معاون نظارت شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به600 گزارش تخلف در دوره 6 ماهه گفت: 250 مورد از شکایات در 6 ماهه گذشته مربوط به حوزه شهرسازی بوده که بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران عباس جدیدی در نشست خبری امروز خود با اشاره به عملکرد 6 ماهه حوزه معاونت نظارت شورای اسلامی شهر تهران گفت: معاونت نظارت شورای شهر در 6 ماهه گذشته تلاش کرده با استفاده از تجارب گذشتگان مسیر و نگاهی نو در امر نظارت ایجاد کند.
 
وی ادامه داد: مهمترین مسئله‌ای که در حوزه نظارت بر شورای شهر در دوره چهارم به آن توجه شده مسئله محوری است که با توجه به گستردگی تهران به عنوان یک ابرشهر و حتی فراتر از یک کلان شهر باید پیش از پیش به آن توجه شود.
 
وی افزود: مهمترین مشکلاتی که در این مدت با آن روبرو بودیم می‌توان به مشکلاتی در امر تخریب باغات، ساخت و ساز در ارتفاعات هزار و 800 متر و همچنین تخلفات در حریم تهران اشاره کرد که در حوزه تخلفات در ارتفاع 1800 متر نظير ساخت و ساز غير مجاز در  ولنجک روبروی کهف الشهدا که در جلسه گذشته شورا نيز توسط يکي از اعضا به آن اشاره شد نيز پيگيري ها به صورت جدي در حال انجام است و اگر از طريق تذکر و اخطار حل نشود قطعا از طريق قضايي پيگيري خواهد شد.
 
جدیدی در ادامه بیان داشت: یکی دیگر از اولویت‌ها در حوزه نظارت شورا که بیشترین گزارشها و انتقادات را به خود اختصاص داده حوزه شهرسازی که نارضایتی مردمی را نیز در پی داشته است.
 
وی افزود: همچنین نقص ماده صد در قانون شهرداری‌ها که به یک چالش تبدیل شده و همچنین اتخاذ تصمیمات غیرقانونی در شورای شهرسازی و نیز اخذ عوارض غیرقانونی اشاره کرد که نظارت شورا سعی داشته در ان وارد شود و در حد توان با آنها برخورد شده اما هنوز نیاز به اصلاح قوانین در این خصوص است.
 
معاون نظارت شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات مهم این حوزه در 6 ماهه گذشته تلاش برای همکاری شورایاری‌ها و ارائه گزارش تخلفات از سوی آنان بوده که در راستای مسئله محوری روی آن تاکید شده است.

جدیدی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر اقدامات انجام شده در خصوص قانونمند کردن حوزه نظارت در شورا خاطرنشان کرد: معاونت نظارت یک چارت خاص خود را دارد و در این دوره تصمیم برآن بود که 5 دفتر نظارتی در 5 پهنه شهر تهران درنظر گرفته شود که متاسفانه اجرایی نشده و امیدواریم در سال آتی با کمک های شهرداری در این زمینه اجرایی شود.
 
وی در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر نظارت بر روی دارایی‌ها و املاک شورای شهر بیان داشت: قطعا حوزه نظارت می‌تواند بر روی تمامی مسائل ورود پیدا کند اما در این خصوص می‌بایست ابتدا طرحی در صحن شورا آورده شود و پس از رای گیری می‌توان کمیته‌ای را برای این منظور در نظر گرفت اما این نکته که اعضا در مسئله تراکم فروشی در مناطق وارد شدند را تکذیب می‌کند.
 
وی در ادامه افزود: طی 6 ماهه گذشته حدود ششصد شکایت به معاونت نظارت شورای اسلامی شهر تهران ارجاع داده شده که بیشترین حجم در حوزه شهرسازی بوده که با توجه به مناطق مختلف متفاوت بوده و برای مثال در مناطق یک بیشتر در خصوص باغات و تخلفات ارتفاع بیشتر از هزار و 800 متر ور در مناطق 5 و 22 بیشتر در خصوص حریم بوده است.
 
جدیدی در ادامه بیان داشت: یکی از محورهای اصلی در حوزه نظارت در بحث حمل و نقل عمومی است و همچنین بحث آلودگی هوا و رسیدگی به صدور مجوزهای طرح ترافیک که در سال آتی در الولویت‌های اول حوزه نظارت قرار خواهد داشت.
 
وی در ادامه در خصوص عضویت برخی از اعضای شورای شهر در شرکت‌های تابع شهرداری اظهار داشت: این کار خلاف قانون است و افرادی که این مسئولیت‌ها را داشته‌اند استعفا داده‌اند.
 
وی افزود: حوزه نظارت در 4 بخش اصلی از جمله حوزه شهرسازی و معماری، ارتقا و توسعه شهر الکترونیک، ساماندهی اموال و املاک شهرداری تهران و ارتقا خدمت رسانی به شهروندان و نیز ساماندهی قراردادها و نظارت بر پیمانکاران و ارائه دهنده خدمات مستقیم به شهروندان است.
 
وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درخصوص بلاتکلیفی پروژه ایران زمین پس از لغو مجوز ساخت و ساز در آن گفت: پروژه ایران زمین برای اولین بار از سوی معاونت نظارت شورای مطرح شد و زنگ خطر آن را برای تمامی 22 منطقه نیز به صدا درآورد و پیگیری های آن همچنان ادامه دارد اما در حال حاضر درگیر برخی چالش های حقوقی و قضایی است.
انتهای پیام/

برچسب ها: شورا ، شهر ، نظارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار