فرمانده پلیس راه کشور گفت: رویکرد سامانه پیامکی نظارت همگانی وسایل حمل و نقل عمومی پیش زمینه کاهش تخلفات و تصادفات است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، سردار محمدرضا مهماندار در جمع خبرنگاران گفت: سامانه پیامکی 110120 با هدف کنترل وسایل حمل و نقل عمومی راه‌اندازی شد که یکی از سامانه‌های مشارکتی است که منجر به کاهش حوادث می‌شود.

وی افزود: یکی دیگر از رویکردهای پلیس با راه‌اندازی این سامانه مشارکت‌های عمومی و استفاده از ظرفیت‌های مردمی و تخلفات رانندگی است.

این مقام مسئول پلیس راهور در ادامه عنوان کرد: هدف از سامانه پیامکی نظارت مردمی و ناوگان مسافربری جلب رضایت مسافر، کاهش‌تخلفات، احقاق حقوق مسافران، ارتباط مسافران با پلیس راه و غیره است.

فرمانده پلیس راه کشور افزود: از فروردین ماه سال جاری این سامانه تعریف شده و معماری این سامانه نیز طراحی شد عرض کمتر از یکسال این سامانه به بهره‌برداری رسید.

وی در ادامه تصریح کرد: سامانه پیامکی کنترل وسایل حمل و نقل عمومی ابتدابه صورت پایلوت در محورهای تهران-قم و شیراز-فارس به بهره‌برداری رسیده بود.

سردار مهماندار به قابلیت‌های کاربردی این سامانه اشاره کرد و بیان کرد: با راه اندازی سامانه 110120 امکان ارتباط مستقیم مسافر با پلیس فراهم شده است و دریافت لحظه‌ای رفتارهای پرخطر رانندگان نیز از قابلیت‌های کاربردی دیگر این سامانه است.

وی گفت: مسافران برای اطلاع از راهنمای استفاده این سامانه می‌توانند عدد یک را به شماره 110120 ارسال کنند.

این مقام مسئول پلیس راه عنوان کرد: مسافران در صورت ارسال گزارش تخلف ناوگان حمل و نقل عمومی می‌توانند کد زیر را به سامانه 110120 ارسال کنند.

شماره پلاک اتوبوس *محل تخلف* کد گزارش* مقصد سفر

سردار مهماندار در خصوص کدهای گزارش تخلفات افزود: کد1 مربوط به صحبت کردن با تلفن همراه در حین رانندگی، کد2 مربوط به عدم استفاده راننده یا مسافرین از کمربند ایمنی، کد 3 خستگی و خواب‌آلودگی راننده، کد4 رانندگی خطرناک(سرعت و سبقت های غیر مجاز) کد5 نقص فنی،کد6 عدم توقف راننده برای انجام فریضه نماز و کد7 برای تقدیر از راننده به دلیل رعایت مقررات و رفتار مناسب تعیین شده است.

وی بیان کرد: با در نظر گرفتن یکی از کدهای فوق و روش ارسال پیامک به سامانه 110120 پلیس بلافاصله گزارش‌های مردمی را دریافت و به پلیس راه استان مربوطه نیز ابلاغ می‌کند و عوامل پلیس راه نیز اقدام به متوقف نمودن اتوبوس مسافربری نموده و پس از احراز تخلف نیز راننده اعمال قانون خواهد شد ، در نهایت نیز پلیس مربوط نتیجه گزارش مسافر را در قالب یک پیام برای مسافر ارسال می‌کند. 

فرمانده پلیس راه گفت: در اتوبوس‌های مسافربری در نقاط مختلف شماره پلاک اتوبوس درج شده است و از شرکت‌های مسافربری نیز درخواست شده که پلاک اتوبوس را به صورت کوتاه در بلیت‌ها درج نمایند.

وی خاطرنشان کرد: پیام‌های تبلیغاتی خطوط سیم‌کارت‌ها نباید بسته شود چراکه در صورتی که پیام‌های تبلیغاتی بسته باشد امکان دریافت راهنمای استفاده از این سامانه میسر نیست.

انتهای‌پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار