هر ساله با ورود تابستان، بازار پوشاک داغ‌تر از فصل می‌شود تا جایی که هیچ کس نمی‌تواند التهاب آن را درمان کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، با رخت بستن زمستان از دامن طبیعت و به سمت بهار و تابستان رفتن و گرم‌تر شدن هوا، گویا مدها و بازار لباس‌های رنگی و نازک داغ‌تر از روزهای گرم تابستان می‌شود.  
 
روزها و ساعت‌هایی که خورشید به منتها درجه‌ی خود می‌رسد، گرما خود را درلباس و پوشش بیشتر نشان می‌دهد.
 
چند سالی است که با ورود تابستان مدل و رنگ‌هایی خاص پا به بازار فروش محصولات پوشاک گذاشتند. مانتوهای کوتاه و نازک که به اصطلاح خنک‌تر و راحت‌تر هستند با رنگ‌های تند؛ تنها گوشه‌ای از بازار داغ و پرطرفدار تابستان است.
 
اینکه این لباس‌ها تا چه اندازه برگرفته از اندیشه‌های ایرانی-اسلامی است و چقدر با فرهنگ اصیل ایرانی سازگاری دارد، نکته‌ی بس قابل تأملی است که سال‌هاست هنوز پاسخ صحیحی به آن داده نشده است.  
 
بحث داغی که تابستان را داغ‌تر می‌کند؛ هر از چند گاهی پای سازمان‌های نظارتی را به مراکز خرید می‌کشاند اما همه‌ی این پیگیری‌ها تنها درچند بازدید و نهایت جریمه و پلمپ شدن خلاصه می‌شود و این پلمپ ها تا کنون نتوانسته التهاب این پدیده را درمان کند.  
 
جعفری بای آسیب شناس مسائل اجتماعی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با اشاره به سیاست‌های انقباظی و بازدارندگی برای مقابله با بدحجابی گفت: با توجه به اینکه نهادهای فرهنگی در انجام رسالت خود ناتوان مانده‌اند و نتوانستند انتظار جامعه را به ویژه دراین مورد برآورده سازند، متاسفانه این پدیده هر سال تکرار می‌شود. این درحالی است که دستگاه‌های فرهنگی می‌توانند به صورت ریشه‌ای و اساسی با ارتقاء تفکر و نهادینه‌ سازی فرهنگ، ضمن مدیریت بر تولید، تبلیغ و توزیع پوشاک‌های جامعه، آثار مخرب مد به تفکر خانواده‌ی ایرانی را درمان کنند.  
 
وی در ادامه افزود: ناکارآمدی دستگاه‌های فرهنگی و سازمان‌های اجتماعی، در این خصوص موجب مشکلات فراوانی درجامعه شده به صورتی که منجر به دخالت نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های نظارتی شده است.  وقتی سایر دستگاه‌ها به ویژه دستگا‌ه‌های موظف در این حیطه سکوت اختیار کردند زمینه‌ را برای ایجاد انحراف درجامعه به وجود می‌آورند دخالت سایر دستگاه‌ها را به وجود می‌آورند.

وی تصریح کرد: این مداخله‌ها تاثیرات کوتاه‌ مدت به کنترل این پدیده بر جای می‌گذارد. 

بای در بیانی با اشاره به تفکرات مرتبط به تولیدات نا متعارف پوشاک بیان داشت: مدل سازانی که درقالب کارگاه‌های تولیدی برای تعیین منافع اقتصادی و سود سرشار از فعالیت خویش به دنبال طراحی لباس‌های منطبق با رشد و تولید آن‌ها به میزان وسیعی در جامعه می‌پردازند که این مسئله ذائقه پوشاک را برای جامعه رقم می‌زند که معمولا این سبک‌ها بافرهنگ جامعه مغایرت دارد و هیچ گونه تجانسی با فرهنگ بومی و محلی ندارد. 

بای در ادامه افزود: طراحان مد با تبلیغ و تولید و توزیع پوشاک منطبق با الگوهای وارداتی باورهای مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهند.  
 
وی در ادامه در خصوص علت این از هم گسیختگی گفت: عدم ارتباط منطقی بین دستگاه‌های فرهنگی و جزیره‌ای عمل کردن هر یک از دستگاه‌های منجر به پدیده‌ای  می‌شود که هر سال فقط موجی از التهاب را در جامعه به وجود می‌آورد.
 
گفتنی است: ایجاد ارتباط مناسب بین دستگاه‌های فرهنگی با کانون‌های طراحی و موسسات فرهنگی و همکاری همه‌جانبه آن‌ها می‌تواند جامعه را از بحران فرهنگی نجات دهد و از تب تابستان بکاهد.  
 
انتهای پیام/
برچسب ها: جامعه ، تفکرات ، تولید ، سبک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار