آیین شهرستان‌ها که بنده سعی کردم به رسم امانت‌داری آنها در کار کنم.

این خواننده تصریح کرد: بنده هر هشت ترک آلبوم "یاد استاد" را در سه ساعت بدلیل پشتوانه‌ی خوبی که از لحاظ وقتی که برای تمرینات خود گذاشتم اجرا کردم و هر قطعه برای خود یک نگین است که در حال حاضر فکر نمی‌کنم "یاد استاد" را دوباره به آن حالت بتوانم بخوانم.  

وی افزود: سعی کردم حرف‌ها در این آلبوم بخصوص از لحاظ شعر و آهنگسازی تازه و نو باشد.
 
اجرا روی اشعار "مهدی اخوان ثالث" و "نیما یوشیج" بسیار کار مشکلی بود که به صورت تصنیف و آمار خوانده شد.  

افتخاری ادامه داد: در حال حاضر حدود 70 آلبوم ارائه کرده‌ام اما چون به آینده می‌پردازم به 100 آلبوم فکر می‌کنم.  

وی ضمن توضیح درباره‌ی قطعات اجرایی در آلبومش گفت: در کنسرت 20 اسفند قطعاتی از آلبوم "پادشاه فصل‌ها" و "یاد استاد" به جهت ارادت بنده به استاد تجویدی اجرا می‌شود.  

این خواننده در نقد به مدعیان موسیقی عنوان کرد: شخصی50 سال در کار خواندن است و ادعای حرفه‌ای می‌کند اما حرکت نویی در کارش انجام نمی‌دهد. شما که 50 سال را روی سن اپرای موسیقی کار خود را طبق نتی واحد انجام داده‌اید آیا یک قدم از سن پایین آمدی تا ببینید ضربان قلب مدعوین برای تو به چه صورت می‌زند؟ در اجراها همیشه سه‌گاه، همایون و شور را به یک فرم می‌خوانند، آیا بنده می‌توانم آواز شور را یک ساعت با این وضعیت گوش دهم.  

وی درباره‌ی وضعیت آلبوم‌های ارائه شده‌اش گفت: زمانی که یاد استاد بین مردم توزیع شد استقبال خارج از ذهن ما بود به همین خاطر "یاد استاد2" را با همان آهنگساز و شاعر ارائه کردیم که جواب نداد به همین خاطر مجبور به تغییر خود شدیم. باید با صبر و تحمل کاری را ارائه داد که به مراتب بهتر باشد. چیزی که عوام می‌پسندند خواص مجبورند قبول کنند اما چیزی که خواص دوست دارند عوام زیر بار آن نمی‌روند.  

وی ادامه داد: همیشه کاری که از خواندنش پیشمان شدم گل کرده، باید اشاره کنم افرادی چون "میکل آنژ" و "ونگوگ" و دیگر هنرمندان به نام هم هزاران نقاش بازاری دارند. در بازار موسیقی همه‌ی خوانندگان خوب‌اند چه ایرادی دارد که من هم در کنار آن‌ها بخوانم.  

وی درباره‌ی ماندگاری آثارش گفت: استاد تاج اصفهانی، هزاران آواز خوانده اما همایون وی ماندگار شد.   
وی افزود: برای هنرمند جامعه همه در یک ظرف است؛ برای بنده خواص و عوام هیچ فرقی نمی‌کند.  

وی درباره‌ی اینکه کنسرت 22 اسفند اولین اجرای رسمی وی است گفت: در دهه‌ی 70 بنده 26 کنسرت در 26 شهر ژاپن اجرا کردم. با پول آنها طبقه‌ی 7 ساختمان فرهنگ و ارشاد را ساختند. در آن اجرا پاواراتی 500 هزار دلار گرفت اما به من 50 هزار دلار دادند. بنده به تازگی تصمیم گرفته‌ام در این کنسرت اجرا کنم.  

افتخاری درباره‌ی "علی جنتی" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: "علی جنتی" در جوانی فردی مبارز بود و در حال حاضر حامی هنرمندان است.  خیلی خوشحالم که روز به روز پرتو این اتفاق روشن‌تر و نورانی می‌شود که دلیل آن حمایت "صدرالدین حسین خانی" از بنده است.  

در ادامه "حسین پیرنیا" آهنگساز آلبوم "پادشاه فصل‌ها به حکم پاییز" افزود: امیدوارم تمام جریان‌های فرهنگی و هنری‌ها که توسط خبرنگاران زبده که بهترین پل ارتباطی هنرمندان با مردم هستند اخبار سالم را که بازگو کننده جامعه‌ای سالم است عنوان کنند. این آلبوم با دقت و ظرافت برای ارائه به مردم تهیه شده و امیدوارم زحمت ما خاطره‌ای در دل مردم زنده بماند.  

پیرنیا افزود: بنده از سال 73 با تشکیل گروه موسیقی به ادبیات معاصر ایران گرایش پیدا کردم. من در دو نوع موسیقی با کلام که بر اساس کلام معاصر و موسیقی بی‌کلام که به پرداخت موسیقی توصیفی و تصویری در بعد تاریخ گذشته‌ی ایران تمرکز دارم که نگاهم به موسیقی با کلام از زمان همکاریم با "ایرج بسطامی" که موسیقی به نوعی در دایره تکرار و نوعی موسیقی عرفان بود که موسیقی معاصر توجه داشتیم. اهمیت داشت شاعرانی که در این اثر کار کرده‌اند درد و رنج و شادی و غم معاصر را احساس کنند. 

پیرنیا گفت: در همکاری‌ام با علیرضا افتخاری  هم‌نشینی چند شاعر در باب مسائل اجتماعی از نگاه فقر، گذشته و آینده در اشعار "نیما یوشیج" پدر تحول در ادبیات و "مهدی اخوان ثالث" که اشعاری احساسی و مخملی در کلام که گاهی به مضمون اجتماعی می‌پرداخت را دوست داشتم. 

این آهنگساز ادامه داد: حائز اهمیت بود که آوازها علاوه بر قلب فضای سنتی با تصویر اشعار خوانش شود که رخداد این اتفاق خیلی زمان برد. سازبندی این اثر تلفیق سازهای ایرانی و غربی در یک ارکستر است. ساز وسیله‌ای که دهکده‌ی جهانی برای بیان احساس محتاج آن است و گرایش بنده موسیقی‌ای است که به سمت فکر رود، یعنی مردم به موسیقی ساخته شده فکر کنند. چون موسیقی برای مردم حالت سرگرم کننده دارد که این بخش کوچکی از رسالت موسیقی است اما در جامعه در موسیقی باید به بعد، فلسفه و معماری کلام توجه شود. 

وی در ادامه عنوان کرد: هنرمند آینده‌ی خود جامعه است. زوال هنرمند زمانی است که آینده را کور ببیند یا خود آنرا کور کند و با این اتفاق شک نکنید آن هنرمند قبل از مرگ مرده است. باید اشاره شود که فرق هنر و کلیشه فقط در قیمت نیست بلکه اصالت یک اثر هم تأثیرگذار است. بنده روند آوازی در موسیقی ایران را در 20 سال گذشته مطالعه کرده‌ام در هنر ما دایره‌ی تکرار و ممیزی در آموزش موسیقی باعث خود سانسوری فکری بین هنرمندان شد. این خود سانسوری فکری باعث کلیشه‌سازی شده نه هنرنمایی.  ما در موسیقی نیاز به خلاقیت داریم. خلاقیت یعنی چیزی از نیست به هست شدن. 

وی عنوان کرد: خوانندگان چون "محمدرضا شجریان"، "ایرج بسطامی" و"علیرضا افتخاری" همیشه مورد توجه بوده‌اند. که در این فرم کس دیگری را نداریم و این بزرگان مانند خورشید می‌درخشند. 

پیرنیا تصریح کرد: ما در موسیقی با کلام دچار بی‌مفهمومی هستیم. آهنگسازان و خوانندگان به مفهوم کلام، موسیقی، بیان و پیام شاعر توجه ندارند. در حال حاضر براساس یک ریتم شعر نوشته می‌شود که در این صورت یا شعر فدای موسیقی یا موسیقی فدای شعر می‌شود. خواننده‌ها بیشتر از اینکه در خدمت مفهوم کلام باشند در خدمت آموزش آوازی هستند که آموخته‌اند. ما دچار یک نوع بهت فکری هستیم که آهنگسازان یا رشیدی کلام را نمی‌شناسند یا اصلا به خود زحمت نمی‌دهند رشیدی آنرا یاد بگیرند. 

پیرنیا ادامه داد: معتقدم خواننده در موسیقی باید دو نگاه، آموزش به موسیقی در باب پژوهش آموزش و تحقیق که معلم موسیقی و روایت‌گر مفهوم و درک شعر برای جامعه باشد را داشته باشد.

این آهنگساز افزود: موسیقی مفهومی و هنری که پیامی در جامعه‌ی دارد بی‌تعارف نگاه اعتمادی و حمایتی می‌خواهد. کدامیک از متولیان فرهنگ و هنر بیشتر از اینکه در کار سیاست‌اند در کار هنر هستند. بنده یک موسیقی برای یک بنای تاریخی ساختم اما یک موسسه برای سرمایه‌گذاری این کار پیدا نمی‌شود. موسیقی برای مسئولان فقط حکم سرگرمی دارد. بخش موسیقی کدامیک از نهادهای هنری چون انجمن موسیقی یا حوزه‌ی هنری چون بهترین‌ها هستند هزینه‌ی‌های شما را تأمین می‌کنند. مهاجمان اصلی به فرهنگ مسئولین فرهنگی‌ای هستند که نگاه درستی به فرهنگ ندارند. 

این آهنگساز ادامه داد: اگر حمایت‌های "صدرالدین حسین خانی" نبود این آلبوم واقعا تولید نمی‌شد. 

چون هیچ کس توان تهیه‌کنندگی این آلبوم را نداشت. تمامی مسئولین فکر می‌کنند که یک تولید کننده فقط در حال درآمدزایی است. 

صدرالدین حسین خانی در ادامه عنوان کرد: این کنسرت 22 اسفندماه در برج میلاد در دو سالن به تهیه‌کنندگی بنده برگزار می‌شود. این آلبوم بنا بود همزمان با کنسرت منتشر شود که بدلیل ترافیک کارها در سال بعد به عنوان اولین کار سال 93 منتشر می‌شود. برای آلبوم چند اسم انتخاب شده که به احتمال زیاد "پادشاه فصل‌ها به حکم پاییز" نام آن باشد. 

وی تصریح کرد: افتخار بزرگی است که در کنار "علیرضا افتخاری" و "حسین پیرنیا" باشم که امیدوارم همکاری ما ادامه‌دار باشد. 

حسین خانی ادامه داد: علیرضا افتخاری به صورت رسمی اولین کنسرت خود را می‌خواهد اجرا کند که امیدوارم ادامه‌اش در شهرستان‌ها باشد. تا به حال مردم علیرضا افتخاری را بر روی سن ندیده‌اند که اتفاقی بسیار زیبا و عالی است امیدوارم هموطنان از این امر استقبال کنند. 

وی درباره‌ی تولیدات موسیقی گفت: در سال‌هایی که گذشت به قدری از موسیقی حمایت نشده که و از طرف جامعه کپی می‌شود که تهیه کننده به بازگشت سرمایه امید ندارد و خیلی از همکاران کار خود را عوض کرده‌اند.  کسانی که از ما حمایت کرده‌اند بچه‌هایی از خبرگزاری‌ها بودند که آثار را از خبرگزاری‌ها به اطلاع مردم می‌رسانند.  



انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ali
۲۳:۰۳ ۱۹ اسفند ۱۳۹۲
دمت گرم
آخرین اخبار